דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נתיב האבות

עדכונים שוטפים / נתיב האבות: פונה הבית האחרון | שוטר נפצע בראשו

יום שלם ללא התנגדות הגיע אל סופו הצורם כשבפינוי הבית האחרון נתקלו השוטרים בצעירים שהתנגדו באלימות והשליכו עליהם צבע | אחד השוטרים נפצע בראשו | המשטרה נערכת להמשך ההתנגדות עם ציוד פריצה וכוחות רפואה

שוטרי מג"ב מפנים צעירים שהתנגדו באלימות לפינוי הבית האחרון בנתיב האבות (צילום: שי ניר)
שוטרי מג"ב מפנים צעירים שהתנגדו באלימות לפינוי הבית האחרון בנתיב האבות (צילום: שי ניר)
שי ניר

אלפי בני נוער וצעירים התאספו בנתיב האבות במחאה על פינויין של 15 המשפחות, ושמרו על מורל גבוה. המתבצרים שרו שירי מחאה והתפללו בקול רם, ונראה שהמבוגרים הקפידו להציב גבולות. חבורה של צעירים מישיבת ההסדר בחיספין סיפרו שהגיעו לנתיב האבות עצמאית. "הגענו באופן מאורגן, על דעת עצמנו עם הסעה הלוך וחזור. אנחנו התלמידים ארגנו את ההסעה". אמר אחד הצעירים. "באנו בשביל ארץ ישראל, לא באנו להשתתף במכות, חבל שיהודים מרביצים ליהודים".

15 מבני המגורים במאחז הלא חוקי 'נתיב האבות' הסמוך להתנחלות אלעזר, פונו ונהרסו אתמול (שלישי) בהוראת בג"ץ. מספר רב של מוחים החלו להתאסף במקום מיום שני בשעות הערב.

הסיקור החי פתוח
עדכון אוטומטי:  

3 שוטרים נפצעו בפינוי הבית האחרון | חסימת צומת בכניסה לי-ם

ממשטרת ישראל נמסר כי השוטרים ולוחמי מג״ב נתקלו בבית האחרון באלימות והתנגדות אקטיבית וחריגה שכללה ידויי אבנים, בקבוקים וחפצים אחרים לעבר הכוחות. "כתוצאה מאלימות חמורה זו והשלכת החפצים לעבר השוטרים באופן ברוטאלי – נחבלו בראשם שני שוטרים ונזקקו לקבלת טיפול רפואי, וכן שוטר נוסף נפגע ברגלו באורח קל.

משטרת ישראל תמשיך לנהוג באיפוק, בכל מקום שהדבר יתאפשר, יחד עם זאת לא נאפשרהתפרעויות ותקיפות שוטרים וככל שתופעל כנגד השוטרים אלימות המשטרה תנקוט ביד נחושה כנגד מי שיעשה כן".

פינוי הבית האחרון נמשך וצפוי לקחת עוד זמן רב שכן בחצר מתבצרים מאות צעירים.

במקביל דווח על צעירים שהציתו צמיגים בצומת בכניסה לירושלים, במחאה על פינוי נתיב האבות. שוטרים שהגיעו למקום כיבו את האש ועצרו 4 צעירים שהפרו את הסדר באופן בוטה ולא נשמעו להוראותיהם.

שני שוטרים פצועים, אחד מהם בראשו במהלך פינוי הבית האחרון בנתיב האבות

השוטרים שבאו לפנות את הבית האחרון נתקלו בהתנגדות אלימה ואחד מהם נפצע בראשו ושוטר נוסף נפצע באורח קל. הצעירים המתבצרים השליכו צבע על השוטרים שנערכו מבעוד מועד להתנגדות עם כלי פריצה וכוחות רפואה בהיכון.

השוטרים הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי. כעת השוטרים עסוקים בפינוי בכוח של צעירים מחצר הבית.

