דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרד

חוסר יציבות בספרד / ספרד: הנשיא הסוציאליסט מונה, אך נראה שלא יצליח לסיים את הצנע

סאנצ'ז, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית ואחד הסמנים השמאליים בתוכה, הצליח להרכיב ממשלה בתמיכת מפלגות נוספות בפרלמנט | בשל כך, ההערכות הן כי ממשלתו תתקשה לקדם את מדיניותו הכלכלית המרחיבה וכי ספרד תלך שוב לבחירות

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי (מימין) לוחץ את ידו של פדרו סנצ'ז שנבחר להחליפו בעקבות הצבעת אי אמון בפרלמנט במדריד, 1 ביוני 2018 (Pierre Phillipe Marcou/Pool Photo via AP)
ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי (מימין) לוחץ את ידו של פדרו סנצ'ז שנבחר להחליפו בעקבות הצבעת אי אמון בפרלמנט במדריד, 1 ביוני 2018 (Pierre Phillipe Marcou/Pool Photo via AP)
יונתן קירשנבאום

ראש סיעת האופוזיציה הסוציאליסטית בספרד, פדרו סנצ'ז, מונה בסוף השבוע לראשות ממשלת ספרד על-ידי הפרלמנט במדריד, לאחר הצבעת אי-אמון בראש הממשלה המכהן, מריאנו ראחוי. זוהי הפעם הראשונה מאז ייסוד הדמוקרטיה הספרדית, לפני ארבעים שנה, בה מודח ראש ממשלה בהצבעת אי-אמון. ראחוי הודח על ידי הפרלמנט הספרדי בעקבות פרשת שחיתות שנחשפה, במסגרתה הורשעו 29 מחברי המפלגה השמרנית PP. סאנצ'ז הוא מתנגד למדיניות הצנע אותה הובילה ממשלת ראחוי, ונותר לראות האם ממשלה בראשותו תצליח להוביל לשינוי במגמת הצמצום המובלת בספרד תחת כללי האיחוד האירופי.

פרשת השחיתות, הידועה בספרד כ"פרשת גורטל", עוסקת בכ-120 מיליון אירו של כסף ציבורי שפקידי המפלגה עשו בו שימוש לשוחד. לאחרונה נחשף כי מריאנו ראחוי, ראש הממשלה המכהן מאז שנת 2011, היה שותף לחלק מאותה פרשת השחיתות. בשבוע שעבר הגישה מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, המפלגה הסוציאליסטית, הצעת אי-אמון בראחוי, וניצחה. סאנצ'ז ניצח בהצבעה עם 180 קולות מתוך 350 כיסאות בפרלמנט. 169 מחברי הפרלמנט הצביעו נגד הצעת אי האמון ואחד נמנע.

מנהיג הסוציאליסטים בספרד פדרו סנצ'ז עם היבחרו לראש ממשלת ספרד על ידי הפרלמנט במדריד, לאחר הצבעת אי אמון בראש הממשלה המכהן מריאנו רחוי, 1 ביוני 2018 (AP Photo/Francisco Seco)
מנהיג הסוציאליסטים בספרד פדרו סנצ'ז עם היבחרו לראש ממשלת ספרד על ידי הפרלמנט במדריד, לאחר הצבעת אי אמון בראש הממשלה המכהן מריאנו רחוי, 1 ביוני 2018 (AP Photo/Francisco Seco)

ראחוי הוא אחד מראשי הממשלה הוותיקים ביותר באירופה: הוא מכהן בתפקידו 22  שנים, מאז 1996. הוא איבד את כיסאו בעקבות הרשעתו בהאשמות בשחיתות בשבוע שעבר, יחד עם חברים נוספים ממפלגת השמרנים.

מפלגתו של סאנצ'ז, יש לומר, לא מחזיקה ברוב בפרלמנט, ותתקשה ככל הנראה להחזיק ממשלה. מספר מפלגות בפרלמנט הספרדי התחייבו להעניק תמיכה למפלגה הסוציאליסטית, ובכך לאפשר לה לשלוט בממשלה. עם זאת, מפלגות אלו דורשות קידום מדיניות בתמורה לתמיכתן. בין המפלגות יש את מפלגת פודמוס שדורשת הרחבה תקציבית המנוגדת אף היא לדרישות האיחוד האירופי, והמפלגה הלאומית הקטלונית שדורשת אוטונומיה מלאה לקטלוניה.

מי אתה פדרו סנצ'ז?

פדרו סנצ'ז, בן 46, הוא כלכלן ופוליטיקאי ספרדי, שעומד בראש המפלגה הסוציאליסטית ומגיע מהפלג השמאלי במפלגה. הוא מתנגד באופן גלוי למדיניות הצמצום המובלת על-ידי ממשלות ספרד בעשורים האחרונים, תחת הכללים הפיסקליים של האיחוד האירופי, וטען בעבר כי יש לשנות את אותם הכללים כדי לאפשר השקעה ציבורית רחבה יותר. עמדות מסוג זה הובילו בעבר להתנצחויות בינו לבין הפלגים הימניים יותר בתוך המפלגה.

לפני שנתיים הודח סאנצ'ז מראשות המפלגה לאחר שסירב להעניק את תמיכתו להקמת ממשלת ימין בראשות ראחוי. סאנצ'ז טען כי ראחוי אשם בשחיתות, ולכן לא יסכים לתמוך במינויו. הפלג הימני במפלגה תמך בהקמת ממשלה, והדיח את סאנצ'ז.

הפרלמנט הספרדי (AP Photo/Francisco Seco)
הפרלמנט הספרדי (AP Photo/Francisco Seco)

על אף האמור, סנצ'ז הודיע כי יישם את תקציב 2018 של ממשלת ראחוי, ולא ירחיב אותו. במקביל, התחייב גם להגדיל את הפנסיות הממשלתיות ואת שכר העובדים במגזר הציבורי. עם זאת, אלו הם צעדים מוגבלים ביחס למדיניות המוצעת של המפלגה הכוללת הרחבה תקציבית, העלאת המיסים על הכנסות גבוהות והכנסות מהון וסבסוד ממשלתי של חופשות לידה לגברים, מה שיאפשר לאמהות לחזור לעבוד אחרי הלידה, ולהעביר חוק המחייב מתן שכר שווה לגברים ולנשים. כמו כן, מתכננת המפלגה הסוציאליסטית בראשות סאנצ'ז להגדיל את ההוצאה הציבורית על חינוך ב-35%.

סביר כי צעדים אלו לא ימומשו במסגרת הממשלה הנוכחית, היות והרוב של המפלגה הסוציאליסטית איננו יציב. המפלגות השונות ידרשו שורה רחבה של דרישות בתמורה לתמיכתן. ישנם מפלגות שסאנצ'ז זקוק לתמיכתן ומתנגדות להרחבה התקציבית אותה הוא מבקש ליישם. כך, לדוגמא, מפלגת הבסקים דרשה מסאנצ'ז התחייבות לכך שישמור על מסגרת התקציב המצומצמת של ראחוי לשנת 2018 כתנאי לתמיכתה בהצעת אי-האמון. לכן, ככל הנראה לא יבצעו הסוציאליסטים שינויים מרחיקי לכת בכלכלה הספרדית עד לבחירות מחודשות.

הסוציאליסטים מקווים להשיג רוב בבחירות כלליות שיערכו בקרוב בספרד. מועד הבחירות איננו ידוע, ומצופה מסאנצ'ז להכריז עליהן בקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!