דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

איטליה / שוק האג"ח האיטלקי בקריסה, והבנק האירופי המרכזי עומד מן הצד

הדרג המדיני באירופה חרד מכוונות הממשלה החדשה באיטליה | מס השפתיים על "כיבוד רצון העם האיטלקי" שולם, אך קרנות גידור בינלאומיות עלולות להראות לאיטלקים שלא כדאי להם לחשוב על פרישה מהאיחוד

בנק האיחוד האירופי בגרמניה. צילום: סוכנות AP.
בנק האיחוד האירופי בגרמניה. צילום: סוכנות AP.
יונתן קירשנבאום

הממסד הפוליטי באירופה אמנם נתן את ברכתו לממשלה החדשה באיטליה, בראשות ג'וזפה קונטה, ממשלה הנתמכת על ידי המפלגה הפופוליסטית "תנועת חמש הכוכבים" ומפלגת הימין "הליגה הצפונית". אולם כעת נראה שמס השפתיים בדבר "כיבוד רצון העם האיטלקי" אומנם שולם על ידי הדרג הפוליטי האירופי, אך גורמים שונים, בהם גם הבנק האירופי המרכזי מעוניינים לפעול על מנת להכניע את הכוונות העצמאיות של הממשלה האיטלקית החדשה.

מתאו סלביני, ראש מפלגת 'הליגה הצפונית' באיטליה ולואיג'י דה מאיו מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים (AP Photo/Alessandra Tarantino)
מתאו סלביני, ראש מפלגת 'הליגה הצפונית' באיטליה ולואיג'י דה מאיו מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים (AP Photo/Alessandra Tarantino)

הלחץ מגיע דווקא מכיוון השוק החופשי בשותפות פעילה של הבנק האירופי המרכזי, ובעיקר דרך שוק האג"ח (אגרת חוב) הממשלתית. ממשלת איטליה זקוקה לזרם מתמיד של הלוואות כדי לממן את ההוצאות השוטפות שלה וכן את החזר החובות שכבר יש לה, לבנקאים פרטיים ולמוסדות האיחוד האירופי. לשם כך, ממשלת איטליה מנפיקה אג"ח, באמצעותו היא לווה כסף בשוק החופשי.

האג"ח הממשלתית האיטלקית נמכר בשוק החופשי, ולכן פועלים עליו הכללים של היצע וביקוש. כאשר איטליה נתפשת כמוקד מסוכן להשקעה הביקוש לאג"ח הממשלתית שלה יורד, והיא נדרשת להציע ריבית גבוהה יותר כדי למשוך קונים. משמעותה של ריבית גבוהה יותר היא הוצאות גבוהות יותר- דבר שעלול להוביל לאי יציבות פיסקלית.

תופעה זו בדיוק התרחשה בימים שלאחר הרכבת הממשלה החדשה באיטליה. היות והמשקיעים באג"ח צפו כי הממשלה תשאף להרחבה תקציבית בניגוד לדרישותיו של האיחוד האירופי, איטליה החלה להיתפס כיעד השקעה מסוכן, ומשקיעים רבים החלו למכור את האג"ח שלה. דבר זה הוריד את הביקוש לאג"ח והעלה את הריבית עליו. בימים שלאחר מינוי הממשלה קפץ הריבית על האג"ח האיטלקי מ-0.24% ל-2.7%.

עלייה זו במחיר ההלוואות לממשלה האיטלקית עשויה להביא למשבר. בימים האחרונים החלו קרנות גידור בינלאומיות להביע עניין באג"ח האיטלקי דווקא מהסיבה הזו. ישנן קרנות גידור שמשקיעות באג"ח שנחשב מסוכן וזול, במטרה למצות את התשלום מהמדינה הלווה. כך, במידה והמדינה לא נכנסת למשבר וקריסה, זוכה קרן הגידור באג"ח זול עם החזר נאה, ובמידה והכלכלה המקומית קורסת אותן קרנות תובעות את המדינה בבתי משפט שונים, במטרה למצות את תשלום החובות.

גונתר אוטינגר, נציב התקציבים הגרמני של האיחוד האירופי, אמר בשבוע שעבר כי "פעילות שלילית בשוקי ההון תלמד את האיטלקים שלא להצביע יותר לפופוליסטים"

התעניינותן של קרנות גידור מסוג זה תורמת עוד לירידת הביקוש לאג"ח ממשלתית איטלקית, היות ומרבית המשקיעים אינם מעוניינים לבצע השקעה שהצפי היא שתקרוס. קרנות גידור נוספות מבצעות הימורים בשוקי ההון על קריסה איטלקית, ובכך תורמות גם הן את תרומתן לירידה בביקוש לאג"ח הממשלתית.

עם זאת, באיטליה מאשימים גם את הבנק האירופי המרכזי בהתערבות בשוק ההון במטרה להעלות את הריבית על האג"ח האיטלקי. באיטליה טוענים כי הבנק המרכזי מקבלת החלטות שיעלו את הריבית כאזהרה לממשלה האיטלקית שלא לסטות מהכללים הפיסקליים של האיחוד האירופי.

מאז שנת 2015 מתערב הבנק האירופי המרכזי בשוקי ההון האירופיים במטרה להוריד את הריבית על האג"ח הממשלתית של מדינות הגוש. מדיניות זו נקראת "הרחבה כמותית", ומטרתה להקל על גיוס כספים והשקעתם על ידי מדינות אירופה שאחרי המשבר הכלכלי. הבנק המרכזי רוכש אג"ח ממשלתית בהיקפים עצומים, ובכך למעשה מעלה את הביקוש אליהם ומוריד את הריבית אותה נדרשות המדינות לשלם.

עם זאת, מאז תחילת מאי הקטין הבנק באופן משמעותי את היקף רכישת האג"ח הממשלתית האיטלקית. הבנק המרכזי אמנם דן בימים אלו באפשרות של הפסקת מדיניות רכישת האג"ח, אך נציגי הבנק הודו ביום רביעי השבוע כי חתכו את היקף רכישת האג"ח האיטלקי, והוא עומד כיום על ההיקף הנמוך ביותר מאז תחילת מדיניות ההרחבה הכמותית.

באירופה ידוע לכולם כי ללא תמיכת הבנק יעלו הריביות על האג"ח וממשלת איטליה תתקשה לממן את עצמה. כך, טוענים באיטליה, הבנק המרכזי משמש ככלי ניגוח פוליטי על אף הצגתו כגוף מקצועי בלבד. למעשה, טוענים באיטליה, הבנק המרכזי פועל כדי לממש את משאלתו של גונתר אוטינגר, נציב התקציבים הגרמני של האיחוד האירופי, שאמר בשבוע שעבר כי "פעילות שלילית בשוקי ההון תלמד את האיטלקים שלא להצביע יותר לפופוליסטים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!