דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטוח לאומי

רווחה / דו"ח הביטוח הלאומי חושף פערים בהשקעה ברווחה בין ישראל ל-OECD

ישראל מפגרת מול יתר המדינות המפותחות בהיבטים רבים של השקעה ברווחה | כך למשל בכל הקשור בקצבאות ילדים, דמי אבטלה, חופשות לידה לאבות וקיצבאות הסיעוד ישראל משקיעה פחות מאזרחיה לעומת ממוצע ה-OECD | בביטוח הלאומי מציינים תחומים בהם נעשה שיפור בשנים האחרונות

קשיש במוסד סיעודי (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
קשיש במוסד סיעודי (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הקצבאות המחולקות בישראל נמוכות בהשוואה למדינות ה-OECD, כך עולה ממחקר שמפרסם היום (ראשון) הביטוח הלאומי שמשווה בין מערכות הביטחון הסוציאלי של ישראל ומדינות ה-OECD ומעודכן לשנת 2017.

כך למשל, קצבת הילד הראשון כאחוז מהשכר הממוצע נמוכה במיוחד, בישראל תקופת העבודה המזכה בתשלום ארוכה למדי ואילו התקופה המרבית לתשלום נמוכה יחסית, חופשת לידה לאב ניתנת על חשבון חופשת הלידה של האם, לעומת רוב מדינות ה-OECD, בהן החופשה לאב נפרדת משל האם וקצבת הזקנה נמוכה בהשוואה לפנסיה הציבורית של רוב מדינות ה-OECD. עוד עולה מן הדו"ח למשל כי בקצבאות הסיעוד, בעוד ששיעור הכיסוי בישראל גבוה מהממוצע ב-OECD, ההוצאה הכוללת הציבורית נמוכה במיוחד.

פעילי הנכים הופכים לפנתרים חוסמים את כביש החוף ליד נתניה, 15.10.17. (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)
פעילי הנכים הופכים לפנתרים חוסמים את כביש החוף ליד נתניה, 15.10.17. (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)

הצטרפותה של ישראל ל-OECD ב-2010 מאפשרת להציג נתונים שהותאמו להגדרות הארגון המונה כיום 35 מדינות. ההשוואה מציגה גם את התקבולים וגם את הקצבאות, כגון אבטלה, אימהות, ילדים, מזונות, נכות, נפגעי עבודה, הבטחת הכנסה, זקנה וסיעוד. בכל נושא מוצגים עיקרי החוק כמו גם נתונים על עיקרי הפעילות של מערכות הביטחון הסוציאלי במדינות הנסקרות.

השוואה בינלאומית חושפת את מידת ההשקעה של המדינות השונות בתושביהן בתחומי ביטחון סוציאלי ומאפשרת להתרשם מההבדלים ביניהן במידת הכיסוי הביטוחי בתחומים אלה ומגמות הביטחון הסוציאלי בעולם. יש לציין כי בנתונים המובאים בפרסום, יש נתונים שלא תמיד מאפשרים השוואה כמותית על אותו בסיס.

הפרק הראשון מציג נתונים כלליים על כלכלת ישראל לעומת מדינות ה-OECD. כלכלת ישראל נחשבת לאחת המשגשגות במדינות הארגון, עם תוצר מקומי גולמי לנפש שמהווה כ-90% מהתמ"ג הממוצע של מדינות ה-OECD. אוכלוסיית ישראל צעירה יחסית למדינות הארגון, כך שהוצאותיה לבריאות ולזקנה נמוכות למדי. פרק 2 מציג את המבנה הארגוני של מערכות הביטחון הסוציאלי. בפרקים 12-3 מוצגים נתונים על תשלומי הגמלאות (אִמהוּת, ילדים, מזונות, נפגעי עבודה, אבטלה, נכות, הבטחת הכנסה, אזרח ותיק, סיעוד ובריאות).

מטה הביטוח הלאומי (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
מטה הביטוח הלאומי (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

בביטוח הלאומי מציינים שבשנים האחרונות תוקנו כמה חוקים כדי להיטיב את תנאי הביטחון הסוציאלי. כך למשל קצבאות הנכות עברו רפורמה בה מקבלי קצבת נכות קיבלו תוספת משמעותית לקצבתם כחלק ממתווה שיכלול תוספות נוספות בשנים הקרובות, בשלוש השנים האחרונות הועלו קצבאות אזרח ותיק בתוספת השלמת ההכנסה והורחבה תוספת הוותק למקבלי קצבת אזרח ותיק ושאירים וקצבאות ילד נכה וקצבת שר"מ הועלו כחלק מהרפורמה להעלאת קצבאות הנכות.

בכל הקשור להבטחת הכנסה, בוטלה שלילת הזכאות לגמלה במקרה של בעלות או שימוש ברכב אחד, ובתנאי שערכו עד 40,000 שקלים, וכן הועלה הדיסריגארד, הסכום שניתן להשתכר למי שמקבל קצבת הבטחת הכנסה בטרם זו תישלל ממנו.

התפתחויות נוספות שמציינים בביטוח הלאומי כוללות את ביטול ההבחנה בתנאי זכאות ובקביעת השכר לחישוב דמי אבטלה בין מובטל חודשי למובטל יומי, התיקון שהיטיב עם העובדים במשרה יומית; רפורמה מקיפה בסיעוד שאושרה בכנסת ושתוביל החל מנובמבר 2018 לכך שיורחבו רמות הסיעוד ויוגדלו שעות הסיעוד לקשישים הנזקקים במידה ניכרת. כמו כן, מי שמעסיק מטפל זר יכול לקבל באופן משולב גמלה בכסף עם שירותי סיעוד אחרים; זכאות למענק לימודים לילדים הורחבה עד גיל 18 (במקום 14) וכמובן, "חיסכון לכל ילד", תוכנית בה הביטוח הלאומי מפקיד בתוכנית חיסכון ייעודית 50 שקלים מדי חודש לכל ילד, נוסף על קצבת הילדים שהמשפחה ממשיכה לקבל בעבורו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!