דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיוס חרדים

גיוס חרדים / יהדות התורה מאיימת לפרוש מהממשלה אם חוק הגיוס החדש יעבור

ח"כ גפני: "מרנן גדולי התורה שליט"א הם שיחליטו על חוק הגיוס וכל עוד לא אמרו את דברם, אין החלטה רשמית בנושא" | האם גורמים בקואליציה, המעוניינים בהקדמת הבחירות, ינצלו את האפשרות למשבר כדי להביא לפירוקה?

סיום טירונות של הנח"ל החרדי במצדה. (צילום: אלכס ליבק)
סיום טירונות של הנח"ל החרדי במצדה. (צילום: אלכס ליבק)
שי ניר

מועצת גדולי התורה הודיעה ביום חמישי בערב כי היא מתנגדת לחוק הגיוס החדש ובמידה והקואליציה תחליט להעבירו – יהדות התורה תפרוש מהממשלה. זמן קצר לפני כניסת השבת הודיע יו"ר "דגל התורה" ח"כ משה גפני כי "כמו בכל נושא, מרנן גדולי התורה שליט"א הם שיחליטו על חוק הגיוס וכל עוד לא אמרו את דברם, אין החלטה רשמית בנושא".

נושא גיוס החרדים מאיים על שלמות הקואליציה ולפי שעה קשה לומר אם פני סיעות הקואליציה להבנות שיסייעו לצלוח את המשבר או שגורמים בתוכה, המעוניינים בהקדמת הבחירות, "ינצלו" את האפשרות למשבר כדי להביא לפירוקה.

שר האנרגיה יובל שטייניץ התייחס לדיווח כי יהדות התורה תפרוש מהממשלה במידה וחוק הגיוס יאושר ואמר ל"מטה המרכזי" בערוץ עשר כי "החרדים צריכים לשרת בצה"ל ולתרום לכלכלת ישראל כדי לדאוג לרווחתם. לדעתי, אין התנגשות בין חיי תורה לחיי עבודה ולהגנה על מדינת ישראל". עוד הוסיף שטייניץ: "אני לא בקיא בהצעת החוק ובדרישות של חברי הכנסת החרדים, אך מהמעט ששמעתי, ההצעה של צה"ל לוקחת בחשבון גם שיקולים כלכליים והם יוכלו לחיות עם זה בשלום". שטייניץ אמר כי "הוא מקווה מאוד שלא יהיה פיצוץ בין הצדדים ולא יוקדמו הבחירות".

באירוע 'שבתרבות' בקרית אונו התייחס ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) למשבר המסתמן בנושא השוויון בנטל ואמר כי ״המתווה שפרסם משרד הביטחון השבוע הוא כתב כניעה וגם אותו דחו מראש החרדים. ליברמן מדבר גבוהה גבוהה על ערך השוויון אבל המתווה הזה שפרסם מרוקן אותו מכל תוכן ועלול להביא גם לפירוק מודל צבא העם". שמולי הוסיף כי "בקצב הזה כשהחוק יגיע לכנסת, בכלל תתבצע מכירת החיסול של ציבור המשרתים על ידי הקואליציה שמתעניינת יותר בכיסא שלה מאשר להגיע כאן להסדר חוקי וצודק. אנחנו נאבק בזה״.

בשבוע שעבר פרסם משרד הביטחון את המלצות 'הוועדה לבחינת גיוס בני הציבור החרדי' המשותפת למשרד הביטחון ולצה"ל. המלצות הוועדה שפורסמו עוסקות בקביעת יעדי גיוס חדשים לצה"ל ולשירות הלאומי, העלאה שנתית הדרגתית במספר המשרתים, סנקציות כלכליות משמעותיות על אי-עמידה ביעדי הגיוס וקידום הטבות ותגמולים לכלל המשרתים. מהוועדה נמסר כי "היקף המתגייסים לצה"ל בני הציבור החרדי הוכפל פי 10 בעשור האחרון. יש להמשיך במאמצים ולהגדיל באופן הדרגתי את כמות המשרתים בצה"ל ובשירות הלאומי. המהלך מתכתב עם תהליכים המתרחשים במגזר החרדי וההצעה היא בניית תכנית רב-שנתית המאפשרת להם להעמיק ולהבשיל ובמקביל להתגייס במספרים הולכים וגדלים".

עפ"י פסיקת בג"ץ על ממשלת ישראל לחוקק חוק גיוס חדש שייתן מענה לסוגיית גיוס החרדים עד חודש ספטמבר השנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!