דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

פרשת המעונות / הוגש כתב אישום נגד שרה נתניהו בפרשת המעונות

על פי כתב האישום, הזמינה אשת ראש הממשלה מזון בשווי 350 אלף שקל שלא כדין | עזרא סיידוף מואשם בזיוף דוחות נוכחות וחשבוניות | מטעמה של נתניהו נמסר: ""לא רק שכתב האישום מתבסס על טענות שקריות ועל נתונים שגויים ומסולפים, הוא מתבסס כולו על נוהל פסול ובלתי חוקי"

שרה נתניהו. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
שרה נתניהו. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

כתב אישום הוגש היום (חמישי) נגד רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו. העבירות בהן מואשמת נתניהו הן קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, והפרת אמונים. כתב האישום הוגש גם נגד בכיר במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, המואשם בעבירות זיוף בידי עובד ציבור, שבוצעו כביכול על מנת לממן הוצאות פרטיות במעונות ראש הממשלה. מטעמה של נתניהו נמסר: "אנו בטוחים שבסופו של דבר הצדק, האמת וההיגיון ייצאו לאור".

כבר בספטמבר האחרון, הודיע היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, כי הוא שוקל את העמדתה של נתניהו לדין, בכפוף לשימוע. השימוע של נתניהו נערך בינואר האחרון, ומאז הושמעה כנגד מנדלבליט ביקורת לפיה הגשת כתב האישום נגד נתניהו אורכת זמן רב שלא לצורך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם הטייסת נחמה שפיגל נובק (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם הטייסת נחמה שפיגל נובק (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

ארוחות בשווי 350,000 ש"ח

היום הודיעה הפרקליטות כי לאחר בחינת מכלול חומר הראיות ושקילת נסיבות העניין, החליט היועץ המשפטי לממשלה לאמץ את המלצת פרקליטות מחוז ירושלים והמלצת  פרקליט המדינה לדחות את טענות באי כוחה של נתניהו שעלו בשימוע, ולהעמיד אותה לדין בגין המעשים והעבירות המיוחסים לה. במקביל, החליט פרקליט מחוז ירושלים, על דעת פרקליט המדינה, לדחות את טענות בא כוחו של מר סיידוף בשימוע, ולהעמידו לדין.

לפי המפורט באישום הראשון בכתב האישום, פעלה נתניהו, יחד עם סיידוף, להשיג במרמה מימון ממשרד רוה"מ להזמנת מאות ארוחות ממסעדות, בשווי כולל של למעלה מ-350,000 ₪, תוך עקיפה מכוונת של הנהלים שאסרו להזמין ארוחות מוכנות במקביל להעסקת מבשלת במעון. על פי כתב האישום, נתניהו וסיידוף ביצעו זאת באמצעות הצגת מצג שווא כלפי המשרד כאילו במעון לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות.

לעזרא סיידוף מיוחסים בכתב האישום מעשים ואישומים נוספים. סיידוף מואשם בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים וזיוף בידי עובד ציבור, בקשר להעסקת שפים לאירוחים פרטיים, והעסקת מלצרים במעון הרשמי של רוה"מ, במסגרתן פעל לכך שיזויפו דוחות נוכחות וחשבוניות על מנת שיאושרו לתשלום על ידי משרד רוה"מ.

פרשת החשמלאי

כמו כן, בקשר לפרשת החשמלאי, מיוחסות לסיידוף עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וזיוף בידי עובד ציבור, שבוצעו על ידו על מנת לעקוף את החלטת הגורמים המוסמכים במשרד ראש הממשלה, שאסרה להיקשר עם  חשמלאי מסוים לביצוע תיקונים במעון הפרטי של רה"מ. לפי כתב האישום, במסגרת פרשה זו, היטה סיידוף את הליכי המכרז וכן פעל במרמה לאישור תשלום על סמך פירוט כוזב של תאריכים ועבודות אותן ביצע כביכול החשמלאי.

סיידוף שמש כסמנכ"ל מעון ראש הממשלה, תפקיד במסגרתו היה אחראי על ניהול המעון, עובדי המעון, תחזוקת המעון וסיפוק מכלול צרכיהם של ראש הממשלה ובני משפחתו.

הפרקליטות ביקשה כי משפטם של השניים יערך בפני הרכב בין שלושה שופטים. זאת, היות ומדובר באשת ראש הממשלה, והיות וכתב האישום עוסק בעבירות על טוהר המידות, בהן קבלת כספי ציבור במרמה בנסיבות מחמירות ומרמה והפרת אמונים – מעשים שבוצעו לכאורה במהלך תקופות כהונתו של נתניהו כראש ממשלה, במעון הרשמי של ראש הממשלה בירושלים.

