דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
25.7°תל אביב
  • 21.2°ירושלים
  • 25.7°תל אביב
  • 22.1°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 23.4°באר שבע
  • 30.7°אילת
  • 26.9°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יונקים ימיים

אורח לרגע / הענק הכחול: לוויתן כחול, בעל החיים הכבד בעולם, נצפה מול חופי אילת

בלי הכנה מראש, ביקר אותנו אתמול האורח הנדיר והעצום הזה, באורך 20-15 מטרים, המצוי בסכנת הכחדה | תחום התפוצה הטבעי שלו - צפון האטלנטי וחצי הכדור הדרומי, כולל אנטרקטיקה | יש לוויתנים שמדברים עברית

הלוויתן שנצפה במפרץ אילת. 29 במאי (צילום רשות הטבע והגנים גולן רידר)
הלוויתן שנצפה במפרץ אילת. 29 במאי (צילום רשות הטבע והגנים גולן רידר)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

אורח מרהיב ולא שגרתי הגיע אתמול (שלישי) לחופי אילת. לוויתן גדול ממדים באורך של בין 15 ל-20 מטרים, נצפה בבוקר סמוך לחופי אילת העמוסים. לדבריו של ד"ר אסף זבולוני, אקולוג ים ברשות הטבע והגנים, מדובר בלוויתן כחול, בעל החיים הכבד ביותר שהתקיים אי פעם על פני כדור הארץ. בשעות הראשונות סברו בעמותת מחמל"י (מרכז חקר, מידע וסיוע ליונקים ימיים) שמדובר ככל הנראה "רק" בלוויתן גדול-סנפיר, אך בשעות הערב פורסם כי אכן מדובר בליוויתן כחול. זו לא הפעם הראשונה בה נצפים לוויתנים במפרץ אילת, אולם עד כה לא היתה מוכרת תצפית של לוויתן בסדר גודל כזה.

בעוד שלוויתן גדול סנפיר נפוץ יותר מלוויתן כחול ברוב האוקייאנוס בעולם כולל האוקיאנוס ההודי, שהים האדום הוא שלוחה שלו, וכבר נצפו בעבר שתי תצפיות של לווינתנים ממין זה, לוויתן כחול נדיר מאד. מדובר במין שכמעט נכחד בגלל ציד מאסיבי, ומצוי עדיין בסכנת הכחדה, לא זו אף זו – מפרץ אילת נמצא הרחק מתחום התפוצה הטבעי שלו – צפון האטלנטי וחצי הכדור הדרומי, כולל אנטרקטיקה.

בכל מקרה מדובר בתצפית מרגשת מאוד, לוויתנים נודדים לעיתים למרחקים אדירים. ומדי פעם פרטים מסוימים מגדילים את טווח הנדידה שלהם, מסיבות רבות בניהן זמינות מזון, צמצום אזורי המחייה, ולפעמים מחלה המושכת אותם למים חמים יותר. סיבת הביקור של הלוויתן הפעם עדיין אינה ברורה.

ברשות הטבע ובגנים מדגישים כי הלוויתן הכחול אינו מסוכן לציבור. ומסבירם כי "לוויתני מזיפות ניזונים מסינון המים (בד"כ ניזונים מקריל). זה מרגש מאוד לראות אותם מקרוב, אבל נדרש לשמור על מרחק סביר מהם ולא לחסום להם את נתיב השחייה/צלילה. כלי שיט גם עלולים לפגוע בהם ואף לגרום להם לפציעות חמורות, על כן חשוב לתת להם את המרחב לו הם נחוצים".

לצד הלוויתן האורח שכיבד אותנו בנוכחותו, ישנם בישראל עוד מינים של יונקים ימיים המצוים בישראל כדרך קבע. בשבוע הבא, במטרה להעלות מודעות למיני היונקים הימיים שחלקם מצווים בסכנת הכחדה, תציין בפעם הראשונה עמותת מחמל"י את 'משחה הדולפין'.

המשחה, פרי יוזמתם של העמותה ושלוחתה החינוכית – מרכז הדולפין והים, יוצא אל הפועל בזכות שיתוף פעולה בין "שוונג" לעיריית אשדוד, ובהובלת רשות הספורט העירונית אשדוד בתאריך 8.6.2018 – יום האוקיינוסים הבינלאומי בחוף גנדי (חוף הקשתות) בעיר. המשחה יכלול שלושה מקצים: שני מקצים תחרותיים של 2 ק"מ ו-4 ק"מ ומקצה עממי של קילומטר אחד. ההרשמה פתוחה לקהל הרחב.

בנוסף למשחה, האירוע יכלול הפנינג שמטרתו להעלות את המודעות ליונקים הימיים בישראל ולחשיבות של שמורות הטבע הימיות בים התיכון בו ייקחו גם החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!