דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

שלום הילד / שר הרווחה בוחן הצבת מצלמות אבטחה במעונות היום המפוקחים

זאת בעקבות חשיפה של אירועי אלימות במסגרות הגיל הרך | 90% מהתיקים בגין אלימות מצד אנשי צוות נסגרים מחוסר ראיות, בעיה שהצבת המצלמות אמורה לפתור | בעיות כוח האדם, תנאי השכר וההכשרה הלא מספקת ידרשו פתרון מעמיק יותר | ועד עובדות מעונות נעמת: "נתנגד להצבת מצלמות בין כתלי המעונות, עד שתיפתר סוגיית התקינה והמחסור המתמיד בכוח אדם במעונות"

מצלמת אבטחה בגן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
מצלמת אבטחה בגן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ הודיע אמש (שלישי) כי הוא בוחן את האפשרות של הצבת מצלמות אבטחה במעונות היום המפוקחים על ידי המשרד (ויצ"ו, נעמת, אמונה ועוד), זאת בעקבות אירועי אלימות שנחשפו לאחרונה. היוזמה לא תחול על המסגרות הפרטיות. על פי ההודעה, מטרת הצבת המצלמות היא לחזק את מערך הפיקוח במסגרות ואת ההגנה על השוהים בהם.

"אנחנו מוכרחים להיות העיניים והפה של אלו שלא יכולים להגן על עצמם ולספר על הפגיעה" אמר כץ, "לצד עדכון חוק הפיקוח על מסגרות לגיל הרך, הנחתי את גורמי המקצוע לבחון אפשרות להצבת מצלמות במעונות יום במטרה ליצור הרתעה שתרסן התנהגות פוגענית כלפי פעוטות"

על פי הנחיית השר, החובה להתקין מצלמות תחול בכל המסגרות הטיפוליות לגיל הרך (גילאי 3-0). בשלב הראשון המשרד פנה במכתב לכלל הארגונים המפעילים מעונות יום, על מנת לקבלת את עמדתם בנושא ולקדם את המהלך בשיתוף פעולה עם הארגונים וההורים.

התינוקות במעונות היום חסרי אונים אל מול המטפלים, ולעיתים רבות אין ביכולתם להשמיע קול זעקה אל מול גילויי אלימות מצד הצוות המטפל, או שהם חוששים מההשלכות שיהיו לתלונות מצדם. בשנים האחרונות נפתחו מאות תיקים בגין אלימות מצד אנשי צוות כלפי קטינים בגני ילדים ובמעונות יום, 90% מהם נסגרו מחוסר ראיות.

הצבת המצלמות אמורה לספק מענה למחסור בראיות, כפי שקרה במסגרות מקבילות המטפלות באוכלוסיות מבוגרות- שם חשיפת מקרי האלימות התאפשרו באמצעות תיעוד של מצלמות שהוצבו במקום. מצלמות האבטחה יהוו כאמצעי גלוי מקרי אלימות קשים, ויוכלו לשמש כאמצעי להרשעה עתידית בבית משפט של הגורמים האלימים המתעללים בילדים. התקנת המצלמות צפויה גם להגן על אנשי הצוות הטיפולי מפני תלונות שווא.

לגבי החשש לפגיעה בפרטיות, משרד העבודה והרווחה הבהיר כי התיעוד ייעשה במעגל סגור מאובטח, ויהיה נגיש רק לנציגי רשויות אכיפת החוק המוסמכים להיחשף אליו, בכדי לצמצם את הפגיעה בכבודם ובפרטיותם של המטופלים ושל אנשי הצוות במסגרת, ככל האפשר. לדברי המשרד, רק לאחר שיתברר כי קיים חשש סביר שנעשתה עבירה הדורשת גישה לחומר המצולם, ימסרו החומרים לגורמים המוסמכים ובכפוף לצו של בית משפט.

צעד דומה נעשה בבתי האבות, סגן שר הבריאות ליצמן קידם הצעת חוק להצבת מצלמות בבתי האבות, לאחר שנחשפו מקרי אלימות והתעללות קשים בקשישים. הצבת מצלמות בשני המקרים אולי תוכל ליצור קצת הרתעה אך בסופו של דבר לא פותרת את הבעיה העמוקה, שקשורה לכוח האדם, תנאי ההעסקה וחוסר בהכשרה נכונה של הצוות.

במכתב ששלחה לראש אגף צעונות יום במשרד הרווחה, כתבה יו"ר נעמת גליה וולוך כי "בכפוף להעמדת התקציבים המתאימים על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים…נעמת תומכת בהצעות החוק אשר תאפשרנה לרשויות החוק בלבד ,בכפוף לצו בית משפט ,לבחון בכל מקרה של חשד לאלימות נגד ילדים במעונות , את החומר המצולם כאמור בין לצורך גיבוש תשתית ראייתית להעמדה לדין של האחראים מחד, ובין לצורך סגירת התיק מחוסר אשמה במקרים של הגשת תלונות שווא כנגד מטפלות במעונות, מאידך".

עם זאת, הוסיפה וולוך כי "נעמת בדעה שתקינת כוח האדם במעונות הציבורים אינה מספקת ביחס לעומס העבודה ולאחריות הגדולה המוטלת על צוות המטפלות, דבר אשר גורם לעייפות ולשחיקה גדולה של הצוות ולנשירה מתמדת. שחיקה זו, כשהיא מצטרפת אל השכר הנמוך שהוא מנת חלקן של המטפלות, גורר חוסר מתמיד בכוח אדם איכותי ומעונות היום מוצאים את עצמם נאלצים לשווע אחר כוח אדם ולהתפשר גם מפעם לפעם גם על איכותו. לכן נעמת פועלת מזה תקופה ארוכה מול המשרד על מנת להעלות את התקינה במעונות היום, אשר יהא בה לא רק כדי לשפר משמעותית את איכות הטיפול והחינוך  הניתן לילדי המעונות אלא גם להפחית גורמים סביבתיים, למקרי האלימות כלפיהם. הוועד הארצי של עובדות מעונות נעמת, אשר שותף למאבק זה, מתנגד איפוא להצבת מצלמות בין כתלי המעונות וזאת עד שתיפתר סוגיית התקינה והמחסור המתמיד בכח אדם במעונות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!