דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משגיחי כשרות

לא כשר ולא במקרה / בניגוד להמלצות, מקדמת המדינה העסקת משגיחי כשרות באמצעות חברות קבלן

"מהלך כוחני וחד-צדדי, המייצר דור חדש של עובדי קבלן" כך מכנים בהסתדרות את הפעלת מערך הכשרות שהמדינה מקדמת, במכתב התראה חריף למנכ"לי המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית | במידה והמהלך יצא לפועל, מזהירה ההסתדרות כי היא תפעיל את כל הכלים העומדים לרשותה במטרה להגן על המשגיחים

משגיח כשרות בוחן כרובים בשדה. (צילום ארכיון: ענת חרמוני/ פלאש90)
משגיח כשרות בוחן כרובים בשדה. (צילום ארכיון: ענת חרמוני/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

במכתב התראה חריף למנכ"לי המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית, מזהירה ההסתדרות כי במידה והמדינה תמשיך לקדם את הפעלת מערך משגיחי הכשרות במתכונת העסקה קבלנית באמצעות חברות כוח אדם – תפעיל ההסתדרות את כל הכלים העומדים לרשותה במטרה להגן על משגיחי הכשרות.

"העסקת משגיחי כשרות כעובדי קבלן היא תופעה שכבר קיימת בכמה ערים, ואנו רואים בשטח כי מדובר לא רק בדפוס העסקה פוגעני אלא גם בפגיעה ברמת הכשרות", מסר יו"ר ועד הפעולה הארצי של משגיחי הכשרות, יניב שפירא. "כבר הוכח כי מדובר במודל כושל – עניין שידוע ומוכר למשרד לשירותי דת והרבנות הראשית, ולכן המלצתם לתמוך במודל שכזה תמוהה, במיוחד לנוכח העובדה שהוצגו בפניהם חלופות טובות והוגנות יותר. אנו מודים להסתדרות על הגיבוי ומאוחדים במאבקנו למען זכויות כלל המשגיחים בישראל".

משגיחי כשרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
משגיחי כשרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).

במכתב שעליו חתומים סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, רפי מסט, ויו"ר החטיבה הדתית בהסתדרות רפי מלאכי, מותחים השניים ביקורת קשה על מה שהם מכנים כ"מהלך כוחני וחד-צדדי, המייצר דור חדש של עובדי קבלן". מסט ומלאכי מפצירים במשרד לשירותי דת וברבנות הראשית, לחזור בהם מכוונתם להפעיל את מערך ההשגחה על הכשרות באמצעות עובדי קבלן, ולהגיע לפתרון מוסכם באמצעות הידברות עם נציגות משגיחי הכשרות הארצית.

"הידרדרות שאין ממנה חזרה"

בפניית ההסתדרות מובהר כי בדיונים שהתקיימו בחודשים האחרונים בין נציגי ההסתדרות לבין נציגי המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית, הביעה ההסתדרות את תמיכתה בצורך להסדיר את מערך הכשרות, אולם הדגישה בכל הזדמנות, כי "הפרדת יחסי משגיח-מושגח, בהתאם לפניית בג"ץ בעניין, חייבת להיעשות ללא פגיעה בעובדים, ובוודאי שללא הפיכתם לעובדי קבלן".

"ההסתדרות הסבירה בהרחבה על הפגיעה הצפויה במשגיחים עקב העברתם להעסקה באמצעות חברות קבלן ואף העלתה מספר חלופות להפעלת מערך ההשגחה על הכשרות ללא הצורך להפוך את משגיחי הכשרות לעובדי קבלן", כתבו מסט ומלאכי והוסיפו כי הם קוראים לביצוע בחינה ממצה, רצינית ומקצועית של חלופות אלו ואחרות. בין החלופות שהוצגו בעבר – קליטת משגיחי הכשרות למועצות הדתיות או הקמת רשות כשרות ארצית.

במקום זאת, המתווה אותו מכוונים ברבנות לאשר הינו מתווה במסגרתו יאושרו ארבע או חמש חברות קבלן פרטיות שיעסיקו את כלל משגיחי הכשרות ברחבי הארץ. הממשלה מעדיפה את חלופת ההעסקה הקבלנית מתוך שיקולים תקציביים, ועל מנת שלא להגדיל את מצבת העובדים בשירות הציבורי.

בסיכום המכתב, קראו למנכ"ל המשרד לשירותי דת עו"ד עודד פלוס ולמנכ"ל הרבנות הראשית לישראל הרב משה דגן, להימנע מהצהרות ומצעדים חד-צדדיים, אשר יביאו לדבריהם "הידרדרות שאין ממנה חזרה ושאף צד אינו חפץ בה".

הכרזת סכסוך עבודה של משגיחי כשרות (ועד המשגיחים הארצי)
הכרזת סכסוך עבודה של משגיחי כשרות (ועד המשגיחים הארצי)

ביוני 2016 קבע בג"צ כי יש לשנות את אופן העסקתם של כלל משגיחי הכשרות בישראל המועסקים כיום ישירות על ידי העסקים עליהם הם משגיחים, וזאת במטרה להפריד משגיח ממושגח, כדי למנוע ניגוד עניינים. בעקבות פסק דין זה הוקם הוועד הארצי של משגיחי הכשרות בהסתדרות, באמצעות החטיבה הדתית, במטרה להגן על זכויות המשגיחים עם השינויים הצפויים להתקיים במקצוע.

ועדה שהוקמה על מנת לבחון את החלופות, ושמסקנותיה אומצו על ידי הרבנות הראשית – שללה מכל וכל את העסקת המשגיחים באמצעות חברות קבלניות, וקבעו כי העסקה בשיטה זו צפויה לייקר את עלות ההשגחה, לפגוע בשכר המשגיחים ולסרבל את מערך הכשרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!