דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קטאר

קריק-טור / שנה לחרם הערבי: קטאר נלחמת על כבודה דרך תוכנית תחקירים באל-ג'זירה

בתוכנית התחקירים 'רב הנסתר על הנגלה' מבקשת קטאר לחשוף את האמת על החרם אותו הטילו עליה לפני שנה סעודיה, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות | וגם הנשק הסודי שלה בבית הדין בהאג

אולפני אל ג'זירה בדוחא, קטאר (AP Photo/Osama Faisal)
אולפני אל ג'זירה בדוחא, קטאר (AP Photo/Osama Faisal)
נעם בנעט
נעם בנעט
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

הפרק הרביעי של "רב הנסתר על הנגלה" ("מא ח'פי אעט'ם"), תוכנית החשיפות של רשת אל-ג'זירה הקטארית, שעסק ביחסים של קטאר עם סעודיה, בחריין, מצרים ואיחוד האמירויות שודר שלשום (שני).

הפרק הראשון ששודר במרץ האחרון, שנקרא 'קטאר 96', עסק בניסיון ההפיכה הכושל, בתמיכת ארבע המדינות, נגד האמיר (נסיך) לשעבר חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני, אביו של האמיר הנוכחי תמים (הלא כל כך תמים). מדובר היה בניסיון להשיב לשלטון את אביו של חמד, שהודח על ידי בנו באותה שנה. שאר הפרקים סקרו את הכתיבה האנטי-קטארית במימון של איחוד האמירויות, המצור שהטילו ארבע המדינות על קטאר ונושאים נוספים.

מאז שנות התשעים ועד לאחרונה הייתה קטאר, סמל להצלחה ולהשפעה עצומה. קטאר שיפרה באופן מהיר מאוד את אורח החיים המדברי שלה בזכות העושר הגדול בגז נוזלי, אך את כוחה המדיני צברה בזכות רשת אלג’זירה. את הרשת הקים חמד בן ח'ליפה, האמיר הקודם, בשנת 1996 בכותרת "הדעה – והדעה האחרת".

הרשת החדשה נתנה זווית אחרת של המזרח התיכון של שנות ה-90 ושל תחילת המילניום. זוהי זווית שהתקשורת הערבית הקיימת לא יכלה לתת בשל החשש מהשליטים הדיקטטורים. אלג'זירה פשוט שינתה את פני עולם התקשורת הערבי. מאז הפכה קטאר לאימת המשטרים הדיקטטוריים הערביים, כאשר שיא כוחה בא לידי ביטוי בטלטלה המזרח תיכונית שזכתה לשם האופטימי – האביב הערבי.

השינוי הגיע לפני שנה בדיוק, עם הכרזת ארבע מדינות ערביות – בחרין, איחוד האמירויות הערביות, מצרים ובראשן סעודיה, על חרם על הנסיכות הקטארית בהאשמה שקטאר תומכת בטרור ובהתנגדות לברית שלה עם איראן. המהלך כלל את סגירת המעבר האווירי והימי למדינה, החזרת השגרירים ואף קריאה לאזרחיהם לעזוב. מהלך נוסף היה סגירת משרדי אלג'זירה בסעודיה ובמדינות נוספות.

לטובת קוראיי בעולם הערבי, אל דאגה, אלג'זירה עדיין משדרת במדינת ישראל (אפיק 176 בלווין ובאפיק 137 ב-HOT) על אף הצהרת איוב קרא, שר התקשורת, באוגוסט האחרון כי יסגור את שידוריו בארץ, כפי שצפיתי ואף צוטטתי ברשת אלג'זירה עצמה

בנוסף לסדרה, טוויסט נוסף לחרם הערבי הוא הגשת תביעה בבית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג. קטאר הגישה היום תביעה נגד איחוד האמירויות הערביות בטענה כי הצעדים נגדה היו פגיעה קשה בזכויות תושבי הנסיכות הקטארית. דוגמא לכך היא אפליה על בסיס לאום וגזענות, בעקבות ההוראה לאזרחי איחוד האמירויות הערביות לעזוב את קטאר, וכן סגירת המרחב האווירי והימי הקטארי. שלוש החברות האחרות בחרם אינן חברות באמנה זו. השם הארוך לטובת הסקרנים – "האמנה בדבר ביעור כל צורות האפליה הגזעית".

לפני שנה היה נראה שהעימות בין קטאר ו'מדינות המצור', כינוי הגנאי שנותנים הקטארים לארבע המדינות המחרימות, הוא זמני וכי האינטרסים הכלכליים יגברו. עם זאת צריך לזכור כי במזרח התיכון שעון החול עובד לפעמים לאט מהצפוי.

בקריקטורה של אחמד רחמה אנו רואים איש שראשו הוא סמל "אלג'זירה" ועל בגדיו שם התוכנית "רב הנסתר על הנגלה". על בגדי האיש שמנערים אותו כתוב "מדינות המצור". בשקים כתוב "מזימות", "קנוניות/קונספירציות", "פברוקים", "זיופים" ו-"שקרים".

מה דעתכם על הקריקטורה?


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!