שוטרי מג"ב מפנים צעירים שהתנגדו באלימות לפינוי הבית האחרון בנתיב האבות (צילום: שי ניר)

פונו רוב הבתים בנתיב האבות | באחד הבתים מספר צעירים מתנגדים פאסיבית לפינוי

'נתיב האבות'. הגשם שפקד את ארצנו לא פסח על גבעת המחלוקת ובתוך כך, 13 מתוך 15 הבתים שאמורים להיות מפונים היום כבר פונו. אורית נוי, בעלת אחד הבתים פנתה לפני כשעה אל המוחים בביתה ואמרה להם: "בבית הזה לא תהיה אלימות. אנחנו מבקשים לכבד את זה. השוטרים מבצעים את עבודתם כי אין להם ברירה". מיקי, מפקד כוחות הפינוי אמר כי ליבו עם אורית ויוחאי. "ברגע זה מי שבבית צריך לצאת החוצה. מי שלא יצא,נעזור לו. מצד המשטרה לא תהיה אלימות".

צעיר מתנגד פאסיבית לפינוי (צילום: שי ניר).

שבתי בנדט, ראש צוות מעקב התנחלויות ב"שלום עכשיו" אמר כי "לאחר 17 שנות גזל, ושנים של התחמקויות, דחיות, מניפולציות וגרירת רגליים, הצדק ייעשה והקרקע הפרטית תפונה כפי שפסק בג"צ. אנו תקווה כי הפינוי יעביר מסר ברור שעבריינות אינה משתלמת, ושיידע כל מי שגוזל אדמה ובונה בניגוד לחוק כי דינו להתפנות". בנדט הוסיף קריאה למערכת הביטחון לאפשר לבעלי הקרקע הפלסטינים המחכים 17 שנים לשוב לאדמתם לאחר הפינוי".

פנחס ולרשטיין, יו"ר צוות הסדרת מאחזים ובתים ביהודה ושומרון במשרד ראש הממשלה ולשעבר יו"ר מועצת יש"ע אמר ל'דבר ראשון' כי "מבחן אמיתי של חברה, כאשר היא משוכנעת שהבג"צ עושה לה עוול וכל התלונה נגד הבתים נובעת מרשעות, למרות זאת היא מוכנה להכיל את ההחלטה". לדברי ולרשטיין, הרבה יותר קל לקבל החלטה כשאתה משוכנע שהמשפט היה משפט צדק וקשה עשרות מונים לקבל החלטה כשאתה משוכנע שאין בינה לבין צדק שום דבר. "למרות זאת תפקידנו לקבל אותה", סיכם.

הפינוי החל במקביל בבתי שתי משפחות | כוחות מג"ב מתאספים מחוץ לבתים

באחד הבתים, בני המשפחה סיכמו עם השוטרים כי הם יבקשו מהאורחים המתבצרים בבית לעזוב מרצונם ובני המשפחה עצמם יהיו האחרונים לצאת.

חברת הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי) הגיעה למקום ואמרה לנאספים כי היא "מבקשת סליחה שלא הצלחתו לעצור את ההרס הזה. היה אפשר לעצור את זה בכל-כך הרבה נקודות ולא הצלחנו. ברור לנו שהכיוון השתנה. שהמגמה היא הסדרה. מתוך המוות הזה יצמחו חיים. מתוך האובדן הזה של בית פרטי שהוא לאומי". מועלם פנתה אל הנוער והצעירים של נתיב האבות ואמרה כי הדרך שלהם כל-כך ברורה, "ואני שואלת את עצמי מה קרה לנו. מדוע הנתיב שלנו כל-כך מטושטש? העשייה שלכם היא בשביל כל אחד מאיתנו".

איתמר, בן 15 מירושלים, הגיע לנתיב האבות באוטובוס של מטה המאבק. "הנוער שהגיע לפה, אכפת לו מהמדינה. לא הגיע סתם. יש תקופה של בגרויות והרבה דברים לעשות. אני חושב שהתקשורת נסחפת ותופשת את הנוער במקומות הלא טובים – אלה שעושים בעיות ומתפרעים. זה קומץ ממש קטן. יש פה אידאליסטים, אנשים טובים שלא בא להם לעשות בלגן ושטויות". לדבריו הם באו לתמוך במשפחות ולא באו לפגוע בחיילים. "לפעמים קצת כואב ויוצאים משליטה".

