הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הטילה את קנס בסך 10,394,000 שקלים על חברת לירף – בי.אל.פי (ישראל) בע"מ העוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים, בניהם גם קשישים. זהו הקנס הגבוה ביותר שהוטל עד כה על-ידי הרשות. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה רפי פרידמן. עם זאת, לחברה אין הפרות קודמות ולכן בהתאם לתקנות הגנת הצרכן, הקנס יופחת ב-20%.

גובה הקנס מעיד על חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה ביניהן יצירת האשליה כי החברה נותנת לצרכן את הזכות לקנות לכאורה מוצרים יקרי ערך בהנחות משמעותיות, יצירת אשליה כי לירף היא נציגת חברת האשראי של הלקוחות או פועלת מטעמה, טשטוש מהות העסקה הכרוכה באלפי שקלים ומסירת מידע מוטעה, הטרדת לקוחות ושימוש בשמות פיקטיביים ואי מסירת כל פרטי העסקה לצרכנים עם חשבונית מטעה גם כן.

טלמרקטינג כשלעצמו הוא כלי שיווקי לגיטימי. אבל טלמרקטינג אגרסיבי ופוגעני בכלל, וכנגד אוכלוסיות פגיעות בפרט, הינו מכת מדינה

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות רבות שהתקבלו מצרכנים. מהחקירה התגלה כי חברת לירף פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג) על מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק, ובנוסף הפעילה 2 אתרי האינטרנט "מג'נון" ו"לירף" בהם הציעה לצרכנים הצעות לקניית מוצרים שונים כגון: תכשיטים, בשמים, איפור, מכשירי חשמל ועוד.

שיחות המכירה התבצעו תוך יצירת רושם כי הצרכנים זכו בפרס או בהטבה מסוימת. הצרכנים הוטעו לחשוב כי מדובר במתנה, במימוש נקודות של חברת אשראי, או בפרס לרגל מאורע כלשהו, לעיתים אף נטען כי יש לממש את ההטבה באופן מיידי ובתשלום דמי משלוח בלבד. כל אלה, טענו הנציגים, מקנים לצרכן את הזכות לרכוש לכאורה מוצרים יקרי ערך בהנחות משמעותיות.

במקרים שונים הצרכנים הוטעו לחשוב כי נציגת חברת לירף הינה נציגת חברת האשראי שלהם או פועלת מטעמה, ובחברה טענו כי לצורך מימוש הנקודות על הלקוח למסור את מספר כרטיס האשראי שברשותו שפרטיו נמצאים בידי החברה, תוך אמירות כגון: "זה המתחיל בספרות 4580", כשפועל כל כרטיסי האשראי של חברת ויזה מתחילים בספרות הללו.

חומרי החקירה חשפו מקרים קשים מאוד של ניצול הצרכנים שברובם קשישים. הרשות נחושה למצות את הדין עם כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים

נציגי החברה טשטשו בפני הצרכנים את מהותה של העסקה, הכרוכה לרוב בתשלום אלפי שקלים. במקרים רבים מסרו הנציגים מידע מטעה מתוך מטרה להתקשר בעסקה עם הצרכנים, רובם קשישים. כך, נציגי החברה טענו כי שכנים הגרים בסמיכות לצרכן ביצעו עסקה דומה, כי יום ההולדת של הנציג חל בדיוק ביום של הצרכן, כי שמם זהה לשם הצרכן וכו'.

במקרים בהם סרבו הצרכנים לביצוע עסקה, פנו אליהם הנציגים פעם אחר פעם, בהפרשים של ימים ספורים ובמקרים מסויימים אף דקות בודדות. ברובם המוחלט של המקרים, גם בקשות מפורשות של הצרכנים לחדול מהתקשרויות אלה לא נענו ונציגי החברה בחרו להזדהות בשמות פיקטיביים דוגמת "לימיטה", "המוקד הארצי" ועוד ובמקרים מסוימים אף נמנעו מלהזדהות בשם החברה למרות בקשות מפורשות של הצרכנים.

באופן גורף, נציגי החברה לא מסרו לצרכנים טרם ביצוע העסקה את כל פרטיה, כנדרש לפי החוק בשיווק מכר מרחוק, לרבות: פירוט סכום החיוב החודשי, מספר תשלומים, שיעור הריבית, האחריות על הטובין ותנאי הביטול של העסקה. לאחר ביצוע העסקה, נשלחה חשבונית אך לא פירטה את הנדרש ממנה במסמך גילוי על פי החוק, ואף הטעתה את הצרכנים בתנאי הביטול שהחוק מקנה להם.

יודגש כי על פי הוראות חוק הגנת הצרכן יש לחברה זכות לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי "מדובר בעיצום הכספי הגבוה ביותר שהרשות הטילה עד כה. הסכום הגבוה מדגיש את ההפרות הרבות שנעשו על ידי חברת לירף. מדובר בפגיעה בהיקף רחב מאוד, מאות הפרות כלפי עשרות צרכנים. חומרי החקירה חשפו מקרים קשים מאוד של ניצול הצרכנים שברובם קשישים. הרשות נחושה למצות את הדין עם כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות, מסר כי "טלמרקטינג כשלעצמו הוא כלי שיווקי לגיטימי. אבל טלמרקטינג אגרסיבי ופוגעני בכלל, וכנגד אוכלוסיות פגיעות בפרט, הינו מכת מדינה, בישראל כמו במדינות רבות אחרות. כל יחידות הרשות תורמות למאבק להסדרת התחום – במודיעין, באכיפה, בהטלת העיצומים, בליווי המשפטי ובקידום תיקוני חקיקה, במחקר הכלכלי, במחקר ההשוואתי ובזירה התקשורתית. בטוחני שריכוז המאמץ הגדול בנושא מתחיל כבר לתת את אותותיו וסופו ליצור שינוי דרסטי במציאות העגומה הזאת".