דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

קופות הגמל / בקרוב: עובדים יוכלו למשוך פיצויי פיטורים כלואים ללא אישור המעסיק

הצעת החוק בנושא אושרה אתמול (ב') לקריאה שנייה ושלישית | המשמעות: 7.5 מיליארד ש"ח המצויים היום בקופות הגמל יגיעו לידי העובדים הזכאים לכך, גם ללא אישור המעסיק, זאת תוך ארבעה חודשים

תלוש שכר (צילום אילוסטרציה: דבר)
תלוש שכר (צילום אילוסטרציה: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת חוק על פיה עובדים יהיו זכאים למשוך את פיצויי הפיטורין שהופקדו עבורם בקופות הגמל ארבעה חודשים לאחר סיום העסקתם אושרה בוועדת הכספים לקריאה שניה ושלישית. "פתרנו את נושא הכספים התקועים תוך מניעת אפשרות של מיסוי כפול. במידה והאוצר מעוניין בשינוי כולל בדיני העבודה עליו להביא זאת בחקיקה מוסדרת" אמר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני. סגן הממונה על שוק ההון הוסיף "מסתיים מצב של שנים בו מאות אלפי עובדים לא יכלו למשוך פיצויים" .

כיום, נדרשים העובדים לאישור מעסיק על מנת למשוך את הכספים מקופות הגמל. הצעת החוק הופכת למעשה את המצב, ומאפשרת לעובד למשוך אוטומטית את הכסף בחלוף ארבעה חודשים, ומאפשרת למעסיק לערער על זכות זו במהלך אותה התקופה – כשחובת ההוכחה חלה על המעסיק. לשם כך יהיה עליו להציג לדוגמא פסק דין הקובע שעבודת העובד הופסקה בגין סיבות שאינן מזכות אותו בפיצויים או הסכם שנחתם בעת העסקה לגבי כך שהכספים אינם שייכים לעובד. אם בתום התקופה לא פנה המעסיק לקופת הגמל בליווי אחד המסמכים הנדרשים, יהיה זכאי העובד לקבל את הפיצויים ללא צורך באישור כל שהוא. החוק יחול גם על עובדים שהעסקתם נסתיימה לא מכבר וטרם הצליחו למשוך את כספם ולפיכך הוא צפוי לשחרר מיליארדי שקלים ש'נתקעו' בקופות הגמל במהלך השנים.

את המתווה הובילה ועדת הכספים, בתאום עם רשות שוק ההון, משרד העבודה והרווחה, ההסתדרות והתאחדות התעשיינים. להבדיל מההצעה המקורית שהציג האוצר בהצעת חוק ההסדרים – המתווה החדש קובע כי פיצויי הפיטורין לא יוגדרו כשכר עבודה שבבעלות העובד, מצב שמונע אפשרות של מיסוי כפול של הכספים. במסגרת המתווה שהציע האוצר היו אמורים הכספים להיחשב כשכר עבודה מה שהיה פותח את האפשרות למיסוי שלהם בעת ההפרשה, נוסף על המיסוי הנהוג בעת משיכת כספי פיצויי הפיטורין.

הבדל נוסף בנוסח הוועדה, הינו לגבי כספי פיצויים שהחוק יחול לגביהם רטרואקטיבית, שם קבעה כאמור הוועדה 4 חודשים בתומם יהיו זכאים העובדים למשוך את הכספים, לעומת שנתיים בהצעה המקורית מצד האוצר.

"אנחנו נתקלים במצבים בהם אנשים מתקשים למשוך את הכספים שבקופות הגמל בשל חוסר ודאות אם הכספים שייכים למעסיק או לעבוד. לעיתים המעסיקים לא קיימים כבר תקופה ארוכה" אמר בדיון הראל שרעבי, סגן הממונה על שוק ההון. "החלק הזה בהצעת החוק פוצל ומובא בפנינו במתווה מעט שונה. ההבדל – אם בהצעת החוק המקורית הקביעה הייתה של מי הכסף והצענו שיהיה של העובד, המתווה שלפנינו לא מתערב בשאלת של מי הכסף, בשל טענות להתערבות ביחסי העבודה, אלא קובע זכאות פרוצדוראלית – שלאחר תקופה של 4 חודשים בתום סיום יחסי עובד ומעביד, חייבת קופת הגמל לשלם את הכספים לעובד. לא כפי שהמצב היום, שהעובד נדרש להביא אישור מהמעסיק. כך יוצרים וודאות של העובד למשוך את הכסף, ונמנע מצב הכולל מאות אלפי חסכונות ומיליארדים של שקלים של עובדים שבמשך שנים לא יכלו למשוך את כספי הפיצויים".