3 עצורים עד כה במהלך הפינוי | אורי אריאל: "בבניין הארץ ננוחם"

למרות הקריאות להימנע מהתנגדות לפינוי, מארגון "חוננו" נמסר על שלושה עצורים עד כה, חלקם קטינים. עו"ד מטעם הארגון מסייע לעצורים.

בתוך כך, שר החקלאות אורי אריאל, התייצב לתפילת שחרית בנתיב האבות הבוקר ואמר כי "בבניין הארץ ננוחם". אריאל הוסיף כי אין שום תועלת בהריסת הבתים ובגירוש אנשים מביתם. "הדיון בבג"צ בנושא התנהל כמו סדום ועמורה. אך אנו לא נוותר, לא ניתן לדבר להרחיק אותנו מהתיישבות שלמה בכל רחבי ארץ ישראל".

יאיר שחל מזכ"ל תנועת הנוער בני עקיבא: "מחנך צריך להיות במקום, להסתכל בגובה העיניים"

יאיר שחל מזכ"ל תנועת הנוער בני עקיבא: "אני פה כי זה יום קשה חברה הישראלית והוא צריך להיות קשה. יש פה הרבה בני נוער שבאים למחות על מציאות קשה כואבת ועצובה. תפקידנו כמחנכים ומובילים ומאמינים בדרך תורה ועבודה להיות ביחד עם החברה ביום הקשה הזה לעבור בצורה הכי סבירה.

"אנחנו מחנכים להבין את המציאות שחיים בה, את דרכה של מדינת ישראל של המשטרה של בית המשפט. לדעתי שלא תמיד אנחנו כאזרחים מסכימים. אנחנו רואים שדרכה של ממשלת ישראל הייתה בעד לנסות ולהסדיר ולנסות להרחיב. להבחין אתה המציאות המורכבת שבה הממשלה בונה שכונה והורסת שכונה. צריך לחנך למורכבות ולאהבה למדינת ישראל למרות הקושי שהיא מציבה לנו.

השלב השני, צריך להיות נוכח. מחנך צריך להיות במקום, להסתכל בגובה העיניים, לחוות את הקושי ולחבק.

השלב השלישי הוא ביום שאחרי את כל אחד מבני הנוער נמצא בצה"ל ובשירות לאומי וצריך לדאוג שלאנשים יש חוסן זה מה שאנחנו עושים. בעוד כמה שנים כשתבנה פה שכונה חדשה תהיה לנו פרספקטיבה אחרת. אבל זה לא מוריד מהקושי של היום הזה".

יו"ר מועצת יש"ע, חננאל דורני: "מקווים שאלו תמונות אחרונות של הרס בתים ביו"ש"

מדוע עיקר הביקורות שלכם מופנות למערכת המשפט ולא לממשלת ישראל הכי ימנית שנראתה פה?

"צריך לדייק ההרס הזה הוא תוצאה של עתירה ישנה. ותשובות המדינה אפשרו את ההרס הזה. בממשלה הנוכחית מאז תחילת כהונת איילת שקד בתפקיד שרת המשפטים, תשובות המדינה לבגצ הן של הסדרה ולא של הריסה. לכן אנו מקווים שאלו תהינה התמונות האחרונות של הרס בתים וישובים ביו"ש."

פלאייר שחולק לנוער שהגיע לנתיב האבות: "אין להתנהג באלימות"

פלאייר שחולק לנוער שהגיע לנתיב האבות (צילום: שי ניר)

נסיונות של תושבי אלעזר לעצור את אלימות הנוער, "צריך למחות אבל לא באלימות"

צעירים בשנות העשרים לחייהם מהישוב אלעזר הגיעו לנסות ולפשר ולחצוץ בין כוחות הפינוי למפגינים. מנסים להרגיע ולפשר. פנחס, אחד מהם, הגיע גם להזדהות עם אחד מחבריו שביתו מפונה.

נעמי מההתנחלות אלעזר הסמוכה אומרת על האלימות, "אני לא חושבת שזה עוזר במשהו. אלה בני נוער שהם לא מהישוב. אכפת להם אבל הם יכולים לקחת את זה למקום שהישוב לא רוצה. צריך למחות אבל לא באלימות" .