הפרקליטות סבורה כי בנסיבות אלה, היות ומדובר בעבירות שבוצעו על פי כתב האישום במעון הרשמי של ראש הממשלה, תוך ניצול במרמה של הכללים החלים על ראש הממשלה ומשפחתו, ובשים לב לרגישות הציבורית של תיק זה ולמעמדה הציבורי של נתניהו, מוצדק כי התיק יידון בפני הרכב של שלושה שופטים.

על פי כתב האישום, המעון התנהל על פי הנחיותיה ובפיקוחה של נתניהו: היא בחרה ופיטרה עובדים במעון, קבעה לעובדי המעון משימות ומטלות, ועקבה באופן צמוד אחר ביצוען. עובדי המעון נדרשו לדווח ולקבל אישור מנתניהו להיעדרויות מהעבודה. בין היתר, נתניהו הנחתה את סיידוף ואת אבות הבית במעון באשר למצרכים ולשירותים שהיא מבקשת שיסופקו לה על ידי המשרד.

לעתים, כאשר המצרכים והשירותים לא סופקו, או לא סופקו לשביעות רצונה, הפצירה נתניהו בסיידוף שישיג ויסדיר את אספקת השירות או המוצר המבוקש, זאת גם במקרים בהם ידעה כי הדבר אינו כלול בהוצאות המאושרות על ידי המשרד ואף במקרים בהם סיידוף הסביר לנתניהו כי אין הצדקה למימון אותו שירות או מוצר על ידי המשרד. במקרים האלה, בסופו של דבר ולמרות הסבריו, מילא סיידוף אחר בקשותיה של נתניהו וגרם לכך שהשירות או המוצר יסופקו על חשבון המשרד, שלא כדין.

כתב האישום מפרט כיצד על מנת לספק דרישות שונות של נתניהו, פעלו היא וסיידוף לעקיפת הכללים והתנאים שקבעו הגורמים המוסמכים במשרד לניהול הוצאות המעון על חשבון אוצר המדינה, על מנת להשיג במרמה את מימון המדינה להוצאות שונות של הנאשמת ובני משפחתה שלא היו אמורות להיות ממומנות בדרך זו.

המבשלת והמלצרים

על פי האישום הראשון, פעלו נתניהו וסיידוף יחד למימון ארוחות מוכנות ממסעדות, על חשבון אוצר המדינה, זאת במקביל לקבלת שירותיה של מבשלת במעון במשרה מלאה, אשר הוצגה בכזב כלפי המשרד כעובדת ניקיון, כל זאת בניגוד לנהלים ולכללים שנקבעו בעניין זה, ותוך קבלת מימון כפול על חשבון אוצר המדינה להוצאות ההסעדה במעון במקרים רבים.

בנוסף, כדי לענות על דרישותיה של נתניהו להעסיק במעון שפים לבישול ארוחות באירוחים פרטיים וכדי לממן את עלותן הגבוהה של ארוחות אלה, פעל סיידוף באופן בו העלות הכוללת של ארוחות אלה חולקה למספר מנות גבוה ממספר המנות שסופקו בפועל, כך שעלות המנה לכל סועד בארוחות אלה תותאם בכזב לתקרה הקבועה בנוהל. כך נשא המשרד בתשלום עבור עלותן הגבוהה יותר של ארוחות אלה.

על פי האישום השני, דרשה נתניהו להעסיק במעון מלצרים שאינם עובדי המעון להגשת ארוחות בסופי שבוע ובאירוחים פרטיים במעון. כן דרשה נתניהו כי שירותי המלצרות יינתנו על ידי מלצרים מסוימים, אשר סברה כי הם ברמה גבוהה. על מנת להיענות לדרישה זו, רשם סיידוף את המלצרים כ"עובדי תגבור" או כ"עובדי ניקיון", כך שאנשי החשבות במשרד לא ידעו כי במעון מועסקים מלצרים. כמו כן, השכר שדרשו המלצרים היה גבוה משמעותית מתקרת שכרם של עובדי תגבור או ניקיון, על כן הנחה סיידוף את המלצרים לרשום בדיווחי הנוכחות כמות שעות עבודה גדולה יותר מזו שביצעו בפועל, בכדי שיקבלו עבור עבודתם את השכר המוגדל עליו סיכם סיידוף איתם, וכך אכן נעשה על ידי המלצרים.

על פי האישום השלישי, נתניהו דרשה להעסיק במעון הפרטי של משפחת נתניהו בקיסריה את החשמלאי אבי פחימה לביצוע עבודות החשמל, וזאת על אף ששירותי אחזקתו השוטפת של המעון הפרטי מבוצעים בשגרה על ידי עובדי האחזקה של המשרד. נתניהו התעקשה על כך שיתאפשר לה להזמין את פחימה על חשבון המשרד, וסיידוף פעל על מנת לספק את דרישתה. לצורך כך, פעל סיידוף להעסקת פחימה ולהזמנתו לביצוע עבודות במעון הפרטי תוך הסתרת הדבר מגורמי המשרד, תוך עקיפת החלטה מפורשת של הגורמים המוסמכים שאין להעסיק את פחימה במעון הפרטי, ותוך יצירת מצגים כוזבים שונים. סיידוף עשה כן, בין היתר, באמצעות הטיית הליכי תימחור בין ספקים וזיוף מסמך דרישת התשלום של פחימה עבור עבודות שביצע במעון הפרטי.

