דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבאי ביטחוני

שומרי הסף / זעם בכנסת: ליברמן מנע מקצינים להופיע בוועדת החוץ והביטחון

חה"כ בר-לב ושלח מחו על כך בפני יו"ר הכנסת: "התנהגות שפוגעת בביטחון המדינה ובאופיו של המשטר הדמוקרטי" | שר הביטחון: "ההדלפה הזאת, מהמקום שאמור להיות קודש הקודשים של שומרי הסוד, היא עוד סיבה למשנה הזהירות שיש לנקוט"

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל  פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
שי ניר

חברי ועדת החוץ והביטחון מתקוממים נגד הנחיית שר הביטחון לנציגי צה"ל שלא להתייצב לדיונים בוועדות המשנה השונות, או להגביל את הדיונים לנושאים מסוימים בלבד.

על פי דיווח אמש (רביעי) בחדשות 2, המחלוקת החלה לפני ארבעה חודשים, אז החלו ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) יו"ר ועדת המשנה למוכנות צה"ל למלחמה וביטחון שוטף, וח"כ עפר שלח (יש עתיד) יו"ר ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, "להביע דאגה רבה מפני "נושא ביטחוני רגיש הנוגע למוכנות צה"ל למלחמה הבאה בחזית הצפונית". שתי הוועדות בראשותם ניסו במשך החודשים האחרונים לזמן קצין בכיר מאוד וגורמים נוספים לדיון בנושא, אלא שלהפתעתם, אחרי מגעים ממושכים הצבא הודיע שלא יתייצב לדיון שהתקיים ביום שלישי שעבר, בהנחיית שר הביטחון אביגדור ליברמן. השניים פנו ליו"ר הכנסת ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין (הליכוד) וליו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), במחאה על הנושא.

לטענת בר-לב ושלח, הנחיות אלו לא מאפשרות לוועדות לממש את האחריות המוטלת עליהן על פי חוק, שהיא לפקח ולבקר את מערכת הביטחון וצה"ל. עוד פורסמו פניותיו של בר-לב לאדלשטיין, לבקשת חברי ועדת המשנה מהקואליציה ומהאופוזיציה, הכוללות את השתלשלות האירועים, וכן הצעת חוק של ח"כ שלח מ-2013 בנושא ייעול הפיקוח של ועדת החוץ והביטחון, עליה חתום גם ליברמן שכיהן באותם ימים כיו"ר הוועדה.

"לאחר דחיות חוזרות ונשנות של דיוני ועדת המשנה בנושאי ביטחון אקטואליים ודחופים, נקבע לפני כשבוע דיון נוסף אליו לא התייצבו קציני צה"ל בהוראת שר הביטחון" אמר בר-לב, "התנהלות זו של השר פוגעת ביכולתה של ועדת המשנה לפקח ולבקר את מערכת הביטחון, מעקרת את עבודתה ובכך פוגעת בביטחון המדינה ובאופיו של המשטר הדמוקרטי בישראל. לפיכך, שר הביטחון מכריז נפקדות הלכה למעשה, מתחמק ממתן דיווח ופוגם במוכנות צה"ל למלחמה".

ח"כ שלח אמר כי "ועדת החוץ והביטחון היא שומר הסף העיקרי ביותר, ולעיתים היחיד, של הדברים החשובים ביותר בישראל. הניסיון לפגוע בעבודתה הוא פגיעה של ממש בביטחון. לא ניתן לזה לקרות".

במכתבו של ליו"ר הכנסת וליו"ר ועדת החוץ והביטחון, כתב בר-לב כי הוא רואה "התנהלות זו בחומרה רבה, שכן היא פוגעת פגיעה קשה ביכולת הפיקוח של הכנסת על הממשלה. ועדת המשנה למוכנות, בראשותי, משמשת כזרוע של ועדת החוץ והביטחון – ושל הכנסת כולה – לפיקוח על פעילות משרד הביטחון וצה"ל בנושאי מוכנות וביטחון שוטף. אי התייצבות נציגי משרד הביטחון וצה"ל לדיונים בסוגיה האמורה, על אף היענות הוועדה לדחות את קיום הדיונים מספר פעמים, אינה מקובלת עליי ואני סבור כי על הכנסת לומר את דברה בנושא".

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה כי השר פועל על פי הנהלים הקיימים מאז ומעולם, ואין כוונה לשנות אותם. ההדלפה הזו, שיוצאת מהמקום שאמור להיות קודש הקודשים של שומרי הסוד, היא עוד סיבה למשנה הזהירות ששר הביטחון מחויב לנקוט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!