נתיב אבות בגוש עציון 12 ביוני 2018 (שי ניר)
נתיב אבות בגוש עציון 12 ביוני 2018 (שי ניר)

יו"ר מועצת יש"ע, חננאל דורני ל'דבר ראשון', "אנחנו כאן מאתמול בנתיב האבות ואנחנו נשאר כאן גם היום. באנו חברי כנסת אישי ציבור ואחרים למחות על ההרס המיותר הזה. הרס למען הרס."

"אין שום תוחלת בהרס הבתים" אמר דורני. "אף בעל קרקע אנונימי לא יגיע לכאן ורק ההריסות יישארו זכר ליום הנורא הזה. יהיו מי שירצו לחכך ידהם בהנאה. ארגוני שמאל קיצוני שמזמן אבדו את דרכם וכל רצונם וכל מעוויהם נתונים להרס כל חלקה טובה בהתישבות. לא נספק להם תמונת ניצחון. לא נצא אבלים וחפויי ראש. נצא עצובים וכואבים על ההרס אך גם עם ראש מורם והעיניים נשואות קדימה לעבר שכונת הקבע של נתיב האבות בה יקומו מאות בתים במקום 15 הבתים שיהרסו היום.

מדוע עיקר הביקורות שלכם מופנות למערכת המשפט ולא לממשלת ישראל הכי ימנית שנראתה פה?
"צריך לדייק ההרס הזה הוא תוצאה של עתירה ישנה. ותשובות המדינה אפשרו את ההרס הזה. בממשלה הנוכחית מאז תחילת כהונת איילת שקד בתפקיד שרת המשפטים, תשובות המדינה לבגצ הן של הסדרה ולא של הריסה. לכן אנו מקווים שאלו תהינה התמונות האחרונות של הרס בתים וישובים ביו"ש."

כיצד אתה רואה את אירועי האלימות שהחלו מצד הנוער מאז החלו שוטרי מג"ב להפרס?
"הפינוי הוא כואב וקשה והמחאה צודקת ולגיטימית. גם אנחנו מועצת יש"ע והתושבים חושבים שנכון שהמחאה תהיה לא אלימה ואז גם המסר שלנו יעבור בצורה יותר חזקה. באירועים מהסוג הזה, יתכנו מצבים שבנקודות כאלה ואחרות יהיה אובדן שליטה. המנהיגות לא יכולה לקחת אחריות על כל פינה. מקווה שלא נגיע לכך."

האם מועצת יש"ע נערכה מראש לתרחיש הנפיץ ביום כזה?
"בעיקרון מי שמנהל את האירוע מוניציפלית זו המועצה האזורית גוש עציון. ליווינו אותם כל החודשים האחרונים ואני יודעים שהערכות המועצה היא מקסימלית."

טליה בר לב מתגוררת בנתיב האבות מזה 17 שנים. "באנו עם ארבעה ילדם ונולדו פה עוד שניים. שלושה בצבא ואחד השתחרר בן קצין בקבע".

מה התחושות שלך ביום הזה?
"מצד אחד רוממות לראות את האנשים הנפלאים שהגיעו שאכפת להם מארץ ישראל. יחד עם זה קושי מאוד גדול וגם מפחיד מה עומד להיות. גם עם אמונה שלמה. למדתי שבית זה לא רק לבנים וקירות אלא המהות של בית, משפחה זה הדבר החשוב ביותר. המשפחה חזקה. מאמינים שהכל לטובה. לא יודעים מה הקב"ה רוצה מאיתנו ומאמינים שיהיה בסדר מודים לכל מי שבא לפה".

לפני שבוע יצאה קריאה מצד המשפחות והרבנים שהמחאה לא תהיה אלימה.
"יש פה 15 משפחות וכל משפחה בחרה בדרך אחרת לצאת מהבית. ההנחיות שלנו ללא אלימות, ללא קללות וללא ביצורים. אנו עומדים מול שוטרים וחיילים מהעם שלנו וזה מאוד קשה אך לא נגדם אנחנו נלחמים. מאוד כועסים על מה שקורה פה מבחינת החוק ואי המשילות של ממשלת ישראל".

