דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דרום ת"א

החצר האחורית / עימותים אלימים באזור התחנה המרכזית הישנה בת"א, 11 נתינים זרים נעצרו

ארבעה נפצעו בהם אחד קשה במהלך עימות בין קבוצות של תומכי ומתנגדי משטר אריתראים | מוקדם יותר, חלון אוטובוס נשבר מפגיעת אבן | "בשטחים לא קורה מה שקורה פה" אומרת הפעילה סוזי כהן-צמח

שוטרים בתחנה המרכזית בתל אביב, בה התרחשו עימותים אלימים בין אריתראים, 5 ביוני 2018. (צילום: דוברות המשטרה)
שוטרים בתחנה המרכזית בתל אביב, בה התרחשו עימותים אלימים בין אריתראים, 5 ביוני 2018. (צילום: דוברות המשטרה)
יהל פרג'

ארבעה אנשים נפצעו, מהם אחד קשה, בעימותים אלימים שהתרחשו אמש (ג') שבין קבוצות נתינים זרים אריתראים על רקע תמיכה או התנגדות לשלטון באריתראה בתחנה המרכזית הישנה בדרום תל אביב. על פי הודעת המשטרה, 11 נתינים זרים שהיו מעורבים בעימותים נעצרו, וכוחות מתוגברים של משטרת מחוז תל אביב  ימשיכו בפעילות גלויה וסמויה באזור. במהלך העימותים  חלון אוטובוס נשבר כתוצאה מפגיעת אבן.

עימות בין נתינים זרים במתחם התחנה המרכזית הישנה בדרום ת״א כתוצאה מיידוי אבנים, נופץ חלון אוטובוס שהיה במקום 5 יוני (קרדיט דוברות המשטרה)
עימות בין נתינים זרים במתחם התחנה המרכזית הישנה בדרום ת״א כתוצאה מיידוי אבנים, נופץ חלון אוטובוס שהיה במקום 5 יוני (קרדיט דוברות המשטרה)

הלילות האחרונים בשכונות נווה שאנן והתקווה בדרום ת"א סוערים מבדרך כלל, חבורות של זרים, אריתראים ברובם, מתנגשות באלימות ברחובות העיר. שתי הפגנות שהתקיימו במקביל באזור, של תומכי הגירוש ומתנגדיו, הסתיימו ללא אירועים חריגים.

ההתנגשויות, שחוזרות על עצמן כל שנה בזמן חגיגות יום העצמאות האריתראי, ניטשות בין מתנגדי ותומכי המשטר במדינה האפריקאית. בלילה שבין ראשון לשני נעצרו 13 ממשתתפי אחת הקטטות שכללה יידוי אבנים, ונבלמה תוך זמן קצר עת הגיעו כוחות משטרה רבים וביצעו מעצרים שמנעו החרפת האלימות בין הצדדים והחזרת השליטה והסדר למקום. שוטר נפצע במהלך ההתנגשויות, והעצורים הובאו להארכת מעצר אתמול.

בסרטון שצולם ע"י תושבי דרום תא התומכים בגירוש, נראית חבורה של זרים המחזיקה אבנים גדולות, ככל הנראה בדרכה להתנגשות אלימה עם חבורה אחרת. "ידעתי שזה יקרה, זה היה עניין של זמן" אמרה ל'דבר ראשון' חברת מועצת העיר סוזי כהן צמח. "קרבות ברחובות, כנופיות על כנופיות. היינו בסיור, אמרנו נראה לנו שיהיה בלאגן בנווה שאנן. אני רואה חבורות של אנשים עומדים בכיכר אגרא. פתאום 40-40 אריתראים רצו לכיוון הגינה של אלקטרה. רדפנו אחריהם ברכב. היתה קטטה קשה מאוד באגרא. בשטחים לא קורה מה שקורה פה."

פעילים המתנגדים לגירוש: "אלימות זאת אלימות זאת אלימות ויש לגנות ולמגר אותה"

מטה דרום ת"א, בו חברים תושבות ותושבים המתנגדים לגירוש, תולים את האחריות לאלימות המתרחשת במשטרה, בהזנחת השכונות ובחוסר המדיניות של המדינה: "שכונת נווה שאנן הפכה זה מזמן לכר פורה לעבריינות ולאלימות. ידוע לכולנו שבקרב הקהילה האריתראית יש שליחי המשטר שהגיעו לכאן למרר את חיי מבקשי המקלט. לצערנו חווינו אתמול בלילה קטטה אלימה בין שתי קבוצות אלה. לאחרונה גם התגברה באופן משמעותי פעילות של סוחרי סמים ישראלים במרחב הציבורי ובחצרות הפרטיות של בינייני מגורים בשכונה. מתפקידה של משטרת ישראל לעשות את תפקידה, למגר את האלימות ולמנוע ארועים כאלה בלי קשר לזהות העבריינים."

הפגנת המחאה נגד גירוש המסתתנים האפריקנים ומבקשי המקלט בכיכר רבין 24 במרץ 2018 (צילום: 'עוצרים את הגירוש')
הפגנת המחאה נגד גירוש המסתתנים האפריקנים ומבקשי המקלט בכיכר רבין 24 במרץ 2018 (צילום: 'עוצרים את הגירוש')

שולה קשת, מהפעילים הבולטים למען שיקום הדרום, התייחסה לאלימות בימים האחרונים בחשבון הפייסבוק שלה והזמינה את הציבור לקחת חלק במאבק לסגירת התחנה המרכזית החדשה: "אלימות זאת אלימות זאת אלימות ויש לגנות ולמגר אותה. אלימות זאת אלימות זאת אלימות ויש להעניש את העבריינים אבל אין להסיק מאלימות של קבוצות ויחידים על קהילות שלמות. אלימות זאת אלימות זאת אלימות והיא תוצאה של אוזלת ידה של הממשלה וההזנחה האלימה הממסדית עשרות שנים של שכונת נווה שאנן בפרט ודרום תל אביב בכלל. הממשלה לא נותנת פתרון לתושבות ותושבי השכונות ולמבקשי המקלט."


ההפגנה תקרא לממשלה להרוס את התחנה המרכזית החדשה בת"א, ולאמץ את התוכנית אותה יזמו פעילות ופעילים בשיתוף כלכלנים בכירים במשק – שעיקרה פיזור הזרים ברחבי ישראל ושיקום דרום ת"א.  ובין השאר, ישאו בה דברים שולה קשת ממובילות המאבק ירום אריאב, כלכלן ומנכ"ל משרד האוצר לשעבר מכותבי תכנית המתווה ועוד.

כהן-צמח טוענת שאין היתכנות לפיזור ברחבי הארץ, "אנחנו מתנגדים למתווה, ומתנגדים למה שדרעי מוביל מול האו"ם – איזו מדינה תרצה לקחת אותם, את החיות האלו? איזה פיזור, זה לא יקרה. אף ראש עיר לא ירצה לקחת את התופעה הזו הביתה? אנחנו במצב לא פשוט – יש הרבה וויכוחים עם ביבי, דרעי, ההגירה. אנחנו עומדים על שלנו, על המתווה שאנחנו מציעים שיוגש בקרוב."

"אני הכי בעד לסגור את התחנה המרכזית" אומרת כהן-צמח, אך מתנגדת לשיתוף פעולה עם הפעילות והעפילים המובילים את המלך. "הם מעדיפה לדאוג לשכנים האריתראים, ולא לקשישות שחיות שם 50 שנה. כל עוד האנשים האלו תומכים במתסננים אי אפשר לשתף פעולה. בלתי אפשרי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!