דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

צבא וביטחון / חיל האוויר ערך תרגיל משותף עם מקבילו היווני, ואותת על יכולותיו ארוכות הטווח

דובר צה"ל התיר הבוקר לפרסום את דבר התרגיל, והדגיש כי האימון בוצע כולו באוויר, ללא נחיתה, וכלל שתי גיחות באור יום | ייתכן שמדובר ברמז לטהראן ולמעצמות כי ישראל לא זנחה את האופציה הצבאית בכל הקשור לגרעין האיראני

האימון המשותף לחילות האוויר של ישראל ויוון, יוני 2018. (צילום: דובר צה"ל)
האימון המשותף לחילות האוויר של ישראל ויוון, יוני 2018. (צילום: דובר צה"ל)
שי ניר

הותר לפרסום כי במסגרת תרגיל האווירי שהסתיים ביום חמישי האחרון, התקיים אימון משותף לחיל האוויר עם חיל האוויר היווני מעל שמי יוון. האימון כלל טיסה לטווחים ארוכים ואימון בתוואי שטח לא מוכרים של עשרות מטוסים. כמו כן תורגלו תדלוק אווירי ולמידה הדדית של צוותי האוויר. באימון ביוון השתתפו 40 מטוסי קרב ישראליים מעשר טייסות, מטוסי תדלוק ותובלה ואיתם עשרות צוותי אוויר. האימון בוצע כולו באוויר, ללא נחיתה, וכלל שתי גיחות באור יום.

נראה כי הודעת דובר צה"ל, שהדגישה את העובדה שהתרגיל בוצע ללא כל נחיתה, נועדה ללמד על המשך פיתוח היכולות הצבאיות לטווחים מאוד ארוכים ולאותת לטהראן, ואולי גם למעצמות החתומות על הסכם הגרעין, כי ישראל לא זנחה את האופציה הצבאית בהתמודדות עם פרויקט הגרעין האיראני.

לשם ההשוואה, המרחק האווירי מצפון מדינת ישראל לאתונה – המצויה בקצה הדרום מזרחי של יוון, הקרוב יחסית לישראל – הוא כ1,200 ק"מ, בעוד המרחק האווירי לגבולה המערבי של איראן הוא כ-1,000 ק"מ. המרחק האווירי מהאתרים הגרעיניים בסביבות הערים קום, שירז ונתנאז, כמו גם מטהראן, עומד על כ-1500 ק"מ.

מפקד טייסת 105, סגן-אלוף ר' אמר לסיכום התרגיל כי "במסגרת התרגיל החיילי חזרנו מאימון ביוון. אימון ארוך טווח. הטייסת שלי לקחה חלק יחד עם כל חיל האוויר באימון שנוסע רחוק מהבית, לשטח לא מוכר, לבצע משימה מוגדרת ומדויקת בתנאים מאתגרים מאוד. המטס היה מוצלח על בסיס היכולות המקדימות שלנו, על בסיס תכנון מדויק ומפורט. היכולת הזאת שיש לנו לקחת את כל הכלים שלנו ולהגיע רחוק מאוד לבצע משימה ולחזור היא יכולת קיימת ואנחנו מוכנים להפעיל אותה בכל עת שנידרש".

האימון המשותף לחילות האוויר של ישראל ויוון, יוני 2018. (צילום: דובר צה"ל)
האימון המשותף לחילות האוויר של ישראל ויוון, יוני 2018. (צילום: דובר צה"ל)

בחודש שעבר הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על נסיגה מהסכם הגרעין עם איראן, ומאז הממשל כבר פרסם את רשימת הסנקציות הכלכליות אותן בכוונתו להטיל אחרי שתסתיים תקופת ההסתגלות. ארה"ב דורשת כי איראן תזנח את פרויקט הגרעין, תכנית הטילים ארוכי הטווח, המעורבות הצבאית האיראנית הישירה והעקיפה ברחבי המזרח התיכון ותפסיק את מימון ארגוני הטרור והמליציות השיעיות הפועלות בשמה.

לפי שעה איראן לא התקפלה בפני הקו האמריקאי התקיף, והיא מנסה להציל את הסכם הגרעין יחד עם יתר המעצמות החתומות עליו שהתנגדו לנסיגתה של ארה"ב. ישראל מנהלת קמפיין תקיף בנושא עוד לפני שנחתם ההסכם, ואחריו קראה לביטולו בטענה כי אינו מביא את איראן לזנוח את שאיפותיה הגרעיניות, וכי הוא פתח פתח להתערבותה התוקפנית ההולכת וגוברת במזרח התיכון ובמיוחד במרחב הסורי המאיים על ישראל ואף הביא להתנגשויות צבאיות גלויות בין צה"ל לכוחות איראנים וכי להסכם יש תאריך תפוגה. על אף הניסיון הישראלי להוכיח כי איראן לא זנחה את שאיפותיה הגרעיניות, ששיאו היה בחשיפת ארכיון הגרעין האיראני, לא נמצאה עדיין כל ראייה כי איראן הפרה את הסכם הגרעין.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!