דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קיצוץ רוחבי

מזיזים את השמיכה / ועדת הכספים אישרה קיצוץ רוחבי של 4.6% בתקציבי משרדי הממשלה

חברי הוועדה ביקרו את תכנית האוצר - ואז אישרו אותה | הקיצוץ אמור להיות רוחבי וגורף אך פקידי האוצר הודיעו למשרדים מה בתוך תקציבם יקוצץ | כך למשל מקצצים 60 מיליון שקלים מנוער בסיכון ו-98 מיליון ממעונות היום המפוקחים | לוקחים מכיס אחד כדי להעביר לשני

ועדת הכספים במהלך הצבעה על תקציב המדינה 2017-2018, 19 לדצמבר (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ועדת הכספים במהלך הצבעה על תקציב המדינה 2017-2018, 19 לדצמבר (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

קיצוץ רוחבי של 4.6% מבסיס התקציב של משרדי הממשלה ל-2018 אושר אתמול (שלישי) בוועדת הכספים בכנסת. הכסף, 4.25 מיליארד שקלים, יחד עם תוספת של 1.65 מיליארד שקלים, יוקצה למספר תכניות שלא תוקצבו עם העברת התקציב בסוף 2016, ביניהן הגדלת קצבאות הנכות, הארכת חופשת הלידה, תוספת ותק לקשישים, רווחת ניצולי שואה ועוד. על אף שהוועדה אישרה את הקיצוץ, חברי הכנסת לא חסכו ביקורת מהתנהלות האוצר בנושא. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) שאל "למה צריך את הקיצוץ הזה אם יש הכנסות ממסים, למה צריך כזה קיצוץ שפוגע בבשר החי?".

קיצוץ פלאט

הקיצוץ בסכום של 4.25 מיליארד שקלים יבוצע בשיעור אחיד של 4.6% על תקציבי כל המשרדים. עם זאת משרד האוצר העביר רשימה של סעיפי התקציב בתוך תקציבי המשרדים שבהם יבוצע הקיצוץ. על כך אמר חבר הכנסת גפני כי אם לוקחים את משרד החינוך כדוגמא, "אתה מחליט באיזה סעיפים ונותן לו רשימה, למה? הם אנשי המקצוע בתחום. יש קיצוץ של משרד הרווחה לשירותי קהילה בסך כמה מיליוני שקלים, אתם הכתבתם את זה? למה לא קיצוץ שווה בין הסעיפים כמו שאתם טוענים? זו הפרה של החלטת הממשלה לעמדתכם".

חיתוך ב-15 מיליון שקלים במערך ההסעות בחינוך, 60 מיליון של נוער בסיכון, קיצוץ 98 מיליון שקלים ממעונות היום המפוקחים, המשמעות: פחות במעונות האלה ויותר ילדים בגיהינום הזה של הבלתי מפוקחים

חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) הוסיף על דבריו של היו"ר. "הייתי מבקש פירוט יותר נרחב על הקיצוץ בכוח אדם במערכת החינוך, מדוע מקצצים בתקציב כוח אדם בהוראה ומה משמעותו? קיצוץ של פרויקטים, קיצוץ בהחזקת ילדים בפנימיות, מה יעשו איתם, מה המשמעות? פחות ארוחה ביום?".

חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) דרש גם הוא לקבל פירוט נרחב יותר של משמעויות הקיצוץ". חיתוך ב-15 מיליון שקלים במערך ההסעות בחינוך, 60 מיליון של נוער בסיכון, איך תבצעו את זה? קופות החולים – התורים שם נובעים מהמחסור בתקציב, אני מבקש להבין איך הקיצוץ ישפיע. על רקע המקרים במעונות הבלתי מפוקחים – יש פה סעיף של קיצוץ 98 מיליון שקלים ממעונות היום המפוקחים, המשמעות: פחות במעונות האלה ויותר ילדים בגיהינום הזה של הבלתי מפוקחים".

הסעיפים שיתוקצבו

כמחצית מההעברות בתקציב, כ-2.27 מיליארד שקלים, מיועדת לתיקוני חקיקה בתחום הרווחה. קצבאות הנכות שהעלאתן אושרה בינואר האחרון יקבלו תוספת של כ-1.87 מיליארד שקלים. שאר הסכום יופנה להארכת חופשת הלידה, הגדלת שעות הסיעוד לקשישים, תוספת ותק בזקנה. סכום נוסף של כ-400 מיליון שקלים יועבר למענקים לניצולי שואה.

אתה מחליט באיזה סעיפים ונותן לו רשימה, למה? הם אנשי המקצוע בתחום. יש קיצוץ של משרד הרווחה לשירותי קהילה בסך כמה מיליוני שקלים, אתם הכתבתם את זה? למה לא קיצוץ שווה בין הסעיפים כמו שאתם טוענים? זו הפרה של החלטת הממשלה לעמדתכם

920 מיליון שקלים מיועדים למימון תכנית הפיתוח של מערך הרכבות הכבדות של רכבת ישראל, כ-500 מיליון שקלים להגדלת תקציב הביטחון, בתחום החינוך כ-400 מיליון שקלים יוקצו להגדלת תקציב בניית כיתות לימוד וגני ילדים וכ-400 מיליון שקלים נוספים למימון הסכמי הגג עם ארגון המורים.

סעיפים נוספים שיזכו להגדלה הם פיצוי הרשויות המקומיות הסמוכות לנתב"ג (150 מיליון) מערך הסייבר הלאומי (85 מיליון), פרישת עובדי רשות השידור (75 מיליון), מיגון תחבורה ציבורית באיו"ש (45 מיליון), אבטחה במזרח ירושלים (45 מיליון), דמי ליווי לעיוורים (42 מיליון), מוסדות החינוך המוכרים שאינם רשמיים (41 מיליון) ופתרון מגורים זמני למפוני שכונת נתיב האבות (6 מיליון). בנוסף, כ-34 מיליון שקלים מיועדים להסכמים הקואליציוניים.

על אף הביקורת שמתחו חברי הכנסת, הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה על ההחלטה לממן את השינויים בתקציב בשיטה של קיצוץ רוחבי, הוועדה אישרה את המהלך ברוב של תשעה תומכים מול שבעה מתנגדים. חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) דרש הצבעה חוזרת, שהתקיימה לאחר מספר דקות ובה אושרה מחדש ההחלטה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!