דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביקורת קולנוע

ביקורת קולנוע / הסרט "המקום" מעלה שאלות אפלות וכבדות אך משאיר מקום לחמלה

עם סיום הסרט, נתקלתי מחוץ לעולם הקולנוע בקבוצות אנשים שמעבדות יחד את החוויה | איך מצליח סרט שמתרחש כולו במקום ובזמן אחד, לעלות בצופים תחושות מורכבות כל כך?

המקום (יח"צ)
המקום (יח"צ)
יצחק רובין
יצחק רובין
מבקר קולנוע
צרו קשר עם המערכת:

הבמאי פאולו ג'נובזה כבש את הצופים בישראל ובעולם כולו בסרטו "זרים מושלמים", שכיכב במצעד שוברי הקופות. סרט זה המתרחש ברובו בארוחת ערב של חברים, כאשר הכוכב הגדול הוא הטלפון הסלולרי אותו התבקשו כל החברים להניח על השולחן ולחשוף בפני כולם את השיחות שהם מקבלים, ואלוהים! כמה שקרים נחשפים.

בסרט "המקום" מגדיל הבמאי הגדול הזה, ומצמצם את זירת ההתרחשויות למקום אחד, בית קפה הנקרא " the place". צריך מוח קולנועי פורה במיוחד כדי לכתוב תסריט ולבצעו במקום אחד, כי הרי בניגוד לבמת התאטרון, הקולנוע בא באמצעות כליו האמנותיים לשבור את אחדות המקום (החלל) והזמן על פי אריסטו בהגדרותיו את מחזה התאטרון. רק במאים גאוניים הצליחו במשימה קשה זו של הפקת סרט טוב ומעניין ודינמי תוך היצמדות לחוקי אריסטו – התרחשות במקום אחד (שער הארמון) ובמשך זמן של מקסימום 24 שעות. ביניהם ניתן למנות את הבמאי הגדול אלפרד היצ'קוק, והגדיל לעשות רומן פולנסקי ב"אלוהי הקטל" ו"וונוס בפרווה"-מטעמי קולנוע משובחים וגאוניים.

המקום (יח"צ)
המקום (יח"צ)
המקום (יח"צ)
המקום (יח"צ)

מיד כשיצאתי מהסרט "המקום", עמד לידי בשירותים אדם שנראה לי כמשכיל מאוד. שאל אותי בסקרנות "מה דעתך על הסרט?", כמו יהודי החזרתי לו בשאלה "ומה דעתך?" ענה לי האיש: "סרט גאוני, גאוני, מזמן לא ראיתי סרט כזה, סרט שמעלה שאלות אנושיות כבדות משקל כמו הסרט הזה… גאוני.." מלמל האיש החביב, וקלע לתחושותיי לגבי הסרט הגדול הזה. לאחר מילוי צרכינו עלינו אל הרחבה של קולנוע "עממי" בחיפה, שם ראיתי תופעה שלא ראיתי מזה שנים, אנשים שוחחו בקבוצות על הסרט החכם הזה, המתכתב עם "החטא ועונשו" של דוסטויבסקי ובתור שכזה מתכתב עם צד מסוים בתורת ההגליאנית. רק ש"המקום" מסתיים בחמלה, אבל בדרך המפותלת חושף את הטבע האנושי. ועוד איך!

העלילה מספרת על אדם ללא זהות, שיושב בצד האחורי של בית הקפה, ומוכן להגשים לכל מי שרוצה את משאלותיו, אבל כתמורה הוא דורש מכל אחד מהם לעשות מעשה קיצוני. לאישה שרוצה להיות יפה, הוא דורש לבצע שוד של מאה אלף יורו לפחות, מנזירה שאיבדה את אמונתה באלוהים ורוצה להחזיר אמונה זו לעצמה הוא דורש להיכנס להריון. עיוור הרוצה חזרה את מאור עיניו הוא דורש לאנוס אישה, למוסכניק שתולה פוסטרים של דוגמניות על הקיר יש חלום לשכב לילה אחד עם דוגמנית. כתמורה דורש ממנו האיש הזר להציל את חייה של ילדה הנמצאת בסכנה בדרך של פשע.

לכאורה נראית העלילה מופרכת לחלוטין, עלילה שכאילו לקוחה ממפיסטו של גתה בהתעמתות הגיבור עם השטן, אלא שהבמאי החכם הזה בונה לנו את הסיפור באופן כל כך מתוחכם שבצופה מתפתחת תחושה שכל העסקאות שרקח הזר עם המבקשים להיוושע היא מציאות חיינו, והגדולה עוד יותר ניכרת, שלאחר היסוסים, מסכימים כל אנשי המשאלות לעסקה לבצע פשעים מחרידים, ממש כמו רסקולניקוב גיבור החטא ועונשו. כשמטיחה אישה בזר הדורש ממנה דברים בלתי אפשריים "אתה מפלצת!", הוא עונה לה במשפט מוחץ: "לא נכון, אינני מפלצת אני מאכיל מפלצות", משפט מפתח בסרט.

