דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל 2018 / הנבחרת שסחפה מדינה שלמה להעפלה ראשונה למונדיאל בזכות שער נדיר

נבחרת פנמה תפתח הערב את הופעתה הראשונה במונדיאל, אליו העפילה בזכות השער ההיסטורי של הבלם רומן טורס | הנבחרת נאלצה השנה להתמודד עם טרגדיה בה שחקנה אמילסאר הנריקס נרצח | המקרה איחד את הנבחרת, שמגיעה נחושה

רומן טורס במדי נבחרת פנמה חוגג שער מול הונדורס Tuesday, June 13, 2017. (AP Photo/Arnulfo Franco)
רומן טורס במדי נבחרת פנמה חוגג שער מול הונדורס Tuesday, June 13, 2017. (AP Photo/Arnulfo Franco)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שחקן שכובש את שער הניצחון במשחק העליה של נבחרתו לגביע העולם הופך בן לילה לכוכב שמדינה שלמה תעריץ לעולמים ושמו יישאר חקוק בדברי ימיה לנצח. רומן טורס, בלמה בן ה-31 של נבחרת פנמה וקבוצת סיאטל מה-MLS, זכה בצדק למעמד של גיבור לאומי כאשר כבש בדקה ה-88 את שער הניצחון מול נבחרת קוסטה ריקה בניצחון 1:2 במשחק שהעלה את נבחרת פנמה לראשונה בתולדותיה למונדיאל.

שערו הפך את סיום המשחק לחגיגה אדירה ונשיא המדינה הכריז על יום חג לאומי במדינה הקטנה במרכז אמריקה. טורס כבש את עולמו בביצוע נהדר של חלוץ אמיתי כשהשתלט על כדור בהתקפה מתפרצת, עבר את המגן והפציץ את הרשת, למרות שהוא בכלל משחק כאמור בתפקיד בלם.

פנמה עלתה לראשונה בתולדותיה למונדיאל לאחר שהצליחה להעיף באופן סנסציוני את נבחרת ארה"ב בבית המוקדמות של צפון ומרכז אמריקה. טורס, קפטן הנבחרת ושחקנה של סיאטל סאונדרס, הפך עם כיבוש שער הניצחון לפנים של של מדינה שלמה.

לאחר הניצחון יצאו עשרות אלפי תושבי המדינה ממרכז אמריקה לרחובות, כדי לחגוג את העליה ההיסטורית למונדיאל. נשיא פנמה, ג'ואן קארלוס ואלרה, הודיע שהיום למחרת הוא יום חג לאומי ויום חופש מהלימודים.

הבלם שחגג עם צילום סלפי בלתי נשכח לאחר הניצחון, מתנהל ככוכב קולנוע במדינתו, כשלכל מקום שהוא הולך, הוא מלווה על-ידי מאבטח חמוש וזוכה לגלי אהדה. בראיון שקיים עם ה-BBC הוא מספר על הרגע החשוב בקריירה שלו: "הרגע הזה היה כל כך חשוב לי ולמשפחה שלי. זהו משהו היסטורי, רגע שתמיד יישאר בלב ובנשמה שלי. אני לעולם לא אשכח את היום הזה. זהו רגע חשוב לעם שלנו. הרבה מאוד שנים ניסינו להעפיל למונדיאל. רק לפני ארבע שנים כולנו בכינו לאחר שהודחנו בעקבות הפסד לארה"ב, הפעם אלה היו רק רגעים של שמחה".

