דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ארה"ב של טראמפ / ארה"ב: ככל שהמחאה נגד כליאת ילדי המהגרים מתגברת, מתבצר טראמפ בעמדתו

בשל מדיניות 'אפס הסובלנות' כלפי כניסת מהגרים לארה"ב, יצר ממשל טראמפ מצב בו מפרידים ילדי מהגרים והוריהם, וכולאים את הילדים במתקני מעצר | האפיפיור: "פופוליזם לא פותר דבר, מה שפותר זה קבלה, לימוד וזהירות" | אולם ממשל טראמפ בשלו

מתקן כליאה בטקסס, ארצות הברית. יוני 2018 (U.S. Customs and Border Protection's Rio Grande Valley Sector via AP)
מתקן כליאה בטקסס, ארצות הברית. יוני 2018 (U.S. Customs and Border Protection's Rio Grande Valley Sector via AP)
יונתן קירשנבאום

בשם התעקשות לשפוט ולגרש באופן מידי מהגרים בלתי חוקיים מגבול מקסיקו, כלא ממשל טראמפ כלא בחודשיים האחרונים כ-2,300 תינוקות וילדים עד גיל 13 בנפרד מהוריהם, מהלך שזכה בימים האחרונים לגינויים רחבים מהאו"ם עד לחברים במפלגה הרפובליקנית – וקראו לה "בלתי אנושית". האפיפיור פרנסיס וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ביקרו היום (רביעי) בחריפות את מדיניות טראמפ. האפיפיור קרא לה פופוליזם והפציר בארה"ב לסייע למהגרים ולא להתנכר אליהם, ומיי הבהירה שהיא מודאגת מהתמונות שנחשפו, אמרה כי אלו מהלכים אסורים וטענה כי זו אינה גישתה של בריטניה.

טראמפ, לעומת זאת, מסרב לבטל את המהלך, וקורא לקונגרס להציג הצעת חוק שתחליף את המדיניות המיושמת על ידי משרד הפנים האמריקאי. "ארה"ב לא תהפוך למחנה פליטים, ולא תהיה מתקן שהייה לפליטים" אמר טראמפ ביום שני, בניסיון להצדיק את המהלך.

בתחילת חודש מאי הודיע ג'ף סשנז, התובע הכללי של ארצות הברית, על יישום מדיניות "אפס סובלנות" כלפי הגירה בלתי חוקית לתוך ארה"ב. משמעותה של החלטה זו הייתה שהממשל האמריקאי ישאף לשפוט ולגרש באופן מיידי את כלל המהגרים הבלתי חוקיים החוצים את הגבול שבין מקסיקו לארה"ב. לצורך מטרה זו, תוגברו כוחות הסיור על הגבול, ושונו הנהלים להתמודדות עם המהגרים עצמם.

עד לאותה ההחלטה, מהגרים בלתי חוקיים שהיו נכנסים לארה"ב היו מקבלים זימון לשימוע, שבו יוסדר מעמדם. במידה והם זכאים למעמד פליטות, הם היו מורשים להישאר בארה"ב, ובמידה ולא, היו מגורשים חזרה לארץ המוצא שלהם. עם זאת, חלק מאותם המהגרים הבלתי חוקיים לא הגיעו לשימוע, ולמעשה נשארו בתוך גבולות ארה"ב ללא אישור.

השדרנית רייצ'ל מדאו לא יכלה לעצור את הדמעות כשהקריאה את החדשות על כליאה של תינוקות של מהגרים בגבולות ארה"ב:

החלטתו של ממשל טראמפ הייתה שלא לאפשר למהגרים להיכנס כלל לתוך גבולות ארה"ב, לשפוט ולגרש אותם באופן מיידי. כך, על פי החלטת הממשל, כל מהגר בלתי חוקי נעצר, ומגורש באופן מיידי. עם זאת, על פי חוקי ארה"ב, לא ניתן לעצור ילדים, ולכן בחודשיים האחרונים אלו מופרדים מהוריהם ונשלחים למתקנים בהם הם מוחזקים עד שאפשר יהיה להחזיר אותם להוריהם.