כפיר בטט, אגף תקציבים, משרד אוצר: "אנחנו חושבים שזה צעד מבורך שהיה גם בהסדר המקורי, לצד כך הצעת החוק הראשונה שהגיעה בחוק ההסדרים הייתה אמורה במהותה לשייך את כספי הפיצויים לעובד, שכן הם מהווים היום שליש מהפרשות העובד לחסכון והוא עלול לאבדם בעת סיום עבודה".

ח"כ גפני: "במתווה הזה הכספים מגיעים לעובד ויש לזה לוח זמנים מסודר וכללים ברורים. החלטנו שאנחנו הולכים לקביעה כזו מהסיבה שאתם מעוניינים למסות את ההפרשה, לכן היינו מעוניינים לשמור על כספי העובד ממיסוי נוסף. בנוסף לא ראינו מקום לעשות שינוי ביחסי עובד ומעביד במסגרת הליך כזה של חוק הסדרים, במידה והאוצר דורש לפתוח זאת הדבר דורש חקיקה מסודרת, מבוקרת ומחושבת כלפי העובד ולא בחופזה. שיביאו חוק מסודר לוועדת העבודה והרווחה".

ח"כ עומר בר לב העלה חשש כי מעסיקים יחתימו עובדים על התחייבות לוויתור על כספי הפיצויים: "החשש שלי הוא שמעסיקים יכניסו סעיף כזה בחוזה של עובדים חלשים שעה שהמנגנון מאפשר זאת". חני חורש, יועמ"ש אגף הפנסיה בהסתדרות אמרה "זה היה חשש גם שלנו, לכן אחד הדברים שחודדו בנוסח הוא שההליך של קופת הגמל לעניין זה צריכה להיות גם מול העובד".

עו"ד שגית אפיק, היועצת המשפטית של ועדת הכספים השיבה להם: "בכדי לפתור זאת נקבע כי על מנת לעכב את שחרור הכספים יוטל על המעביד להציג הסכם בפני החברה המנהלת ותנאי נוסף שגם העובד ייתן לחברה המנהלת את הסכמתו לאי משיכת הכספים על ידו לאחר סיום עבודתו".

עו"ד מוטי עזרן, התאחדות התעשיינים: "קושי שאנחנו רואים נוגע לעסקים קטנים ובינוניים, להם פנייה לבית הדין כרוכה בעלויות ומשאבים. אנחנו מבקשים שתבדקו את הפרקטיקה של הנושא בדיון במושב הבא". ירון אליאס מאיגוד חברות הביטוח הביע את החשש שארבעה חודשים הם פרק זמן קצר מידי ומעסיקים לא יספיקו לטפל באלפי מקרים שעשויים להיות קיימים.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אני מודה לכל המעורבים, התבקשנו לפטור את הבעיה שהגיעה בחוק ההסדרים של משיכת כספים תקועים וזה מה שעשינו, אנחנו לא צוללים לחוקי העבודה במסגרת זו שכן זה מצריך טיפול כולל ולא כלאחר יד. במידה והצדדים מעוניינים בכך הם מתבקשים להביא חקיקה מסודרת שתשמור על כלל זכויות העובדים".

שר האוצר, משה כחלון מסר: "היום ביצענו מהלך נוסף שיאפשר ליותר מחצי מיליון חוסכים לממש את זכותם לכספי פיצויים בסך 7.5 מיליארד ש"ח. אחרי שנים של ביורוקרטיה מסורבלת ומיותרת שפגעה בעובדים וביכולת שלהם לממש כסף השייך להם. הצעת החוק שאושרה היום בוועדת כספים צפויה להקל משמעותית על ציבור העובדים".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר מסרה: "אני מברכת על אישור הצעת החוק שתאפשר לחוסכים למצות את זכויותיהם לכספי פיצויים מול הגופים המוסדיים והמעסיקים. הצעת החוק היא צעד נוסף של הרשות לצמצום תופעת הכספים האבודים במטרה לאפשר לחוסכים לממש את זכותם לכספי החיסכון הפנסיוני שלהם. ההצעה צפויה לשחרר כ- 7.5 מיליארד ש"ח שהיו כלואים בקופות הגמל ולהעביר אותם לידי ציבור החוסכים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!