טליה בר לב,מתגוררת בנתיב האבות מזה 17 שנים (צילום: שי ניר)
טליה בר לב,מתגוררת בנתיב האבות מזה 17 שנים (צילום: שי ניר)

לדברי בר לב רוב המשפחות החליטו על יציאה מהבית בהליכה מהבית אך משפחתה ומשפחת דנהייר החליטו על מחאה פסיבית. "אנחנו ומשפחת דנהייר מאפשרים, מתוך חשיבה ערכית, כן להכניס אלינו אנשים מבוגרים ובני נוער לבית. המחשבה מאחורי זה לאפשר לאנשים למחות פסיבית. מאפשרים לשבת לאחוז אחד בשני. כאות מחאה לעוול ולאיוולת שבגלל מטר אחד בסלון הורסים את כל הבית.

"הריבונות על ארץ ישראל מתחילה בנתיב האבות" אומר גיל בר לב לאלה הבאים לנחם. ביחס לשאלה מדוע הבית עדיין מלא בריהוט השיב  "לא פינינו את הבית. אנחנו לא עוברים דירה באופן עקרוני. מדינת ישראל באה לפנות אותנו. מחר אנחנו נבוא לפנות אתן הדברים עצמם וההריסה תהיה בימים חמישי שישי".

בעצרת המחאה הנואמים, שרי ממשלת ישראל בנט ושקד, בחרו לתקוף דווקא את בג"ץ בזמן שהפינוי מתרחש תחת הממשלה שהם חברים בה. איך אתה מרגיש עם זה?
"ביחס לבגץ, לצערי הרב יש תחושה של עוול. אם הייתי בדואי לא הייתי במצב הזה. הבעיה משפטית ופתירה. הגענו למצב הזה לא רק בגלל בג"ץ. מציאות מעוותת של שלטון של 50 שנים בארץ אבות ועדיין מתייחסים לאסור כשטח כבוש. זה בהחלט כישלון של ממשלת ישראל. יש מתח בין רשות השופטת למחוקקת וזה על הגב שלנו."

מה מחר?
"הממשלה לקחה אחריות על מה שקרה פה. כמו כל ישוב אחר בארץ תהליך ההסדרה ארוך. אנחנו הסתבכנו בתהליך ההסדרה. הממשלה לקחה אחריות ובחלקה 91 ניתן היה לתת פתרון מהיר. בזכות זה הקימו שכונה של קרווילות. ומחר אנחנו עוברים לשם משפחתית."

בנט: "מי שרצה להרוס 15 בתים יקבל בעז"ה 350 בתים על הגבעה הזאת"

שלשום בערב התקיימה עצרת מחאה המונית נגד פינוי המבנים והריסתם בהשתתפות שר החינוך ויו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט, שרת המשפטים איילת שקד, אנשי ציבור ורבנים מהימין וקהל רב. על אף הבטחות הממשלה לבוחריה לקדם את ההסדרה של המבנים הלא חוקיים בשטחים הכבושים וחוסר הצלחתה למנוע את הפינוי וההריסה, בחרו הנואמים לתקוף דווקא את בג"ץ.

עצרת מחאה נגד פינוי נתיב האבות (קרדיט: מטה המאבק נתיב האבות)
עצרת מחאה נגד פינוי נתיב האבות (קרדיט: מטה המאבק נתיב האבות)
עצרת מחאה נגד פינוי נתיב האבות (קרדיט: מטה המאבק נתיב האבות)
עצרת מחאה נגד פינוי נתיב האבות (קרדיט: מטה המאבק נתיב האבות)

"אחיי ואחיותיי מי שרצה להרוס 15 בתים יקבל בעז"ה 350 בתים על הגבעה הזאת" אמר בנט בעצרת והוסיף, "אנחנו בערב קשה, תושבי שכונת נתיב האבות וכל מי שהתיישבות בארץ יקרה לו, לא יכול להבין". בנט תקף בדבריו את החלטת בג"ץ ורמז כי החלטתו מוטה כאשר מדובר בציבור המתנחלים, "אין מילה אחרת למעט אבסורד. שאלה אותי נערה לפני דקה למה, לא ידעתי מה לענות. אין תשובה, אין סיבה, ואין הגיון. לפעמים בג"צ הוא נורא אקטיביסט בעניין זכויות אדם, אבל כשמדובר בזכויות התושבים כאן פתאום בית המשפט נעשה פאסיבי".

