דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום האחדות

יום האחדות / רחלי פרנקל: "יום האחדות הוא הזדמנות נהדרת לנסות להיפגש עם האחר"

ארבע שנים לאחר שנחטפו ונרצחו שלושת הנערים, מציינת החברה הישראלית את יום האחדות הרביעי | הזוכים בפרס אחדות ישראל השנה: קולולם, פרויקט - רצים ללא גבולות, ארגון תגלית, מרכז TEC, ופדרצית בוקהראטון פלורידה

מקבלי פרס האחדות בבית הנשיא בירושלים (צילום: אביתר ניסן).
מקבלי פרס האחדות בבית הנשיא בירושלים (צילום: אביתר ניסן).
יהל פרג'

חטיפתם של שלושת הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח הכתה את ישראל בתדהמה ואימה, וכשהתגלו גופותיהם לאחר ח"י ימים של חיפושים אינטנסיביים בעצב וכאב עמוקים. לאורך כל ימי החיפושים, ולאחר מכן השבעה התגלו בחברה הישראלית ביטויים עמוקים של אחדות וסולידריות. את הרוח הזו ביקשו המשפחות לשמר ולהרחיב, וזו השנה הרביעית בה מוענקים פרסי ירושלים לאחדות ישראל, בשיאו של "יום אחדות' הנערך לזכרם.

שלושת הנערים – אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שער.
שלושת הנערים – אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שער.

טקס הענקת הפרס התקיים אחר הצהריים (רביעי) בבית הנשיא במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ומשפחותיהם של שלושת הנערים, פרנקל יפרח ושער. והשנה יקבלו את הפרס קולולם, ארגון תגלית, רצים ללא גבולות, מרכז TEC, ופדרצית בוקהראטון פלורידה.

בפתח דבריו פנה הנשיא למשפחות הנערים ואמר: "אני זוכר היטב את הימים, השעות והשבועות בהם עקבה מדינה שלמה, אחר כל רסיס של תקווה. באותם רגעים של חוסר ודאות, עלתה מתוכנו תפילה אחת חוצת שבטים, קהילות ומגזרים. כולנו קיווינו שישובו בשלום. כשזה לא קרה – כשהבנו שהרע מכל קרה. בדרך נוראה, בלתי נתפסת, כאב עצום, חלל עצום פילח את ליבנו. אומה שלמה ביכתה את בניה."

הנשיא ציין ששלושה חודשים בלבד לאחר האובדן נולד "יום האחדות ופרס ירושלים לאחדות ישראל" ואמר: "חלומכם היה שנדע להתאחד לא רק בעתות צער, חרום ומשבר. שגם השגרה תביא אותנו יחד. החולמים על אחדות, המאמינים באחדות, המדברים על אחדות, מכירים את התגובות. ציניות, חוסר אמון, זלזול, גם חשדנות", המשיך הנשיא והוסיף: "'רוצים 'לגייס' אותנו', 'רוצים לעשות עלינו סיבוב'. 'שוב דיבורים על אחדות?', במובנים מסויימים אנחנו אשמים. שחקנו את האחדות עד דק בדיבורים, בסיסמאות ובהצהרות. דיבורים לא מחליפים מעשים, ואחדות לא עושים בדיבורים. לא מדברים על אחדות, פשוט חיים אותה. המפגש אתכם, זוכי הפרס, הוא המענה הטוב ביותר לציניות, לחוסר האמון שלנו באחדות."

אחמד חליל: "3 האימהות יכולות ללמד את העולם על מחילה ועל אהבת האחר"

"אני מתרגש מאוד מהמעמד ומההכרה החשובה שהפרס מעניק ליוזמה שלנו, שמנסה כל יום לפרוץ גבולות חדשים" אמר ל'דבר ראשון'  ישראל הס, מנהל עמותת 'רצים ללא גבולות, מיזם ריצה שמטרתו לחבר בין בין נוער יהודי לבין נוער ערבי ממזרח ירושלים דרך ריצה מקצועית והשתתפות בתחרויות. "בפעילותנו אנחנו מצליחים להפחית את הגזענות והפחד בין יהודים וערבים ולהגביר את ההיכרות בין צדדים בירושלים בפרט ובישראל בכלל. לתוכנית הנוער שלנו מגיעים משתתפים מכל קצוות החברה הישראלית – בני נוער דתיים, חרדים וחילונים מירושלים, תקוע, אדם, אפרת ובת עין, ומהצד המזרח ירושלמי מגיעים בני נוער ממחנה הפליטים שועפאט, עיסאוויה, צור באהר, ג'בל מוכאבר, ראס אל עמוד ושכונות נוספות.

