דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל 2018 / האם המונדיאל ברוסיה יהווה צעד חשוב במאבקה של האישה האיראנית?

שלשום (ו') נפגשו נבחרות איראן ומרוקו למשחקן הראשון במסגרת בית 2 של המונדיאל | עבור אלפי הנשים האיראניות עליהן נאסר להגיע למגרשי הכדורגל במדינה זהו יום חג בו הן מתכננות להגיע ולעודד את נבחרתן - על אדמת רוסיה

אוהדי ואוהדות נבחרת איראן במונדיאל 2018  (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
אוהדי ואוהדות נבחרת איראן במונדיאל 2018 (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

העפלתה של נבחרת איראן לטורניר המונדיאל הייתה חגיגה לנשים אוהבות הכדורגל במדינה, שכעת יקבלו הזדמנות חד פעמית להיכנס למגרשי הכדורגל, כאשר הן לבושות כרצונן, מחזיקות בדגל המדינה יחד עם גברים ונשים איראניות, כשהן מעודדות עם כל הלב והנשמה את הנבחרת הלאומית ובעיקר זוכות בחופש שאינו מובן מאליו תחת משטר האייתולות.

https://twitter.com/FootballPersian/status/1007389191074996226

במונדיאל הקרוב יגיעו אלפי אוהדות צעירות ומבוגרות למגרשי הכדורגל ברוסיה ויעקבו מקרוב אחר כוכבי הנבחרת האיראנית שמשחקת בבית מספר 2 עם נבחרות פורטוגל וספרד החזקות ונבחרת מרוקו המסקרנת. לנבחרת האיראנית ישנו סיכוי קטן להפתיע ולעלות לשמינית הגמר, אך כדי לעשות זאת היא צריכה קודם כל לנצח הערב (שישי) את המשחק הראשון מול מרוקו.

מאז המהפכה האיסלמית באיראן ב-1979 חל איסור על נשים איראניות להגיע למגרשים ולצפות במשחקי כדורגל של גברים. בשנים האחרונות מנסות נשים מקומיות להתחפש לגברים ו"להתפלח" למשחקים בלי שישימו אליהן לב. זהו מעשה מסוכן, שכן אם יתפסו, הן עלולות להישלח לתקופת מאסר משמעותית בכלא האיראני. השלטון מנסה להילחם בכל הכוח במגמה של נשים החודרות למגרשים, אך ללא יכולת אמיתית למנוע לגמרי את התופעה.

לקראת הטורניר הודיע הממשל האיראני על איסור גורף על גברים ונשים לצפות יחדיו במשחקי הנבחרת במסעדות ובפאבים המקומיים. משרד החוץ האיראני החליט לנסות לשלוט במתרחש ברוסיה והוציא הנחיה לכל הנשים האיראניות להסתובב ברחובות רוסיה לבושות באופן צנוע וללבוש חיג'אב. השלטון האיראני עוקב מקרוב אחר המתרחש במשחקי הנבחרות ואף שלח נציגים מטעמו לוודא שידה הארוכה והקשה של השלטון תגיע עד מגרשי הכדורגל של רוסיה.

https://twitter.com/FootballPersian/status/1006663514348556294

מאסי היא חלק מחבורה של תשע נשים שהולכת לצפות במשחקי הנבחרת במהלך המונדיאל ברוסיה. בראיון לאתר האינטרנטי 'VICR-SPORT' סיפרה: "אנחנו לא הולכות ללבוש חיג'אב, זהו לא עניינם מה אנחנו לובשות. אנחנו דנות מה אנחנו יכולות לעשות בטורניר דרך הוואטסאפ. כולנו נגיע עם חולצות טי-שירט שיהיה עליהן הדפס מיוחד עם מסר כמו למשל: 'למה יש כל כך הרבה חוקים נגד נשים איראניות?' ו'תסיימו את ההשעיה מהאיצטדיונים עכשיו'. אנחנו גם מתכננות להגיע למשחקים עם שלטים. הטלוויזיה האיראנית תצנזר אותנו ותראה רק את נציגי השלטון שנשותיהם ילבשו חיג'אב, אבל לפחות נצליח להעניק הצהרה לשאר העולם".

