דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רמת הגולון

עתיד רמת הגולן / כנס הקורא להכרה בינלאומית בריבונות ישראל בגולן התקיים בכנסת

בכנס, יוזמה של ח"כ יאיר לפיד, לקחו חלק חברי כנסת מסיעות הבית לצד ראשי רשויות בגולן, פעילים למען הגולן ועוד | יותר משצריך שהעולם יכיר בריבונותנו בגולן, צריך שהממשלה תדאג לקדם את ההתיישבות, אמר ראש המועצה קצרין

טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: הדס פרוש\פלאש90)
טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: הדס פרוש\פלאש90)
שי ניר

כנס הקורא להכרה בינלאומית בריבונות הישראלית ברמת הגולן התקיים הבוקר (רביעי) בכנסת ביוזמת יו"ר מפלגת יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד. הכנס התקיים על רקע מהלכי ההסדרה, ללא ייצוג אינטרס ישראלי ישיר, של המרחב הסורי לימים שאחרי מלחמת האזרחים שנראה כי קרובה להכרעה.

"המטרה היא להביא להכרה עולמית", פתח לפיד את הכנס ואמר כי ההכרה צריכה להתחיל בארה"ב בתמיכת שתי המפלגות, אל הממשל ומשם להכרה אירופאית. לפיד קרא לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ שיאזור אומץ ויכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן, כשם שהיה אמיץ להכיר בירושלים כעיר הבירה של מדינת ישראל.

תושבי רמת הגולן פחות זקוקים להכרה עולמית בריבונות ותחת זאת זקוקים להחלטה ממשלתית לתנופת פיתוח

אלי מלכה, ראש המועצה האזורית גולן אמר כי "מרגע ששחררנו את הגולן התחיל חידוש התיישבות וכל התנועות המיישבות לקחו חלק, תנועת השומר הצעיר, מימין תנועת אמנה והתנועות הקיבוציות". מלכה הוסיף, על רקע מלחמת האזרחים בסוריה וההסדרה המסתמנת לאחר המלחמה, כי "אנחנו בהזדמנות יוצאת דופן. קביעת הגבול כפי שהוא היום מבטיחה שקט. הגולן הוא רק חצי אחוז מסוריה השסועה והמפורקת. ההסדרה יכולה להבטיח את השקט שישרור באזור. הגיע הזמן שהעולם יכירו בכך שהגולן הוא חלק ממדינת ישראל".

סגן שר הביטחון, חבר הכנסת אלי בן דהן (הבית היהודי), ממקימי הישוב חיספין, אמר בכנס כי נמצאו בגולן למעלה מ-50 בתי כנסת וכי "זהו שטח שברור לחלוטין שהוא ארץ ישראל" והוסיף, "לא גרשנו משם אף אחד". על המצב ברמת הגולן הסורית הדגיש בן דהן כי אין ריבון עמו ניתן לשאת ולתת. "דרום סוריה הוא כבר לא סוריה. הצבא הסורי לא מדרום לקונייטרה. אין שום גורם בר שיח בכל האזור הזה של הגולן".

כנס של מפלגת ׳יש עתיד׳ להכרה בינלאומית ברמת הגולן כחלק משטחי ישראל (צילום: שי ניר).
כנס של מפלגת ׳יש עתיד׳ להכרה בינלאומית ברמת הגולן כחלק משטחי ישראל (צילום: שי ניר).

בן דהן הוסיף כי "בשם הבית היהודי ואולי גם בשם הקואליציה, אנו קוראים לטראמפ, כפי שעמדת באומץ כנגד כל העולם להכיר בירושלים, תכיר ברמת הגולן כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל".

דימיטרי (דימי) אפרצ'ב, ראש המועצה המקומית קצרין אמר בכנס כי "הדיון הזה נדרש ונכון". יחד עם זאת הוסיף כי תושבי רמת הגולן "פחות זקוקים" להכרה עולמית בריבונות ותחת זאת זקוקים להחלטה ממשלתית לתנופת פיתוח. "אנחנו אחרי מהלכים אדירים לפתח את האזור ומוכנים לקפיצת מדרגה. זו הזדמנות לקרוא לממשלת ישראל, מעבר לעולם שצריך להכיר (בריבונות ישראל – ש.נ), למקד מאמץ, להקפיץ את האזור ולמנף אותו", דברי אפרצ'ב.

עוזי ארד, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, תקף בדיון את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כמי שנשא ונתן בעבר על נסיגה ישראלית מרמת הגולן ואמר כי "נתניהו כראש ממשלה גם ב-98 וגם ב-2011 קיים מו"מ עקיף עם אסד הבן לירידה מרמת הגולן. יהיה מעניין לשמוע את רה"מ אומר שעמדותיו בטלות". ארד הוסיף כי אינו מאמין שיעשה זאת. ביחס לסיכוי שארה"ב תכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן אמר ארד כי אינו רואה את ממשל טראמפ "הידידותי" לישראל מקיים מהלך כזה כשם שאינו מכיר באזורים בשטחים שמזוהים עם ישראל באופן מובהק. גם אם טראמפ ירצה לקדם את המהלך, אמר ארד, אז "הפקידות תזכיר לו שארה"ב מחויבת אחרת".

אל לה לישראל לשאת ולתת עם נשיא המשטר הסורי בשאר אסד, רוצח עמו שמקומו בבית המשפט הבינלאומי בהאג

עו"ד איציק צרפתי, מנכ"ל היחידה למען הגולן, אמר בכנס כי "ישראל צריכה להציב את ההכרה הבינלאומית בריבונותה בגולן ואת הכפלת ההתיישבות בדרגת אסטרטגיה לאומית" והוסיף כי "המענה האסטרטגי האמיתי להתבססות האיראנית בסוריה הוא הכרה אמריקנית בריבונות ישראלית בגולן. יש לעשות מאמץ עליון להביא להכרה כזו במשמרת של הנשיא טראמפ, הן כהחלטה נשיאותית והן כאקט סמלי של הקונגרס. לישראל אסור להסתפק ב'השבת המצב לקדמותו' בגבול הגולן ולהיות ערוכה למציאות שבה עלול להיווצר לחץ בינלאומי לנסיגה". איציק, יחד עם מזכיר הממשלה לשעבר צבי האוזר, יו"ר היחידה למען הגולן, פרסמו לאחרונה מסמך מדיני שכותרתו "הערות לאסטרטגיה לאומית לרמת הגולן".

כפר חד'ר רמת הגולן הסורית – תצפית ממוצב חרמונית (צילום: שי ניר)
כפר חד'ר רמת הגולן הסורית – תצפית ממוצב חרמונית (צילום: שי ניר)

חבר הכנסת עופר שלח (יש עתיד), יו"ר ועדת משנה בוועדת החוץ והביטחון, אמר כי אל לה לישראל לשאת ולתת עם נשיא המשטר הסורי בשאר אסד, "רוצח עמו שמקומו בבית המשפט הבינלאומי בהאג". לדברי שלח, הוא שינה את דעתו בסוגיית המעורבות הפעילה של ישראל במלחמת האזרחים בסוריה בניסיון למנוע את מעשי הרצחנות של אסד ואמר, "אני חושב היום בדיעבד שישראל הייתה צריכה להגביר את התערבותה למנוע רצח עם בסוריה". ביחס לסוגיית הריבונות הישראלית ברמת הגולן אמר שלח, כי "בהקשרים של הביטחון המעשי ותפיסת הביטחון של ישראל, רמת הגולן צריכה להיות ישראלית לדורות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!