טורס הוא בנו של דייג, הוא נולד וגדל בשכונת העוני האלימה והקשה באריו לינדו בעיר הבירה פנמה סיטי. מאמנו הראשון אנטונין איזפוררה עדיין מאמן ילדים קטנים בשכונה הקשה. כתב ה-BBC שהגיע לראיין אותו לווה על-ידי שני שוטרים מקומיים שחששו לחייו. בשכונה ההרוסה תלוי שלט ענק ליד מגרשי הכדורגל "אין אלימות, אין סמים" איזפוררה מספר לכתב על הבחירה הקשה שהילדים צריכים לעשות בשכונה כדי לשרוד: "הנערים פה אכלו או ארוחת בוקר או ארוחת צהריים, לא את שתיהן. יש פה מכות וכנופיות, הכדורגל הוא הדרך לברוח מזה. רומן החל לשחק כדורגל ברחובות, המשפחה שלו לא יכלה להרשות לקנות לו נעלי כדורגל. בשביל הילדים פה הוא סמל של תקווה, למה יכול לעשות מישהו משכונת באריו לינדו".

אמא של טורס סיפרה לכתב שהמשפחה בת חמש הנפשות נהגה לשרוד בקושי ממשכורת של 210 דולר בחודש. "כשרומן הגיע לגיל 13 פחדנו שהוא יתחיל להתחבר עם האנשים הלא נכונים, אז החלטנו לעזוב את השכונה. בשכונה החדשה הוא התגלה על-ידי מאמן נבחרת הנוער, גארי סטמפל, שהעביר אותו מההתקפה לעמדת הבלם וצירף אותו לקבוצת נוער מהליגה הבכירה בפנמה, בצעד ראשון משמעותי לקראת קריירה מקצוענית.

כדי להעפיל למונדיאל, פנמה הייתה צריכה להתגבר על טרגדיה קשה שפקדה אותה במהלך טורניר המוקדמות. באפריל 2017, נרצח קשר הנבחרת, אמילסאר הנריקס בן ה-33 בעת בילוי עם חבריו. לפני מותו הוא עוד הספיק להופיע ל-10 דקות מול נבחרת ארה"ב במשחק מוקדמות המונדיאל ב-29 למרץ. הקשר האחורי עלה כמחליף ועזר לנבחרתו לזכות בנקודה חשובה מול היריבה החזקה. לצערו הרב, הופעתו ה-85 במדי הנבחרת הייתה גם האחרונה.

הנריקס נרצח ביריות בסמוך לביתו בעיר קולון. לפי העדויות במקום, הוא היה בדרך לצאת מביתו כשמתנקש ירה בו ובעוד שני אנשים שהיו איתו ונפצעו. שלושתם נלקחו לבית חולים בעיר ושם מת מפצעיו. נשיא פנמה, ג'ואן קארלוס ואלרה, הודיע שידאג לטפל בחקירת הרצח וקרא לרשויות בקולון למצוא במהרה את הרוצח. לפי משטרת פנמה כרגע נעצרו שבעה חשודים ברצח, שלושה מהם קטינים. לא כל כך ברורה עדיין סיבת הרצח, אבל אין ספק שקו אדום בעולם הספורט נחצה – וחשוב למצות את הדין עם הרוצח.

הנריקס שיחק בקבוצת ארבה אונידו מפנמה, הוא חזר אליה בתחילת העונה אחרי ששיחק במדיה בין השנים 2003 עד 2012 לסירוגין. במדיה זכה בשתי אליפויות פנמה בשנים 2004 ו-2008. בנוסף הספיק לשחק בליגה הקולומביאנית בקבוצות אמריקה, ריאל קארטגאנה, אינדיפנט מאדלן ואתלטיקו הואילו. בינתיים במועדון הבית, ארבה אונידו, החליטו להוציא את חולצה מספר 21 מהמועדון לזכרו.

הטרגדיה הקשה איחדה את הנבחרת למטרה משותפת ובעזרת סגנון הגנתי לוחמני שמבוסס על ארבעה שחקני הגנה מהליגה האמריקאית, הנבחרת הפנמית הצליחה לעשות את הבלתי יאומן ולעלות למונדיאל הראשון בתולדותיה. במונדיאל היא תתמודד בבית 7 מול נבחרות בלגיה ואנגליה החזקות וטוניסיה המסוכנת, בתקווה להמשיך להפתיע בדרך להישג ספורטיבי נוסף גם במונדיאל הקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!