למרות שמאז המהפכה בשנת 1979 אסור לנשים איראניות להגיע לאצטדיוני הכדורגל במדינה, הן מסכנות את חייהן כדי לצפות בקבוצתן, בדרך כלל לאחר שהן מתלבשות כמו גברים, חובשות פאה, זקנים ושפמים מזויפים. השנה ראינו בתמונות שנראות כאילו נלקחו מסרט מתח ישן, חמש נשים שהגיעו מחופשות לגברים כדי לחגוג את סיום העונה וזכייתה באליפות של קבוצתן האהובה פרספוליס מטהרן במחזור האחרון של העונה בליגה האיראנית.

במהלך השנים האחרונות הדיון המקומי בנושא תפס תאוצה בעקבות נשים שנכנסו לאצטדיונים, צילמו את עצמן במהלך המשחקים ופרסמו זאת ברשתות החברתיות. גם שחקן העבר המעוטר ביותר של איראן, הקשר עלי כרימי, ששיחק בענקיות הגרמניות באיירן מינכן ושלקה 04, קרא בקיץ שעבר לסיים את האיסור על הנשים. "התנאים עכשיו מתאימים בשביל נשים להיכנס לאצטדיונים כדי שמיליוני נשים אוהדות שרוצות לצפות במשחקי הכדורגל או בענפים אחרים מקרוב יוכלו לעשות זאת".

בארגון הנשים 'OpenStadiums' מנסים להילחם בשנים האחרונות על הזכות לצפות בכדורגל גברים. במהלך המונדיאל יצאו נציגות של הארגון ויקיימו מחאה שקטה כנגד האיסור, בתקווה ליצור הדים בינלאומיים שיעזור להן לייצר שינוי. למרות האופטימיות, ניסיון העבר מלמד שלעולם הכדורגל פשוט לא אכפת.

כאשר הגיע נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו לביקור פוליטי באיראן בחודש מרץ האחרון, החליטו נשות הארגון לכתוב לו מכתב המבקש ממנו להתערב במצב ולאפשר לנשים לצפות במשחקים. "הגיע הזמן שפיפ"א והתאחדות הכדורגל האסייתית ינקטו בעמדה נגד מי שפועל באופן גלוי על מנת להפלות את אוהדות הכדורגל במדינה על ידי הפרה של חוקים, תקנונים וזכויות אדם. בשם כל הנשים האיראניות שאוהבות כדורגל ורק רוצות לצפות במשחקי הכדורגל ולתמוך בקבוצה אותן הן אוהדות, אנו דורשות מכם לנקוט בצעדים הנדרשים נגד התאחדות הכדורגל האיראנית כדי להגן על הזכויות שלנו".

בסיום ביקורו, התייחס הנשיא אינפנטינו לפגיעה בזכויתיהן של האוהדות האיראניות: "הייתי בטהרן ואני יודע שהיו שם כמה תקריות עם נשים שנכלאו בגלל שרצו להיות נוכחות במשחק כדורגל. באיראן יש 90 מיליון תושבים, 45 מיליון מהן נשים ויש להן כוח מאוד גדול ותשוקה גדולה מאוד לכדורגל. במהלך הבוקר היו כבר 100 אלף איש במגרש הכדורגל וחיכו לפתיחת המשחק בצהריים. באותו הזמן היו עוד אלפי נשים וגברים שהלכו ברחבי רחובות טהרן, אבל באיראן ישנם חוקים שאוסרים על הנשים להיות נוכחות במגרשים במהלך המשחקים ואנחנו חייבים להתחיל לדבר על זה. זה לא קל, אבל צריך להתמודד עם הבעיה שישנם חוקים כאלו באיראן".

נשיא פיפ"א התייחס גם לפעולות שהוא מתכוון לנקוט בנושא: "אנחנו מנסים לשכנע את המנהיגים במדינה לשנות את החוקים. כדורגל הנשים הוא מציאות אדירה. כיום ישנן 23 אלף שחקניות רשומות. הלכתי אתמול לדבר עם נשיא איראן וביקשתי ממנו לשקול מחדש לתת לנשים גישה לצפייה באצטדיונים. הוא הבטיח לי שזה ייעשה".

אך למרות האמירות של נשיא פיפ"א, עלי כרימי ושל נשיא איראן על אופציה לייצר שינוי ביחס ליכולת הנשים לצפות במשחקי הכדורגל במדינה, המציאות בשנים האחרונות מוכיחה שזהו רק מס שפתים ושהממשל באיראן נחוש בדעתו להמשיך את האיסורים למרות הביקורת מבחוץ ומבפנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!