דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

החצר האחורית / סכסוך העבודה במקצועות הבריאות: "ביטוי של בעיה, אי אפשר לקיים מערכת בהוצאה הציבורית הקיימת"

כך לדברי מנכ"ל משרד הבריאות בדיון שערכה בנושא ועדת הבריאות של הכנסת | יו"ר איגוד עובדי מקצועות הבריאות בהסתדרות הציג את המחסור החמור בתקנים, אך נציגת האוצר טענה כי אין בידי המדינה את כל הנתונים

שביתת עובדי מקצועות הבריאות. ארכיון. (באדיבות דוברות ההסתדרות)
שביתת עובדי מקצועות הבריאות. ארכיון. (באדיבות דוברות ההסתדרות)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

סכסוך העבודה של עובדי מקצועות הבריאות הגיע לכנסת. בדיון שערכה אתמול (שלישי) ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, התגלה כי למרות מחאת העובדים על מחסור בתקנים ותנאי שכר לא מספקים, במשרד האוצר עדיין לא בטוחים שיש בעיה בתקינה. משרד הבריאות הכיר בבעיה בתקינה, אך טען שמדובר בבעיה רוחבית של המערכת הדורשת תוספת תקציב.

"יש שתי בעיות מרכזיות לדעתי בכל התחום" אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לחברי הוועדה, "הראשונה היא מספר התקנים במקצועות השונים והשנייה היא מפתחות התקינה. צריך לפתור את בעיית מפתח התקינה במקצועות האלה. הבעיה היותר קשה היא בתקינה מאשר בשכר". עוד אמר כי "מה שנוגע לשכר זה באחריות הממונה על השכר".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב , בכנס הבריאות, מרץ 2018. (קרדיט: דוברות משרד הבריאות)
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב , בכנס הבריאות, מרץ 2018. (קרדיט: דוברות משרד הבריאות)

יו"ר איגוד עובדי מקצועות הבריאות בהסתדרות, אלי גבאי אמר כי "באתי לפה לזעוק את זעקת המטופלים. אלפי אנשים מטופלים במקצועות האלה, ואנחנו בראש ובראשונה הורים וילדים להורים שלנו, כשרואים את ההורים שלנו מאושפזים ולא מקבלים טיפול מבחינתי המדינה פשטה את הרגל. מדברים פה הרבה על משבר אבל מדובר בקריסה טוטאלית של מערך השירות. מבקר המדינה כתב בדוח, זמן המתנה לקלינאית תקשורת הוא שנה וארבעה חודשים. מדברים הרבה על רפורמות וכמה הן טובות, כמה תקנים נוספו אחרי הרפורמה בבריאות הנפש? חצי תקן".

לדבריו, "במהלך שלוש השנים האחרונות אנחנו מנהלים דיונים מול האוצר והבריאות, הצגנו את המחסור בתקנים   – בין 140 ל-200. לא יכול להיות שמבחינת משרדי הממשלה אין מחסור. מנהלת של אגף פיזיותרפיה באחד מבתי החולים במרכז אמרה לי שאין לה כוח אדם, עובדים עוזבים בגלל השכר הנמוך, היא נאלצת לעשות תעדוף אגרסיבי, המשמעות של תעדוף אגרסיבי הוא שילד בטיפול נמרץ לא יקבל טיפול נשימתי. זה לא טיפולי מותרות, זה טיפול מציל חיים, אנחנו לא על סף תהום אנחנו כבר בתהום".

למרות טענות אלו של גבאי, אמרה נציגת האוצר בדיון כי "מחר יש פגישה בין נציגי העובדים לאוצר, הפגישה הבאה תתקיים ב-19.6, בירור הנתונים על ידי משרד הבריאות טרם הסתיים, וכשהוא יסתיים נוכל להבין את כל הנתונים".

בר סימן טוב אמר לסיכום כי "יש פה ביטוי של בעיה, אי אפשר לקיים מערכת בריאות בגובה ההוצאה הציבורית הקיימת. ההוצאה הלאומית על בריאות היא 7.5% מהתל"ג, מתוכה ההוצאה הציבורית היא רק 4.5%. כל פעם תהיה בעיה אחרת, אבל זה העניין".

בינואר השנה הכריזו עובדים אלה – בהם פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ותזונאיות – על סכסוך עבודה, זאת בטענה כי המחסור החמור בתקנים הוביל לעומס עבודה חריג ולהתרחבות של צורות העסקה פוגעניות, תוך פגיעה חמורה בעובדים ובאיכות השירות לציבור. בסוף חודש מאי, קיימו 5,000 עובדי מקצועות הבריאות שביתה בת ארבעה ימים, שהסתיימה לאחר שבית הדין לעבודה הורה לצדדים להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי עד ה-19 ביוני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!