דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

מלחמת סחר / טראמפ נסוג מהצהרת מנהיגי ה-G7, ותקף בחריפות את ראש ממשלת קנדה

מפגש הפסגה השנתי של מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם הסתיים אמש (שבת) בהצהרה משותפת על חשיבות הסחר החופשי | ראש הממשלה הקנדי ג'אסטין טרודו התייחס לאחר מכן למכסי המגן האמריקאים, ונשיא ארה"ב יצא במתקפה חסרת תקדים

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת ה-G&, 9 ביוני 2018. (Denzel/German Federal Government via AP)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת ה-G&, 9 ביוני 2018. (Denzel/German Federal Government via AP)

נראה היה שמפגש הפסגה השנתי של מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם, המכונה כינוס ה-G7, הצליחה לעמוד במתחים שעוררו האיומים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפתוח במלחמת סחר עם בנות בריתו באמצעות מכסי מגן. אך תמונה זו השתנתה כשהנשיא הבלתי צפוי הוגיע כי הוא מושך את חתימתו מההצרה המשותפת של משתתפי הכנס, זאת על רקע טענתו ל"הצהרות כוזבות" מצד המארח – ראש ממשלת קנדה ג'אסטין טרודו. מתקפה חסרת תקדים על מנהיג המדינה השכנה ובת הברית הקרובה.

טראמפ היה כבר על המטוס הנשיאותי, בדרך למפגש ההיסטורי עם מנהגי קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, כשפרסם אמש (שבת) שני ציוצים בהם ביקר את טרודו ונסוג לאחור מהטון החיובי למדי בו הסתיימה הפגישה בת היומיים. שעות ספורות קודם לכן, אמר טרודו לעיתונאים כי כל שבעת המנהיגים הגיעו להסכמה וחתמו על הצהרה משותפת.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1005586152076689408

טרודו הוסיף כי טען שוב באוזני הנשיא האמריקאי שמכסי המגן יפגעו בתעשייה ובעובדים משני צידי הגבול של קנדה וארה"ב. לדבריו, צעדי תגמול הם "לא משהו שאני רוצה לעשות" אך הוסיף כי לא יהסס לעשות זאת מכיוון ש"תמיד אפעל להגנה על האינטרסים של העובדים והתעשייה בקנדה".

"כקנדים, אנחנו מנומסים, אנחנו פועלים בהיגיון, אבל לא ניתן שישחקו איתנו" אמר ראש הממשלה, ותיאר איך כל שבעת המנהיגים התאחדו סביב הצהרה משותפת למרות "כמה שיחות קשות על סחר, ובמיוחד על מכסי מגן אמריקאים".

בזמן שהיה כבר באוויר, צייץ טראמפ: "בהתבסס על על ההצהרות הכוזבות של ג'אסטין במסיבת העיתונאים שערך, והעובדה שקנדה מטילה מכסי מגן מאסיביים על החקלאים, העובדים והחברות בארה"ב, הוריתי לנציגי שלא לתמוך בהצהרה במשותפת כל עוד אנו בוחנים הטלת מכסים על המכוניות שמציפות את השוק האמריקאי!".

בהמשך, צייץ הנשיא: ראש הממשלה של קנדה ג'אסטין טרודו התנהג באופן כל כך צנוע ועדין במהלך הפגישות שלנו ב-G7 רק כדי לערוך מסיבת עיתונאים אחרי שעזבתי ולהגיד 'מכסי המגן האמריקאים קצת מעליבים' וש"הוא לא ייתן שישחקו בו'. מאוד לא הגון וחלש. מכסי המגן שלנו הם בתגובה למכס בגובה 270% שהוא מטיל על מוצרי חלב!".

דובר של טרודו אמר בתגובה לדברי טראמפ כי "אנחנו מתמקדים בכל מה שהשגנו במהלך הפסגה. דבריו של ראש הממשלה נאמרו כבר בעבר – גם בפומבי וגם בשיחות אישיות עם הנשיא".

בתמונה שפרסמה אמש קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נראים היא, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת יפן שינזו אבה וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי – עומדים מול נשיא ארה"ב טראמפ, שיושב על כיסא ונראה מתבצר בעמדתו. התמונה, שמציגה את הלחץ בין המדינות בנושא המסחר, עוררה סערה ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת.

מנהיגי המדינות  נאבקו בשבוע האחרון למציאת פתרון מול וושינגטון בנוגע למסחר. הנשיא טראמפ הכריז רק בשבוע שעבר על הטלת מכסים על ייבוא פלדה ואלומיניום מקנדה, מדינות האיחוד האירופי ומקסיקו, תחת הנימוק כי הוא עושה זאת כדי להגן על היצרנים בארה"ב.

בהצהרה הרשמית המשותפת לאחר הפסגה, שממנה כאמור הסתייג לאחר מכן הנשיא טראמפ, נמסר: "אנחנו מדגישים את החשיבות הרבה של מערכת סחר בינלאומית המבוססת על חוקים, ונמשיך להילחם בפרוטקציוניזם". נכתב כי המנהיגים הסכימו שיש צורך ב"סחר הוגן, חופשי ומועיל לכל הצדדים. אנחנו שואפים לצמצם מכסים וסבסודים, ואנו מחוייבים לדון בהסכם הסחר העולמי – כדי להפוך אותו להוגן יותר בהקדם האפשרי".

ראשי המדינות מסרו הצהרות לתקשורת לאחר הפסגה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה במסיבת עיתונאים: "אלה ערכים משותפים, למרות שהמלכודות טמונות בפרטים הקטנים". נשיא צרפת עמנואל מקרון תיאר את ההסכם כצעד ראשון חיובי שמציג את הרצון של המדינות לייצב את המצב. "עם זאת, אני לא חושב שעם ההצהרה הזו הכל הושג. ברור שאנחנו צריכים לעבוד על זה בשבועות ובחודשים הקרובים", אמר.

המסמך שעליו חתמו הלילה המנהיגים, בן שמונה עמודים, כלל גם התייחסות לסוגיית האקלים ואיכות הסביבה – שם נעדרה חתימתו של הנשיא טראמפ. עוד הוסכם בין המדינות כי יש לפעול לשמור על הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!