בנוסף, מתאר כתב האישום כי בספטמבר 2011 פנתה נתניהו אל עובדת ניקיון במעון, וביקשה ממנה כי תמלא את מקומה של מטפלת סיעודית אשר הועסקה על ידיה באופן פרטי, לטיפול באביה, בימי החופשה של המטפלת. עובדת הניקיון הסכימה ובמהלך 5 מועדים, בזמן שהעובדת המטפלת באביה של נתניהו שהתה בימי חופש, מילאה עובדת הניקיון את מקומה בטיפול באביה, כולל בשעות הלילה.

בכל אחד מהימים הללו, החל משעות אחר הצהריים ובמשך כ-18 שעות עבודה לפחות, עד ליום המחרת, עבדה עובדת הניקיון כמטפלת בשירות הנתניהו, ולא עסקה בעבודות ניקיון ומשק בית. נתניהו לא שילמה לעובדת הניקיון שכר עבור העבודה הפרטית, לא בזמן עבודתה ולא במועד מאוחר יותר, והסתירה מהגורמים הרלוונטיים במשרד ומהממונים על העובדת בחברת "מיקוד" כי העסיקה עובדת ניקיון של המעון בעבודה פרטית. שעות עבודתה של עובדת הניקיון דווחו לחברת "מיקוד" כשעות עבודה במעון בעבודת ניקיון, ובהסתמך על כך, חברת "מיקוד" שילמה לעובדת זו את שכר עבודתה, שמומן על ידי המדינה, בסך של כ-3400 ₪. כך, שילמה קופת המדינה עבור שירות אותו נתניהו צרכה באופן פרטי.

תגובת נתניהו: "כתב אישום מופרך והזוי"

באי כוחה של הגב׳ שרה נתניהו, עוה"ד ד"ר יעקב וינרוט, ד"ר יוסי כהן ועמית חדד מסרו בתגובה: "כתב האישום מופרך והזוי. פעם ראשונה בישראל ובעולם שמעמידים לדין רעיית מנהיג על אוכל בחמגשיות. לא היו פה שום מרמה והפרת אמונים או קבלת דבר במרמה או כל עבירה שהיא. רעיית ראש הממשלה שאינה עובדת ציבור, כלל לא הכירה את הנהלים ויצאה דוברת אמת בבדיקת פוליגרף כשנשאלה בעניין זה. רעיית ראש הממשלה היא לא זו שהזמינה את המזון והחמגשיות, אלא אב הבית לשעבר, עד המדינה מני נפתלי, כפי שהוא הודה בעצמו בבית המשפט בהרצליה.

"משפחת נתניהו היא לא זו שצרכה את עיקר המזון והחמגשיות, אלא אנשים רבים אחרים, לרבות עובדי הבית. הסכום כולל גם אירוח אורחים רשמיים מהארץ ומהעולם, לרבות ארוחות דיפלומטיות עם מנהיגים שאמורות להיות ממומנות מתקציב אחר, ושגם אותן "הלבישו" על הגברת נתניהו.

"אבל האבסורד הגדול ביותר בכתב האישום נובע מכך שהוא מתבסס על נוהל בלתי חוקי, שגם מי שכתב אותו מודה שהוא בלתי חוקי. נוהל המבשלת נכתב בחטף על ידי שלושה פקידים חסרי סמכות, במיוחד עבור ראש הממשלה נתניהו, חמישה ימים בלבד לפני כניסתו לתפקיד ראש הממשלה במרץ 2009.

הנוהל מעולם לא קיבל את האישור הנדרש על ידי ועדת הכספים של הכנסת שהיא הגורם היחיד המוסמך על פי חוק יסוד הממשלה, לקבוע מה מותר ומה אסור במעון ראש הממשלה. כתב אישום שמתבסס על נוהל לא חוקי, לא יכול להחזיק מים. לעומת זאת וועדת הכספים של הכנסת כן קבעה, בהתבסס על חוק יסוד הממשלה, שכל הוצאות הכלכלה של ראש הממשלה ומשפחתו במעון ראש הממשלה ישולמו על ידי המדינה, כפי שנקבע גם לגבי בית הנשיא.

"לא רק שכתב האישום מתבסס על טענות שקריות ועל נתונים שגויים ומסולפים, הוא מתבסס כולו על נוהל פסול ובלתי חוקי שהוחל במיוחד עבור ראש הממשלה נתניהו ועבורו בלבד.

כעת נוצרה הזדמנות להטיל אלומת אור על העובדות לאשורן. אנו בטוחים שבסופו של דבר הצדק, האמת וההיגיון ייצאו לאור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!