דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספריות ציבוריות

שבוע הספר העברי / מה אוהבים לקרוא בגן? ומה בתיכון? על הרגלי הקריאה של ילדים ונוער בישראל

הדוב פדינגטון מככב בכיתות א'-ג', וילדי הכיתות העל יסודיות בחרו בהארי פוטר והילד המקולל | שיאן הקריאה מקרב הילדים הוא ילד בן 9 מספריית צהלה ששאל בשנת 2017 181 ספרים

ילדה קוראת (צילום אילוסטרציה: חן ליאופולד/ פלאש90)
ילדה קוראת (צילום אילוסטרציה: חן ליאופולד/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לקראת שבוע הספר, ובמסגרת התכנית הלאומית להעשרת הקריאה והכתיבה, מפרסם משרד החינוך את תוצאות "מצעד הספרים" אשר התקיים בקרב 200,000 ילדי גנים ותלמידים מכיתות א'-י"ב.

הזוכה במקום הראשון לכיתות א'-ג', הוא הספר "עוד הרפתקאות של הדוב פדינגטון". זהו סיפורו הקלאסי של הדוב הפרואני שמגיע לאנגליה ומתקבל באהבה למרות זרותו ושונותו. הוא מפגיש את הקוראים עם קבלת הזר והאחר.

ספרייה (קרדיט: מאיר שפירא)
ספרייה (קרדיט: מאיר שפירא)

המקום הראשון לכיתות ד'-ו' הוא הספר של ג'יימס פטרסון "מצחיק". גיבור הספר, נער יתום שמתנייד בכיסא גלגלים, לוקח סיכון כשהוא מופיע בתחרות סטנד-אפ ומגלה כמה רחוק הוא יכול להגיע: המקום הראשון בתחרות. הספר "מתגלגלת" שזכה במקום השני, נכתב על ידי ויקטוריה ג'יימיסון. גיבורת הספר מצטרפת לקייטנת רולר-דרבי והופכת בהדרגה לספורטאית מצליחה למרות הקשיים.

ילדי הגנים גם הם הצביעו והשפיעו. במקום הראשון זכה הספר פנדה יוצאת למרעה של מאיר שלו, אחריו נרקיס מלך הביצה של לוין קיפניס, גלגלים של מיריק שניר, איתמר מטייל על הקירות של דוד גרוסמן והספר הארנב ממושי של שלומית כהן אסיף חותם את הרשימה.

תלמידי בתי הספר העל יסודיים ז'- י"ב בחרו את הספר הארי פוטר והילד המקולל מאת ג'י קיי רולינג, ואחריו פלא מאת פלאסיו ר"ג', היורשת מאת קאס קיארה, וחותם את הרשימה לאהוב עד מוות, ספרה של דבורה עומר.

מחלקת הספריות בעיריית תל-אביב-יפו גם מפרסמת נתונים על הרגלי הקריאה והשאלת הספרים של תושבי העיר. ב- 23 ספריות העיר רשומים למעלה מ-36 אלף קוראים פעילים, שיחד שאלו למעלה מ-410 אלף ספרים. בשנת 2017 החלו הספריות להציע גם שירותי השאלת ספרים דיגיטליים עם מבחר של קרוב ל-1,000 ספרים. בחודש יוני יתקיים בספרייה המשופצת והמורחבת ביפו ד' אירוע חגיגי בו יוכרזו שיאני הקריאה מקרב ילדי תל אביב-יפו.

נכון לשנת 2017, הספר המושאל ביותר בקרב תושבי תל-אביב-יפו היה "החברה הגאונה: ילדות, נערות" (אלנה פרנטה) שזכתה ל- 633 השאלות. זו השנה השנייה ברצף שספר מהסדרה של פרנטה עומד בראש רשימת ההשאלות. ספרה "הסיפור של שם-המשפחה החדש: נעורים" תופס גם את המקום השני ברשימה (511 השאלות), כאשר במקומות 3-7 ניצבים ספריה של ג'וג'ו מויס "החיים אחריך" (503 השאלות), מכתב אחרון ופרידה (440 השאלות), "ללכת בדרכך" (426 השאלות"), "אחד ועוד אחד" (392 השאלות) ו"הנערה שהשארת מאחור" (341 השאלות). הספר העברי הראשון ברשימה ניצב במקום השמיני והוא "סוס אחד נכנס לבר" מאת דויד גרוסמן שהושאל 330 פעם.

בשנת 2017 השיקה מחלקת הספריות את שירות השאלת הספרים הדיגיטליים, המציע קרוב ל-1000 ספרים בפורמטים של אודיו-בוק וספר אלקטרוני שזכו יחדיו ל-3,094 השאלות. הספר המושאל ביותר בפורמטים הדיגיטליים היה "קיצור תולדות האנושות" מאת יובל נח הררי עם 36 השאלות.

בקרב הילדים, "הארי פוטר ואבן החכמים" ניצב במקום הראשון עם 370 השאלות. במקום השני התייצב ספרה של מאירה פירון "הופעות, הפתעות ומשפחה שכזאת" שהשתתף בפרויקט העירוני "אבטיח, ים וספר גם" לעידוד הקריאה בקרב ילדים, עם 295 השאלות. במקום השלישי "יומנו של חנון – הקש האחרון" מאת ג'ף קיני עם 291 השאלות.

שיאנית הקריאה מבין הקוראים המבוגרים היא קוראת וותיקה, המגיעה מספריית בת ציון ושאלה לא פחות מ-327 ספרים לאורך השנה. שיאן הקריאה מקרב הילדים הוא ילד בן 9 מספריית צהלה ששאל בשנת 2017 181 ספרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!