דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטיבה להתיישבות

החטיבה להתיישבות / חברי הבית היהודי מקדמים חוק שיסדיר את מעמד הקרקעות ביהודה ושומרון

הצעת חוק של ח"כ סמוטריץ', שעברה השבוע קריאה טרומית, מעגנת את ניהול והקצאת הקרקעות בשטחי יו"ש על ידי החטיבה להתיישבות | הצעת החוק הינה בניגוד לדעת הממשלה שלא תקדם אותה | מרבית כספי החטיבה ממילא הולכים היום לגופים וארגונים הפועלים ביו"ש, רובם מזוהים עם הבית היהודי

חברי הבית היהודי בסיור במעלה אדומים (יונתן זינדל/פלאש90)
חברי הבית היהודי בסיור במעלה אדומים (יונתן זינדל/פלאש90)
שי ניר

הצעת החוק המעגנת את ניהול והקצאת הקרקעות בשטחי יהודה ושומרון על ידי החטיבה להתיישבות אישרה השבוע (רביעי) במליאת הכנסת בקריאה טרומית. את ההצעה יזם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וכרגע נראה שאין בכוונת הממשלה לקדם את הצעת החוק מאחר וממילא ניתן לעגן את פעולת החטיבה להתיישבות בהחלטת ממשלה. שרת המשפטים איילת שקד אמרה במליאה כי במידה ולא תתקבל החלטת ממשלה בתוך שבועיים, "תקודם הצעת החוק בהסכמת משרדי החקלאות, התיירות, המשפטים והאוצר".

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי הצעת החוק נועדה לעגן בחקיקה ראשית גם את נושא ניהול והקצאת המקרקעין בהתיישבות הכפרית ביהודה והשומרון על ידי החטיבה להתיישבות, ועל כן היא קובעת כי הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש, אשר לו הסמכות על פי הדין הנוהג באזור לניהול המקרקעין, יחכיר את המקרקעין לחטיבה להתיישבות, והיא שתנהל אותם, וזאת ככל הניתן על פי הסטנדרטים המקובלים ברשות מקרקעי ישראל ובשים לב לשינויים המתחייבים מן המאפיינים הייחודיים של האזור.

דו"ח מולד: 74% מהיקף התמיכות הכספיות שמעבירה החטיבה להתיישבות הולכים לגופים וארגונים הפועלים ביהודה ושומרון, כאשר מרביתם מזוהים עם הבית היהודי. מיעוט שולי מהתמיכות מוקצה לארגונים חילוניים

"אל מול ניסיונות לפגוע בבניה ביהודה ושומרון בכלים מדיניים ומשפטיים, כנסת ישראל הביעה היום את מחויבותה להמשך פיתוח ההתיישבות", אמר סמוטריץ' והוסיף כי "החוק הזה ייתן לחטיבה להתיישבות את הכלים הדרושים על מנת לנהל את הקרקעות בהתיישבות הכפרית ביהודה ושומרון ביעילות מיטבית לטובת התושבים וללא לחצים מדיניים ומקלות משפטיים בגלגלים". סמוטריץ התייחס בדבריו לביקורת הציבורית שנשמעה בעבר על התנהלות החטיבה להתיישבות, בין השאר בדו"ח מבקר המדינה משנת 2017 ואמר כי "פרשנויות משפטיות שניתנו בעבר קראו תיגר על מעמדה של החטיבה ועל אופן ניהול הקרקע. החוק שלי, המסדיר את תהליך ניהול הקרקע, מצטרף לחוק החטיבה הקודם שהסדיר את מעמדה של החטיבה להתיישבות. אני מודה לחבריי השרים שקד ולוין על קידום החוק החשוב".

על פי דוח ארגון "מולד" שכותרתו "הקופה הסודית של הימין המתנחלי", 74% מהיקף התמיכות הכספיות שמעבירה החטיבה להתיישבות הולכים לגופים וארגונים הפועלים ביהודה ושומרון, כאשר מרביתם מזוהים עם "הבית היהודי". על פי הדוח, רק מיעוט שולי מהתמיכות מוקצה לארגונים חילוניים, כאשר הפעילות כולה נעשית ללא שקיפות ובקרה ציבורית.

שרת המשפטים, איילת שקד השיבה בשם הממשלה ולכל קריאות הביניים מצד האופוזיציה ואמרה כי אין בהצעת החוק כל חידוש ועוד הוסיפה כי "פעילות הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש ביהודה ושומרון מבוססת על שורה של הסדרים בהתאם למשפט החל ביהודה ושומרון. בכל הנוגע למגזר הכפרי ביהודה ושומרון, לאורך השנים הקצה הממונה מקרקעין לחטיבה (להתיישבות – ש.נ), והיא פעלה לתכנון והקמת יישובים והעניקה זכויות משנה בקרקע למתיישבים. בשנים האחרונות התגלעה מחלוקת משפטית בנוגע למעמדה של החטיבה להתיישבות ולסמכותה של הממשלה לאצול לה מסמכויותיה". לדברי שקד הצעת החוק נועדה לעגן בחקיקה ראשית את נושא ניהול והקצאת המקרקעין בהתיישבות הכפרית ועל-כן היא קובעת כי הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש יקצה את המקרקעין לחטיבה להתיישבות, והיא זו שתנהל אותם, "שום דבר חדש ממה שקורה היום".

שרת המשפטים איילת שקד. צילום: הדס פרוש פלאש 90
שרת המשפטים איילת שקד. צילום: הדס פרוש פלאש 90

חברת הכנסת ציפי לבני תקפה את הצעת החוק ואמרה כי "היום בכנסת מצביעים על הקמת הבית היהודי כממשלת יהודה ושומרון. הבית היהודי מוביל באף את הממשלה הכנועה הזאת לכיוון של מדינה שלא יהיה בה רוב יהודי; שהכסף והאחריות, הסמכות וההחלטות, יהיו בידי הבית היהודי דרך החטיבה להתיישבות, דרך מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, שיעשה מה שהוא רוצה. וכשאנחנו יום אחד נקום בבוקר ולא נוכל עוד לחלק את הארץ ולחיות פה בשלום, לא נוכל יותר לשמור על מדינת ישראל כמדינת העם היהודי – זה כל התהליך כולו. הסיפור הזה הוא רק חלק ממנו, ותוצאתו הסופית היא שהבית היהודי מקבלים את היכולת לעשות ביהודה ושומרון מה שבראש שלהם, מכספם של כלל אזרחי מדינת ישראל ועל חשבון היכולת אי פעם – אי פעם – להגיע להסדר, לחיות פה בשלום ולשמור על מדינת העם היהודי".

חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) תקפה את סמוטריץ' ואמרה כי הוא מצוי בניגוד עניינים בנושא החטיבה להתיישבות וכי הוא "מעביר חוק מושחת, שנועד להגן ולצ'פר את המקורבים שלו, בניגוד לאינטרס הישראלי, בניגוד לאינטרס הציוני". במתקפה על הקואליציה אמרה שפיר, "אתם מצביעים נגד חוקים שיעזרו לדיור הציבורי, ואז מסדרים קרקעות לחברים שלכם דרך החטיבה להתיישבות".

חברת הכנסת סתיו שפיר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
חברת הכנסת סתיו שפיר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!