דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת סחר

מלחמות הסחר / "הם שמים את אמריקה ראשונה, אנחנו אומרים שאירופה מתאחדת"

אמרה נציבת המסחר של האיחוד האירופי, ססיליה מאלמסטרום | מקרון קורא לצעדים של ארה"ב "לאומנות כלכלית" אבל הגרמנים מעדיפים להנמיך את הלהבות | "העובדה שקנדה נחשבת לאיום ביטחוני על ארה"ב היא בלתי נתפשת" אמר ראש ממשלת קנדה

ססיליה מאלמסטרום ודונלד טראמפ (צילום: shutterstck).
ססיליה מאלמסטרום ודונלד טראמפ (צילום: shutterstck).
יונתן קירשנבאום

האיחוד האירופי מאיים להטיל מכסים נגדיים על מוצרים אמריקאים, בתגובה להחלטת ממשל טראמפ להטיל מכסים על ייבוא אלומיניום ופלדה גם ממדינות האיחוד. האירופאים הודיעו כי לא יחזורו למשא ומתן עם ארה"ב, לאחר שזו החליטה לאפשר לפטור הזמני ממכסים אותו העניקה לייבוא מאירופה לפוג ביום שישי.

נציבת המסחר של האיחוד האירופי, ססיליה מאלמסטרום אמרה כי האיחוד "סגר את הדלת" למשא ומתן. "אנחנו לא מתכווננים להמשיך בשיחות" אמרה מאלמסטרום במסיבת עיתונאים בבריסל היום (שבת). "התנאי לקיום של השיחות מבחינתנו היה פטור ממכסים לייבוא אירופי. הם הסירו את הפטור, והגענו לאן שהגענו". מאלמסטרום הוסיפה כי "כשהם אומרים שהם שמים את אמריקה ראשונה, אנחנו אומרים שאירופה מתאחדת".

משאיות בנמל סיאטל פורקות מכולות מסין. אפריל 2018 (AP Photo/Ted S. Warren)
משאיות בנמל סיאטל פורקות מכולות מסין. אפריל 2018 (AP Photo/Ted S. Warren)

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שוחח עם הנשיא טראמפ אתמול, והעביר ביקורת חריפה על הצעדים. מקרון אמר כי המכסים מהווים "צורה של לאומנות כלכלית שתעניש את כולם, כולל ארה"ב". מקרון אמר כי האיחוד האירופי "יגיב בצעדים מתאימים, באופן תקיף ומידתי, בהתאם לכללי ארגון הסחר העולמי".

האיחוד האירופי הודיע כי יטיל מכסים על ייבוא מוצרים מארה"ב כגון מכנסי ג'ינס, אופנועים ווויסקי ברבון. קנדה הודיעה כי תטיל מכסים על ייבוא אמריקאי בשווי 12.8 מיליארד דולר כתגובה על הצעדים. "הקנדים והאמריקאים שירותו יחד בשתי מלחמות עולם, ובמלחמת קוריאה" אמר ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה. "מחופי נורמנדי ועד הרי אפגניסטןף נלחמנו ונהרגנו יחד. העובדה שקנדה נחשבת לאיום ביטחוני על ארה"ב היא בלתי נתפשת".

גרמניה מתונה, צרפת לוחצת

ביום חמישי הזהיר טראמם כי כל צעד נגדי בו ינקוט האיחוד האירופי יגרור תגובה אמריקאית בדמות מכסים נוספים. מקרון התבטא בחריפות נגד ארה"ב, אך נראה כי לא קיימת הסכמה רחבה באיחוד האירופי לגבי המדיניות להמשך. ביומיים האחרונים החלה להתגלות מחלוקת בין גרמניה לצרפת בנוגע לתגובה האירופית. בעוד מקרון קורא לתגובה חריפה, גרמניה נוטה להיות מתונה יותר. אחת הסיבות לכך היא העובדה שהמשק הגרמני מוטה ייצוא באופן ברור, וחלק גדול מייצוא זה מגיע לארה"ב. כך, הטלת מכסים על תוצרת אירופית עשויה לפגוע באופן קשה בבעלי העסקים הגרמניים, שהם בעלי השפעה קריטית על הפוליטיקה במדינה.

נציגי ווקסוגן אמרו כי הם יקדמו בברכה "הסכם סחר טראמסאטלנטי בין האיחוד האירופי לארה"ב שמטרתה לבטל את האיום הנוכחי למסחר" אולריך אקרמן, ראש אחד מארגוני התעשיינים הגדולים בגרמניה, התבטא גם הוא בעד המשך השיחות. אקרמן הביע תמיכה בהסכם בין ארה"ב לאיחוד האירופי "שתכסה לא רק מכסים, אלא חסמים רחבים למסחר". אקרמן הוסיף כי "אנחנו מאמינים שארה"ב והאיחוד האירופי הם שותים טבעיים, ושאין צורך במכסים. הם צריכים לעמוד כולם על אפס. אנחנו צריכים לנסות ליצור שוק אחד גדול".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!