דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בן דרי

משפט / המדינה ערערה על העונש לחייל מג"ב שהרג נער פלסטיני בביתוניא

שוטר מג"ב בן דרי הורשע בגרימת מוות ברשלנות ונידון ל-9 חודשי מאסר | הפרקליטות דורשת להחמיר את העונש ל-20 עד 40 חודשי מאסר: "יש להעביר מסר חד וברור מצד בתי המשפט בכל הנוגע למגבלות השימוש בכוח"

בן דרי שוטר מג"ב שהואשם בגרימת מוות ברשלנות של מפגין פלסטיני בביתוניא ב-15 במאי 2014, מובל לבית המשפט ב-30 בדצדמבר 2014 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
בן דרי שוטר מג"ב שהואשם בגרימת מוות ברשלנות של מפגין פלסטיני בביתוניא ב-15 במאי 2014, מובל לבית המשפט ב-30 בדצדמבר 2014 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטות המדינה ערערה הבוקר (ראשון) על גזר הדין בתיקו של בן דרי, חייל מג"ב שהורשע בגרימת מותו של נער פלסטיני בן 17 ברשלנות ובפציעה בנסיבות מחמירות. לפני כחודש נגזרו על דרי תשעה חודשי מאסר בפועל, לאחר שהביא למותו של הנער נדים נאוורה במהלך הפגנה בכפר ביתוניא בשנת 2014. שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים קבעו כי מתקופת המאסר ינוכו ששת החודשים שריצה במעצר במהלך תקופת משפטו. בנוסף, נגזרו על דרי 6 חודשי מאסר על תנאי, ופיצוי בסך 50,000 שקלים למשפחת המנוח.

בערעור שהגישה הפרקליטות לבית המשפט העליון נכתב כי רכיב המאסר בפועל שהוטל על דרי אינו הולם את חומרת מעשיו, ומתחם העונש שנקבע על ידי ביהמ"ש המחוזי ואינו משקף כראוי את חומרת האירוע בהם הורשע דרי. לכן, מבקשת הפרקליטות להורות על החמרה בעונשו של דרי – הן מבחינת קביעת מתחם ענישה גבוה יותר, והן מבחינת קביעת העונש המתאים בתוך המתחם. ללא גזר דין מחודש, דרי צפוי להשתחרר ממאסרו לאחר 3 חודשים בלבד – בספטמבר הקרוב.

בכתב האישום המקורי שהוגש נגד דרי יוחסה לו עבירת הריגה. דרי כפר במיוחס לו ועל רקע קשיים ראייתיים שהתעוררו במהלך שמיעת הראיות, ובפרט קושי להוכיח כי הנאשם ידע כי הוא יורה קליע חי ולא גומי, הוגשה לבית המשפט המחוזי הודעה על הסדר טיעון אליו הגיעו הצדדים, במסגרתו הודה דרי בעובדות כתב אישום מתוקן.

במסגרת טיעוניה לעונש טענה הפרקליטות כי דרי חטא לתפקידו כלוחם ומפקד בצה"ל, וביצע פעולה עבריינית מתוך כוונה לפגוע שלא לצורך בנער פלסטיני שהלך כשידיו לצידי גופו ולא היווה כל איום. בשל כך עתרה הפרקליטות לקבוע מתחם עונש אחד לשתי העבירות בהן הורשע דרי הנע בין 20 ל-40 חודשי מאסר בפועל וביקשה להשית עליו עונש בשליש התחתון של המתחם.

לפני כחודש גזר השופט טפרברג מבית המשפט המחוזי בירושלים על דרי 9 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי כספי בסך 50 אלף ש"ח לבני משפחת המנוח. על גזר דין זה הגישה הפרקליטות, באמצעות מנהל המחלקה הפלילית, עו"ד ג'ואי אש ועו"ד הילה גורני הודעת ערעור לבית המשפט העליון.

לטענת הפרקליטות, בית המשפט המחוזי טעה כאשר גזר על דרי עונש שאינו מבטא די הצורך את ההגנה על ערך קדושת החיים, ואף לא את חומרת מעשיו ואת מידת אשמו, בהתחשב בנסיבות בהן בוצעו העבירות, ובמשמעותן הרחבה מעצם היותו של דרי שוטר מג"ב בתפקיד, אשר פעל כפי שפעל במציאות נתונה, ובתוצאה הטרגית כל כך של מעשיו. הפרקליטות סבורה, כי העונש שהוטל על דרי אף חוטא באופן מהותי לשיקולי הרתעת הרבים.

עוד נטען במסגרת הערעור כי התוצאה הסופית של מעשיו של דרי, מותו של נווארה בן 17, היא תולדה של רשלנות, היות וראשית המעשה היא במעשה מכוון ופסול של דרי, שהחליט לירות בנווארה כדור גומי במטרה לגרום לו פציעה. נטען כי דרי ביצע זאת למרות שנווארה לא היווה סכנה לכוח, ולמרות שאף מבחינה סובייקטיבית דרי לא חש כל סכנה – כלומר הוא היה מודע לכך שהירי אינו מוצדק.

עוד נטען בערעור כי בהתחשב באמור, מידת האשם של דרי במקרה זה היא גבוהה ביותר והיא איננה מתמצה רק ברשלנות הנוגעת לאופן ביצוע הירי. לדעת הפרקליטות, בית המשפט המחוזי שגה בכך שעובדה זו לא קיבלה ביטוי הולם בקביעת מתחם העונש הראוי.

הפרקליטות הדגישה במסגרת הערעור כי "נשק ניתן בידיהם של חיילים ושוטרים לצורך שימוש במסגרת תפקידם, ולשם הגשמת המטרות של הגנה על בטחון המדינה, שלום הציבור והסדר הציבורי. משכך, על המחזיקים בנשק מוטלת האחריות לעשות בו שימוש אך ורק לשם המטרות שלצורך הגשמתן הוא ניתן בידם, ורק במידה הנדרשת לשם הגשמת מטרות אלה. כאשר מדובר במי שהוא בעמדה פיקודית, כדוגמת דרי, שהיה מפקד כיתה בעת האירוע, אחריות זו היא מוגברת. דברים אלה יפים במיוחד כאשר מדובר בירי לעבר אדם, גם אם מדובר בכוונה לירות תחמושת גומי בלבד, והם מבטאים גם את השמירה על הערך של קדושת החיים".

"בשל הפרת עקרונות אלה יש לנקוט ענישה מחמירה, אשר תבטא את מידת הסלידה של החברה מהתנהגות זו", אמרו בפרקליטות, "ישנה חשיבות רבה להעברת מסר חד וברור מצד בתי המשפט בכל הנוגע למגבלות השימוש בכוח, ולפסול העמוק הטמון בניצול כוח זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!