דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מצעד הגאווה

גאווה בקייב / במצעד הגאווה בקייב צעדו 3,500 בני אדם, והוא עבר ללא תקריות אלימות

באוקראינה רואים במצעד כחלק מתהליך ההצטרפות לאיחוד האירופאי ומאבק החופש האוקראיני, ולכן התגייסו לשמור על בטחון הצועדים והצועדות | אחת המארגנות "הצעדה השיגה תוצאות שלא יאומנו"

מצעד הגאווה בקייב (AP Photo/Evgeniy Maloletka)
מצעד הגאווה בקייב (AP Photo/Evgeniy Maloletka)
דוד טברסקי

3500 צועדות וצועדים לקחו חלק במצעד הגאווה אתמול (שני) בקייב, אוקראינה. המצעד, שמתקרא ברוסית גם מצעד השוויון, קורא להשוואת זכויותיהם של להטבק"ים אזרחי ואזרחיות אוקראינה לשאר האוכלוסייה. כמדי שנה, הצטרפו לצועדים כמה מאות פעילים להט"בים מכל רחבי העולם ובעיקר ממפלגות השמאל האירופאיות. את הצעדה המתקיימת זו השנה החמישית, ליוו כ-2500 שוטרים והיא עברה בשקט יחסי. פעילים להטבי"ם שלקחו חלק בצעדה והעיתונות באוקראינה דיווחו שהצעדה עצמה עברה בשלום, אך נרשמו מספר ניסיונות של קיצונים שהפגינו כנגד הצעדה לפגוע בצועדות ובצועדים. הרשויות מסרו כי זו השנה השנייה בה המצעד מתקיים ללא היתקלויות אלימות, אך בפועל בוצעו מעצרים מקדמיים של מספר קיצונים שניסו לשבש את המצעד- ביניהם קבוצות נאו נאצים ופעילי ימין קיצוני.

מצעד הגאווה בקייב (AP Photo/Evgeniy Maloletka)
מצעד הגאווה בקייב (AP Photo/Evgeniy Maloletka)

בשנים האחרונות נהגו קיצונים 'לסמן' להטב"ים ולנסות לעקוב אחריהם אחרי פיזור המצעד במטרה לפגוע בהם כאשר הם לבדם ופגיעים. גם השנה היה חשש שאירועים אלו יחזרו על עצמם, בעיקר סביב מעקב אחר התכתובות ברשתות החברתיות של להטופובים קיצונים. ב 13 ליוני, לודמילה דניסובה, הממונה על זכויות האדם בפרלמנט האוקראיני, טענה שקבוצות אנטי להבטבקי"ות איימו לפגוע בצועדות וצועדים ואף הציעו 'פרסים' על כל משתתף שיותקף.

הצועדות והצועדים קראו ססמאות כגון: 'חופש הוא המסורת שלנו' (סיסמא המלווה מזה שנים את תנועת החופש הלאומית של אוקראינה) ו-"יש לי זכות לאהב ולהיות חופשי".

הפקת מצעדי הגאווה בקייב החלו כחלק ממהלך רחב היקף של אוקראינה להצטרפות לאיחוד האירופא. האירוע נחשב כלא בהכרח רצוי על ידי הרשויות, אך מכיוון שחופש ההתארגנות, גם של להטב"ים, מחוקק בבסיס החוקתי של האיחוד האירופאי, האיחוד לחץ על אוקראינה לאפשר את קיומו של המצעד ולדאוג לביטחון הצועדים.

העיתון קייב פוסט דיווח שלראשונה אירועי הגאווה בקייב לא סבבו רק סביב המצעד, וארגוני להטבי"ם ארגנו 9 ימים בהם התקיימו אירועים, הוקרנו סרטים, הוקמו מייצגי אומנות ואף התקיים מרתון של קיעקוע קעקועים. "הצעדה השיגה תוצאות שלא יאומנו" מסרה לקייב פוסט מריאנה הרץ, ממארגנות המצעד. לטענת הרץ מספר המשתתפים השנה, בנוסף לתמיכה ברשתות החברתיות ובזירה הציבורית – גדל לאין שיעור. "זה המצעד הכי יוצא מהכלל בהיסטוריה של קייב" אמרה הרץ. "המצעד מראה שאנחנו נראות, שאנחנו נוכחות ושמגיעות לנו אותן הזכויות כמו לכל השאר".

"זוהי אינה דרך קלה עבור אוקראינה, לצעוד קדימה לכיוון אירופה" סיפרה לקייב פוסט המחוקקת העצמאית שרי לשצ'נקו. "כאן במצעד מתקיים המפגש האמיתי עם ערכי האיחוד האירופאי, בדיוק ע"י חציית גבולות בתוך החברה, במחשבתם של האזרחים, ולא רק דרך 'מעבר חופשי ללא ויזה'".

"אני מאמינה שיגיע הרגע בו אתעורר בבוקר, אראה תמונות באינסטגרם של אנשים שצעדו במצעד בגאווה אך הם יהיו לא מהמצעד עצמו" סיפרה לקייב פוסט אירינה זמלינה, שהגיעה זו השנה השלישית למצעד, ביחד עם אמה. זמלינה סיפרה שלאזרחי אוקראינה אין שום סיבה להיכנע במאבקם הצודק לשיווין זכויות "אז אדע להגיד ברוגע פנימי: אנחנו ניצחנו את המאבק הזה, מגיע לנו לחגוג עכשיו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!