דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צפון קוריאה

שלום עולמי / פסגה היסטורית בין נשיא ארה"ב לשליט קוריאה הצפונית

היום בסינגפור: פגישות עבודה מקדימות בין המשלחות | על דבר אחד כולם מסכימים- עם שני מנהיגים לא צפויים שכאלו, אין לדעת איך תסתיים הפגישה, אך תוצאותיה יהיו גורליות לשלום העולם

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
שי ניר

עיני העולם נשואות לסינגפור. האם מפגש הפסגה שיחל היום בפגישות עבודה מקדימות יהיה הצעד הראשון בדרך ארוכה שתביא להתפרקותה של קוריאה הצפונית מנשקה הגרעיני ותסיים את המשבר הגרעיני עם ארצות הברית? בינתיים הולכות ונשלמות ההכנות לקראת הפסגה ההיסטורית בין שני המנהיגים, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והשליט הרודן של קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און. על דבר אחד כולם מסכימים- אין אף אחד שיכול לחזות איך תסתיים הפגישה.

בפגישתם ההיסטורית של מנהיגי המדינות, אשר טכנית נמצאות במצב מלחמה, טראמפ מעדיף להסתמך על חושיו ולא על תכנון מקדים של תוכן הפגישה. בשונה מרוב פסגות המנהיגים שמסוכמות מראש, בכירים אמריקאים אומרים כי הדבר היחיד הוודאי בשיחות הוא חוסר היכולת לחזות את תוצאתן. איך בהסתמכותו של טראמפ על חושיו הפתעה רבה, אך בינתיים נשיא ארצות הברית שומר על שתיקה וזה כן מעיד על חריגה מהדפוס המוכר.

טראמפ הימם את בעלות בריתה של ארה"ב, בכירי ממשל ואף את הצפון קוריאנים בכך שקיבל את הזמנתו של ג'ון אונג. מאז אותה הסכמה, שני המנהיגים "מתגלגלים" לקראת מפגש שאיש אינו יודע לחזות את תוצאותיו ושצפוי להשפיע על חייהם של מיליוני אנשים.

 "זוהי טריטוריה לא ידועה במובן העמוק של העניין, אך אני מרגיש ביטחון" אמר טראמפ לכתבים בשבת האחרונה והוסיף, "אני חש שקים ג'ונג-און מעוניין לעשות משהו גדול עבור העם שלו ויש לו הזדמנות שלא תחזור על עצמה שוב".

טראמפ נחת בסינגפור אתמול (ראשון) בבוקר, כארבע שעות לאחר ג'ונג און. שני המנהיגים צפויים להפגש בשלישי לפנות בוקר שעון ישראל.

פגישת המנהיגים תממש את אחת משאיפותיה של משפחת השלטון הקוריאני, החותרת לקבלת לגיטימציה בינלאומית לאחר עשרות שנים בהן ניסתה ארה"ב לבודד אותה מיתר מדינות העולם. "זה לא נעשה מעולם" אמר טראמפ והוסיף כי, "ברור כשמש שמה שנעשה בעבר לא עבד". קוריאה הצפונית היתה נתונה שנים ארוכות לסנקציות כלכליות ודיפלומטיות כבדות שגברו ככל שהתקדמה בתכנית הגרעין שלה.

"כל העולם מתבונן בפסגה ההיסטורית בין צפון קוריאה לארה"ב, ובזכות המאמצים הכנים שלך … הצלחנו להשלים את ההכנות לפסגה ההיסטורית", אמר ג'ונג און לראש ממשלת סינגפור לי הוסין באמצעות מתורגמן.

טראמפ אמר כי הוא מקווה להגיע להסכמה, ליצור "עיסקה" שתגדיר את המורשת של ממשלו, בה קוריאה הצפונית תוותר על הנשק הגרעיני שלה. בשביל להנמיך את הציפיות מהפסגה הוסיף כי הנושא עשוי לקחת יותר מפגישה אחת. מומחים רבים סבורים כי קוראיה הצפונית עומדת על סף מימוש היכולת לשגר טילים לכל נקודה על אדמת ארה"ב. אמנן יש ספק עמוק שג'ונג און יוותר במהירות על הנשק הגרעיני שהושג בעבודה קשה אך ישנה גם תקווה כי באמצעות הדיפלומטיה ניתן יהיה להפסיק את העוינות בין המדינות.

בכירים בארה"ב ובצפון קוריאה ייפגשו הבוקר (ב') בסינגפור כדי להיערך לקראת הפגישה ביום שלישי. דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, אמרה כי סונג קים, שגריר ארה"ב בפיליפינים, שהוביל את המשא ומתן על המדיניות עם קוריאה הצפונית, יקיים "שיחת עבודה" עם משלחת צפון קוריאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!