שרת המשפטים איילת שקד דברה אל קהל בוחריה, תקפה את המערכת אשר היא עומדת בראשה ואמרה, "הפינוי מחר הוא אבסורד אחד גדול אשר מתחיל מתשובות מדינה לא נכונות לבג"צ. כך הגענו לפינוי חסר תועלת ללא תכלית". על אף העיכובים בבג"ץ בהסדרת המגורים ותקיעותו של נושא ההסדרה של המבנים הלא חוקיים בשטחי יהודה ושומרון, גם כן בבג"ץ, אמרה שקד, "הכשרנו את השכונה באלעזר, והמשפחות עוברות לחלקה 91. התחלנו לקדם בצורה אינטנסבית הרבה יותר את כל השטחים כאן מסביב. שינינו את השיח מאיך מפנים לאיך מסדירים ואנחנו בעיצומו של תהליך הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון. מהפינוי הקשה והמיותר הזה אנחנו נתחזק ונבנה".

כזכור, לאחר דחייה של שלושה חודשים בביצוע גזר הדין, ובתום מאבק ממושך, יעברו תושבי נתיב האבות לאתר קראווילות זמני. בפברואר קיבלה הממשלה החלטה למתווה הסדרה לנתיב האבות והכנת תב״ע ל-350 משפחות חדשות שיבנו את ביתן בנתיב האבות אך בשל הליך בג"ץ על בתים נוספים, מהלך ההסדרה מתעכב.

"הר מיותר ומטופש"

יו"ר מועצת יש"ע חננאל דורני אמר בעצרת מחאה, "ההרס הזה כל כך מיותר ומטופש. שוב התנפצנו על חומות האטימות של בג"ץ שלא השכיל לעשות צדק. איזו תוחלת תצמח מזה? אולי אויבינו מבית שרוצים להרוס כל חלקה טובה בהתיישבות ישבו ויחככו ידיים בהנאה, זה ההישג היחיד". דורני בדבריו הוסיף, "אני רוצה להבטיח, שאני כיו"ר מועצת יש"ע, יחד עם חבריי בהתיישבות, נעשה לכל שלאל ידינו שכאן תבנה שכונה של מאות יחידות דיור. וכך יהיה. לא ננוח ולא נשקוט עד שתושבי נתיב האבות, יחד עם מאות משפחות חדשות, יגורו כאן וייבנו בתים חדשים על אלה שנהרסו. עלה נעלה כי יכול נוכל לה וירשנו אותה. טובה הארץ מאוד מאוד".

גם שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון תקף את מערכת החוק והמשפט. "נמצאות כאן משפחות שעומדות להקריב את ביתם על מזבח שלטון החוק. חוק שאין לו חוק, אין לו משפט, אין לו צדק, אין לו מוסר ואין לו ערכים. חוק שקובע שיהודי שבנה בית על אדמתו צריך לקום וללכת בגלל מתקפה אלימה של ארגונים שכל מטרתם היא לזרוק אותנו מכאן" אמר נאמן והוסיף, "יש לי חדשות בשבילם: האדמה הזו היא שלנו, האבנים האלה הם שלנו, גם הקוצים האלה הם שלנו. על גביהם נבנה מחדש לא 15 בתים ולא 150 , אלא 400 בתים. וזו רק ההתחלה. מי שתקף אותנו מהתחלה לא יישן. הוא רק גרם לנו לבנות, להיבנות ולצמוח. בגוש שעליו מסרנו את נפשנו ועליו מימשנו את זכות השיבה שלנו, ריבונות ישראל תתממש במלואה ובמהרה, בגוש עציון ובכל חבלי המולדת. אנחנו כאן כדי לתמוך ולוודא שהבטחות הממשלה לבנייה במקום יתממשו במהרה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!