וכאן מתחבא המסר העמוק של הסרט. כמו מעשי הקיצון בסרט, הרי ביומיום אנחנו מוכנים לגרום רע לבני אדם כדי לספק את תשוקותינו או להשתחרר מאומללותנו. מוכנים להאמין לכל מחולל נסים שיגאל אותנו מגורלנו. לעלות על קברי צדיקים, להאמין לבני אדם נעלים כביכול מאתנו כדי לחפות על ריקנותנו וקטנותנו, כפי שכתב אריך פרום ב"מנוס מהחופש", ולשעבד את עצמנו למנהיגים ונביאי שקר העיקר לברוח מקיומך-זהו יסוד הפאשיזם. כי הרי אין זה אפשרי להיגאל מעיוורונך על ידי מעשה נפשע או מעשה כלשהו.  אין תקומה גם ממלחמות "צודקות". הריגת בני אדם במלחמות הם אבסורד לא פחות גדול ממה שדורש ב"המקום" האיש הזר מהאנשים המגיעים אליו לשם גאולה. לנוכחות הזר, (וולרי מסטנדרסיאה, במשחק מעולה) אין משמעו ריאליסטית, אלא כמשל, כמו השטן באיוב.

הבמאי-תסריטאי ב"המקום" בונה את התסריט בתחכום של קובייה הונגרית או אלגוריתם מתוחכם. אני מסוגל להבין את תסכולי מבקרים ישראלים שקטלו את הסרט. זהו סרט אחר, אחר לגמרי ממה שהם רגילים לצפות בפסטיבל קאן וברלין המידרדרים בשנים האחרונות, ואינם מוכנים לקבל במאי שחורג ממשעול קולנועי בטוח. "המקום" מביא רוח רעננה לכל שמחשיב את עצמו אדם אוהב קולנוע נועז. זה קולנוע אחר לגמרי. מבקר אחד כתב, שאפשר למצות את הסרט בעשרים דקות, לא נכון! אחרי עשרים דקות אתה תוהה אמנם, לאן עוד אפשר להוליך את הסרט? אז הבמאי משיב לך, אינסוף להמצאותיי, תמתינו בסבלנות.

כמו שהשליכו בליסטראות בסרטי "הגל החדש" מנער הבמאי פאולו ג'נובזה את הקולנוע העכשווי, מאבק הבנאליזם בחלק גדול מהסרטים כמו אגב במאים איטלקיים נהדרים בשנים האחרונות ("הון אנושי"), במאים שלא פוחדים להתעמת עם הלך הרוח הרע-פשיסטי של הציבור האיטלקי.

ג'נובזה עושה ניסיון וממציא את עצמו מחדש. לשם התרגיל,תארו לכם שלקטורים (בוחני תסריטים בקרנות הקולנוע והטלוויזיה) היו קוראים תסריט כזה, אין לי ספק שהיו פוסלים אותו בטענה המקובלת (למען ההגינות, קיימת אפשרות שאני הייתי ביניהם), שאת מעשיהם-פשעיהם של האנשים בדרך להגשמת המשאלות צריכים להראות ויזואלית, זה לא תיאטרון, היו טוענים. אבל ג'נובזה מכניס את העניין בצורה מרתקת בדיאלוגים הנפלאים עצמם, ומבלי לעשות ספוילר אתן דוגמה, העיוור חוזר אל מגשים המשאלות השטני ואומר לו:

"אנסתי בחורה".

עונה לו מגשים המשאלות "לא נכון. עובדה שנשארת עיוור."

העיוור מתקומם מתוסכל "אבל ביצעתי אונס!"

עונה לו מגשים המשאלות "לא נכון, עשיתי את האקט המיני מתוך אהבה."

שואל העיוור : מניין לך?"

עונה מגשים המשאלות : "כי האישה שאנסת כביכול שוחחה אתי, זה היה מתוך אהבה."

ומאליו אפשר להבין את סוד הסרט, כל אירוע קשור לשני. ובתוך העלילה המפותלת, מחדיר הסרט את הפסיכולוגיה של כל גיבור וגיבור, האומללות שלהם, הטרגיות של בני האדם עם התשוקות להשיג  תכונות ועושר שהטבע לא נתן ולא חנן אותם "כל אחד רוצה להיות.." של שירו של אריק איינשטיין. ומכאן המסקנה של הצורך החשוב של מוסר וערכים ליצור האנושי המושפע בקלות מהרוע והתאוות הלא נגמרות מחד, גם אינו מוכן לקבל את גורלו מאידך. לא נולדת אישה יפה? טבעי הוא, לאור הסגידה ליופי, ההופך לתעשייה ושטיפת מוח, שאחת הגיבורות בסרט, עם תכונות יפות אחרות, לא תסתפק, ותעשה הכול להשיג יופי חיצוני.

אך למרות כל זאת, מסקנת הסרט מבלי שאסביר יותר מדי היא גדולת החמלה והאהבה, למה אהבה? בשביל זה צריך לראות את הסרט שאני ממליץ מכל לב- שכל השחקנים עושים בו עבודה מצוינת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!