דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איילת שקד

משפט הוגן / שקד מינתה את הוועדה למניעת הרשעות שווא: "כשל חמור של המערכת"

הוועדה תבחן דרכי התמודדות עם גורמים להרשעת חפים מפשע - הודאות שווא בחקירה וראיות מדעיות או עדויות ראייה שגויות | בראש הוועדה יעמוד השופט בדימוס יורם דנציגר | שקד: "העבריינים צריכים לשבת בכלא, לא מי שחף מפשע"

שופט העליון בדימוס יורם דנציגר (צילום: אורי לנץ/ פלאש90)
שופט העליון בדימוס יורם דנציגר (צילום: אורי לנץ/ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

שרת המשפטים איילת שקד חתמה הבוקר (ראשון) על כתבי המינוי לחברי הוועדה להרשעות שווא, לאחר שהכריזה לפני שבועיים על הקמתה, במסגרת כנס לשכת עורכי הדין באילת. בראש הוועדה יעמוד שופט העליון בדימוס, יורם דנציגר, וסגנו יהיה נציג האקדמיה, פרופ' אורן גזל-אייל מאוניברסיטת חיפה. שאר חברי הועדה יהיו הפרופ' ושר המשפטים לשעבר דוד ליבאי, וכן נציגים מטעם הסנגוריה הציבורית, הפרקליטות, המשטרה ומטעמו של היועץ המשפטי לממשלה.

"לצד החובה להילחם בפשיעה הקיימת על המדינה מוטלת החובה להימנע מהרשעות שווא", אמרה השרה שקד, "העבריינים צריכים לשבת בכלא, לא מי שחף מפשע. כל הרשעת שווא היא כשל חמור של המערכת. בכל העולם הכירו בבעיה ומנסים לצמצמה. ועדת דנציגר היא חלק אחד מרפורמת ההליך ההוגן שעוסקת בזכויות חשודים, נאשמים ומורשעים. יחד אנחנו יוצרים מדיניות פלילית מתוקנת ומוסרית יותר".

עוד אמרה שקד כי "אני בטוחה שהוועדה תשכיל למצוא פתרונות הן על מנת למנוע את התופעה מראש, והן על מנת לטפל במקרים בהם הורשע אדם על לא עוול בכפו. אני מודה ליו"ר הוועדה השופט לשעבר יורם דנציגר, לסגנו ולכל חברי הוועדה על מוכנותם להתגייס למשימה".

הוועדה תעסוק בחשש ממתן הודאות שווא בחקירה, בעיקר בפני חוקרים ומדובבים, ובחשש מטעויות העלולות להיגרם בשל הסתמכות על ראיות מדעיות שגויות או עדויות ראיה שגויות וזיהוי מוטעה. לאור החששות האמורים, הוועדה מתבקשת לבחון את המנגנון הראוי לבירור טענות בדבר הרשעות שווא, לרבות בקשות למשפט חוזר, וככל שיימצא כי הדבר דרוש, את הכלים והדרכים שיש לפתח לאיתור הרשעות שווא ולתיקונן, כדי שטענות להרשעות שווא יבחנו בצורה אפקטיבית, גם לאחר שפסק הדין הפך חלוט.

בכתבי המינוי לוועדה נכתב כי "התכלית המרכזית של ההליך הפלילי מצויה בגילוי האמת ובעשיית צדק, הרשעת אשמים וזיכוי חפים מפשע, תוך מתן משקל מיוחד לחובה להימנע מהרשעות שווא. האשמות שהתבררו כמוטעות פוגעות פגיעה קשה בנידון, במשפחתו, בקהילה בה הוא חבר ובציבור כולו – כאשר בסופו של יום העבריין האמיתי נותר מהלך חופשי, תוך החלשת אמון הציבור במערכת המשפט".

הקמת הוועדה היא חלק מ'רפורמת הליך הוגן' שמובילה השרה, שתעסוק במספר נושאים משפטיים – הרשעות שווא, אופן ניהול חקירות חשודים, קידום חוק שמירת מוצגים וראיות (תחום שזכה לביקורת נרחבת בדו"ח מבקר המדינה האחרון), ואיסור צילום חשודים בבתי משפט.

דנציגר כיהן כשופט בית המשפט העליון כעשר שנים, ופרש מתפקידו בפברואר האחרון, 5 שנים לפני מועד הפרישה הרשמי – לדבריו, מסיבות אישיות. עם מינויו אמר דנציגר "אני מודה לשרה על שראתה לנכון למנות אותי כיו"ר הועדה. אני משוכנע שחבריי, פרופ׳ אורן גזל אייל (סגן יו״ר הועדה) ופרופ' דוד ליבאי ואנוכי, כמו גם שאר חברי הוועדה, מודעים לתפקיד החשוב שנטלנו על עצמנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!