אחמד חליל, אחד מהרצים בקבוצת הבוגרים, "אני גר בשועפאט, ראיתי הרבה צער בחיים שלי ואני מתפלל כל יום ליום שבו יהודים וערבים יוכלו לחיות ביחד. אני לא צריך שמישהו ילמד אותי איך לסלוח לאחרים אחרי שראיתי ושמעתי את 3 האימהות – הן יכולות ללמד את העולם על מחילה ועל אהבת האחר."

 59% מהציבור לא השתתפו בשנתיים האחרונות במפגש בו עם אנשים ממגזרים אחרים

לכבוד יום האחדות נערך סקר מיוחד שבחן עמדות של האוכלוסייה הבוגרת בישראל מן  המגזר יהודי (חילונים ודתיים) והמגזר ערבי. הסקר נערך על ידי מכון סמית וכלל מדגם מייצג של 600 אנשים. מן סקר עולה כי 62% מהציבור חשים שהחברה הישראלית מפוצלת. 67% מהציבור חשים שהפעילות של רוב חברי הכנסת היא שגורמת לפיצול החברה הישראלית. 32% מכלל הציבור עד גיל 29 לא מרגישים חלק מהחברה הישראלית.

קולולם – אחד מהזוכים השנה בפרס האחדות:

נתונים מעניינים עולים מהסקר על הנכונות של הישראליות והישראלים להיפגש עם ציבורים שאינם קרובים אליהם: 59% מהציבור ציינו שלא השתתפו בשנתיים האחרונות במפגש בו עם אנשים ממגזרים אחרים, אך 71% מהציבור ציינו שהם כן מעוניינים להיפגש עם אנשים ממגזרים אחרים. רוב הציבור, 77% הסכימו שיש צורך שיהיה יום אחדות שבו יהיו אירועים ופעילויות שמטרתם חיזוק האחדות בחברה הישראלית.

רחלי פרנקל, ממייסדי יום האחדות, אמו נפתלי ז"ל: "לרוב הציבור לא יצא לשבת עם אנשים ממגזר אחר בשנתיים האחרונות. לדעתי מדובר הפסד גדול! ועד שלא תתנסו לא תדעו כמה זה מיוחד, מעשיר ומחזק את החברה שלנו. יום האחדות הוא הזדמנות נהדרת לנסות להיפגש עם האחר.
ביום האחדות יתקיימו מאות אירועים שיחגגו את הגוונים השונים שלנו, ויעניקו מקום גם למשותף ולמחבר בין אנשים וקבוצות שאין להם הזדמנויות לשבת יחד. יום האחדות  גדל ומתפתח בכל שנה ולאחר שבקיץ 2014 הראנו כחברה למה אנחנו מסוגלים, נהדר לשמר חלק מזה."

בין עשרות המפגשים, הפעילויות והאירועים לכבוד יום האחדות, הפיקה ההסתדרות הכללית סרטון, המדגיש הכלליות המתקיימת בארגון החברתי הגדול והמגוון בישראל:

 

בחירת הזוכים בפרס נעשתה  על ידי ועדה ציבורית בהשתתפות: רא"ל (במיל.) בני גנץ, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, יו"ר קרן לאוטמן נועם לאוטמן, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי,  ירדן ג'רבי, קובי אוז, הרב לורד יונתן זקס, הרב ד"ר דני טרופר, פרופ' יולי תמיר, הרב יצחק דוד גרוסמן,  תת אלוף במילואים אמל אסעד ומשפחות הנערים יפרח, פרנקל ושער.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!