הציבור האמריקאי מתנגד למדיניות, כפי שנחשף היום בסקר שנערך באוניברסיטת קוויניפיאק. על פי הסקר, שני שליש מהציבור האמריקאי מתנגד להפרדת המשפחות, ומעוניין בביטול המדיניות. טראמפ טוען כי המדיניות תוכל להשתנות רק דרך חקיקה, ולא באמצעות צו נשיאותי. מתנגדיו של טראמפ במפלגה הדמוקרטית טוענים כי יש ביכולתו לבטל את ההחלטה בהניף יד, ומנהיג המפלגה הדמוקרטית בקונגרס צ'אק שומר החזיק עט באויר בזמן נאום בו קרא לנשיא לחתום על צו שיבטל את המהלך.

ארגונים הומניטריים שעוסקים בסיוע למהגרים הבהירו כי עתידם של הילדים שמוחזקים ללא הורים בתקנים אלו איננו ברור. על פי החוק האמריקאי, הילדים אמורים להישלח תוך זמן קצר למשפחותיהם, או למשפחה אומנת כלשהי בארה"ב. עם זאת, גל הילדים שהגיע למתקנים אלו בחודשיים האחרונים לא מאפשר לרשויות ליישם את החוק, ולא ברור כיצד הורים שיגורשו יוכלו ליצור קשר מחודש עם ילדיהם שנמצאים עדיין בתוך שטח ארה"ב.

"המחשבה שהם הולכים לכלוא ילדים ותינוקות קטנים כל כך? כאילו, קשה לי בכלל לתפוס את זה" אמרה קיי בלור, סגנית נשיאת הפרוייקטים בארגון "Lutheran Immigration and Refugee Service", שמבקר באפן חריף את המדיניות. "תינוקות נמצאים במעצר, זה בלתי נתפש".

חרף הגינויים, השתלח טראמפ במבקריו בימים האחרונים, והגן על הפרדת המשפחות, בטענה כי מתנגדיו מפיצים שקרים כדי לאפשר כניסה של מהגרים בלתי חוקיים לארה"ב. לפני מספר ימים צייץ טראמפ כי הדמוקרטים רוצים שמהגרים לא חוקיים "ישפכו פנימה ויפשטו על המדינה שלנו". בנוסף, בתגובה לביקורת מצד האיחוד האירופי, טען טראמפ כי כניסתו של גל מהגרים לגרמניה הוביל לעליה משמעותית בשיעור הפשיעה במדינה. זמן קצר לאחר מכן נחשף כי הנתונים אותם הביא היו שקריים, והמקור שלהם לא ידוע.

גם במפלגה הרפובליקנית ישנם מעט תומכים למהלך. ג'ון מקיין, חבר קונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית צייץ כי "מדיניות הפרדת המשפחות של הממשל מבזה את ההגינות של העם האמריקאי, ונוגד את כל העקרנות והערכים עליהם נוסדה המדינה שלנו. לממשל יש את הכוח לבטל את המדיניות הזו. היא צריכה לעשות זאת עכשיו".

בתגובה להתעקשותו של הנשיא, ומתוך נסיון למנוע מבוכה ציבורית לממשל, החלו בימים האחרונים במפלגה הרפובליקנית לגבש הצעת חוק שתבטל את מדיניות הפרדת המשפחות, יחד עם גירוש מיידי של מהגרים בלתי חוקיים. טד קרוז, סנטור מטעם מדינת טקסס שגובלת עם מקסיקו, גיבש הצעת חוק במסגרתה יוכפל מספר השופטים בבתי המשפט המקומיים, כדי לאפשר לתהליך להיות זריז יותר, ובלי הצורך להחזיק את ההורים במעצר. בתגובה אמר טראמפ: "אני לא רוצה שופטים. אני רוצה ביטחון על הגבול. אני לא רוצה לשפוט אנשים, אני רוצה שהם לא יכנסו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!