דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

סיר הלחץ של עזה / היוזמה להקמת אי מלאכותי מול עזה הוסרה מסדר היום בגלל קיבעון מחשבתי

"כ"ץ יודע שבטווח הקצר אפשר לשפר את הדיוק של כיפת ברזל, לחסל סופית את איום המנהרות ואפילו (מי יודע) לנטרל עפיפונים עוד לפני שהם פוגשים ברוח, אבל לאורך זמן - אתם יודעים מה קורה לסיר לחץ עם שסתום שלא עובד" | הפרשנות של עורך "דבר ראשון"

השר כץ והשר ליברמן. ברקע הפגנות על גדר הגבול ברצועת עזה. 8 ביוני (צילומים: יונתן זינדל/ הדס פרוש/ פלאש 90)
השר כץ והשר ליברמן. ברקע הפגנות על גדר הגבול ברצועת עזה. 8 ביוני (צילומים: יונתן זינדל/ הדס פרוש/ פלאש 90)
שי ניב
שי ניב
עורך ראשי לשעבר
צרו קשר עם המערכת:

הכלכלה הפלסטינית לא מעניינת אותנו בדרך כלל עד שהיא מתפוצצת לנו בפרצוף, או אם להיות אקטואליים יותר: עד שהיא שורפת לנו את השדות. צודק שר הביטחון אביגדור ליברמן בטענה שהחמאס לא יפסיק את הטרור גם אם המצב ברצועת עזה ישתפר, אבל צודק עוד יותר השר ישראל כ"ץ בביקורת החריפה שהשמיע הבוקר (א'), על כך שהממשלה נמנעת מאימוץ פתרונות אסטרטגיים לטווח הארוך.

כ"ץ יודע שבטווח הקצר אפשר לשפר את הדיוק של כיפת ברזל, לחסל סופית את איום המנהרות ואפילו (מי יודע) לנטרל עפיפונים עוד לפני שהם פוגשים ברוח. אבל לאורך זמן – אתם יודעים מה קורה לסיר לחץ עם שסתום שלא עובד. הסיר הזה של עזה, זה הזמן להזכיר, מגיע עם 65% אבטלה בקרב צעירים ועלייה של 35% בשיעור ההתאבדויות רק בשנה האחרונה.

כ"ץ, בכובעו כשר לענייני מודיעין, מנסה לקדם בשנתיים האחרונות את תכנית ה"אי פרדות", במרכזה הקמת אי מלאכותי מול חופי עזה שיכלול נמל ימי, שדה תעופה, מתקני התפלה ואנרגיה. המשרד של כ"ץ הציג כבר מזמן שורה של מפות, מצגות, הדמיות ובעיקר הערכות של סיכון מול תועלת, אבל משום מה התכנית הזו לא הובאה עד היום לדיון בקבינט. הבוקר הודיע כ"ץ באופן חגיגי, או ליתר דיוק טראגי, שלאור המחלוקות העמוקות מול ליברמן הוא מסיר את הנושא לגמרי מסדר היום.

נכון, אף אחד לא מבטיח שאי מלאכותי כזה מול חופי עזה לא יהפוך בעצמו יעד להתקפות טרור, כפי שקורה עם מעבר כרם שלום. יהיו גם מי שינצלו את הנמל הימי לצורך הברחות, אפשר רק לנחש. ובכל זאת, בתכנון נכון, בשיתוף פעולה עם גורמים בינלאומיים ועם שמירה על האינטרסים הביטחוניים וריבונות מלאה בהליך הבידוק – מדובר בפתרון ראוי בהרבה ביחס לאפס הפתרונות שמוצגים כיום.

גם ההסתייגויות שנשמעות במערכת הביטחון, לפחות כפי שמשמיע אותן ליברמן, לא צריכות להבהיל מדי. רק בשבוע שעבר נחשף כיצד הממסד הביטחוני כולו נעמד בשנת 2004 על הרגליים בניסיון להביך ולזלזל במי ששימש אז יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, יובל שטייניץ, שהתעקש כי זרועות המודיעין של ישראל חייבות להשקיע משאבים סביב האפשרות שכור גרעיני חדש נבנה במזרח התיכון ובדגש על סוריה – זאת לאחר שמערכת הביטחון הופתעה לגלות באמצעי התקשורת כי הוקם כור שכזה על אדמת לוב. היום ברור עד כמה ההתעקשות של שטייניץ, "כולה סמל ראשון בגולני" כמו שאמרו עליו אז, הייתה מוצדקת. אז ליברמן אולי ניצח היום בקרב בין השרים, אבל שורת המפסידים במקרה הזה ארוכה הרבה יותר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!