דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נוער

זקוקים לעזרתכם / נתקלתם בבני נוער במצבים סיכוניים ברחוב? יש מה לעשות

החופש הגדול שהתחיל היום שולח לרחובות מאות אלפי בנות ובני נוער - את חלקם תמצאו ממש ליד הבית שלכם, בשעות הלילה המאוחרות, כשהם מרעישים, מעשנים ושתויים | בעמותת 'עלם' מפצירים בכם להיות המבוגר האחראי, ולזכור שגם אתם הייתם פעם במצבם

בני נוער מעשנים בפארק (צילום ארכיון: יניב נדב/ פלאש90)
בני נוער מעשנים בפארק (צילום ארכיון: יניב נדב/ פלאש90)
דוד טברסקי

"במהלך הלילה, הגיע דיווח למשטרה על קטין בן 12 שפונה מדרום ירושלים מחוסר הכרה לבית חולים. הרקע למקרה הינו ככל הנראה צריכת אלכוהול מופרזת ועל פי החשד שילוב של צריכת סם מסוכן. המשטרה פתחה בחקירה לברור הנסיבות", זו הודעת הדוברות הראשונה שהגיעה הבוקר לכתבים המסקרים את פעילות המשטרה. ידיעה קטנה, שולית, שמסתירה אמת כואבת ומפחידה לחלקנו – החופש הגדול חזר, והוא כאן להישאר.

כ-700 אלף תלמידי העל יסודי, כיתות ז'-יב' התחילו היום (חמישי) את החופש הגדול, ובשבוע הבא יצטרפו אליהם עוד כמיליון וחצי תלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים. במהלך הקיץ נשברות המסגרות המוכרות לבני הנוער, ורובם מוצאים את עצמם משועממים, ללא מבוגר אחראי נוכח. אחד המצבים המוכרים לכל מבוגר בזמן חופשת הקיץ הוא התמונה הבאה: לילה, חבורת בני נוער יושבת בפארק, במגרש או בחצר הבית כדי לבלות ביחד, ולפעמים, לשתות אלכוהול ולצרוך סמים. הם מדברים מלוכלך, צועקים, צוחקים, שומעים מוזיקה. מבוגר אחראי שואל עצמו – לעבור לידם? האם ללכת לבדוק שהם בסדר? בטוחים? האם תחושו מספיק בטוחים לוודא שהם שומרים, ושומרות על עצמם ובמקביל לכך – לא יתקפו אתכם?

בני נוער בכינרת בחופשה (צילום: יעקב לידרמן/ פלאש 90).
בני נוער בכינרת בחופשה (צילום: יעקב לידרמן/ פלאש 90).

"יכול להיות מצב שבני הנוער בחופש הגדול עושים רעש, אבל אם רוצים לבוא ולפתוח שיחה, צריך לבוא ממקום אחר ולשאול אותם: אם אפשר להפריע להם רגע", מייעץ רועי חומרי, ראש תחום עבודת רחוב בעמותת על"ם. חומרי מציע למבוגרים לנסות קודם כל את כלי השיחה, במידה והם נתקלים בחבורת בני נוער שמפריעה להם, או במידה והם חוששים שמשהו רע מתרחש בינהם.

"אפילו אם בחוויה של המבוגר הם אלו שמפריעים לנו, תבואו לבוא לשאול אם מפריעים להם, מתוך מקום של כבוד, כי לא תמיד הם מודעים – זה חלק מהדבר שנקרא גיל ההתבגרות. אתה לא כל כך מודע לרעש שאתה עושה, באיזה קול אתה מדבר וכו'. "

הגישה – דיאלוג

מתנדבי עלם, המונים כ-1500 פעילים, פועלים ב-80 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, ואפשר ליצור איתם קשר באתר של עלם ולהשאיר הודעה על שקורה בסביבה של המתלוננים. בין היתר, אפשר להתריע על תלונת במספר חירום בטלפון 03-76866666, שם ניתן ליצור קשר עם מתנדב מקצועי, כונן ועובד סוציאלי שידעו איך להגיע לבני נוער ולדבר איתם. "דרך האתר אפשר לראות אם יש פרויקט של עלם ברשות, ועל הדרך להכיר את הטלפון של רכז הפעילות ביישוב. אפשר להרים טלפון ולהתייעץ, ואם יש לנו יכולת אנחנו נבוא ונגיע, ועל הדרך אפשר לראות אם יש פעילות של עלם בעיר, כי אם יש – זה סימן שמישהו ברשות עבד על זה. מהבחינה הזו, אפשר גם ללמוד, במידה ורוצים להיות אזרחים פעילים, על אילו פעילויות יש ברשות לבני נוער בקיץ ולהציע בשיחה לבני הנוער לקחת בהם חלק, בין אם זה פרויקט עירוני או שכונתי. אבל שוב, לא ממקום שרוצה להעיף את בני הנוער כמה רחוק שאפשר אלא ממקום של אכפתיות"

הגישה שמציעה חומרי היא ישירה; לא לנסות להוכיח את בני הנוער על מה הם עושים אלא להסביר לבני הנוער את הבעייתיות שבסיטואציה, "אפשר לבוא ולהגיד שמנסים לישון, או שיש ילדים קטנים, לבוא ולהסביר מתוך המקום האישי, מתוך כבוד לבני הנוער. בני נוער לרוב הם נבונים ומוכנים להקשיב וזה משנה לגמרי את השיח, להבדיל מלבוא ולהגיד: תקשיבו, עופו מפה, אתם עושים המון רועש. זה סוג של דיבור שלא מייצר שיח."

"צריך לזכור – בני נוער לא יושבים בחבורות ומרעישים בכוונה כדי להפריע ולעשות רעש, אלא כי זו צורת בילוי של ביחד וחברותא שחסרה מאוד לבני נוער במהלך השנה ויש להם הזדמנות לממש אותה."

במקרה הצורך – משטרה

חומרי מזכיר שתמיד אפשר, אם מרגישים מאוימים, להתקשר למשטרה (100) וגם הרשויות המקומיות (106) נענות לקריאות של תושבים במידה ויש תקריות אלימות או סכנה לעוברים ושבים. "אם בן-אדם נורמטיבי רואה התנהגות סיכונית או חושש לאלימות, אין לנסות להתערב בזה לבד וצריך לקרוא למשטרה, על כל מקרה של אלימות או חשש לאלימות".

"אנחנו כעמותה מיישמים כלים של שיח, הסבר וחיבור ויש התנהגויות שזקוקות לכלים אכפתיים וזה בסדר גמור להשתמש בהם בסיטואציות מיושמות. אבל חשוב לזכור שלא כל מקרה זקוק לפיקוח, ולא כל מצב מצריך משטרה. מצבים שבהם אפשר לשוחח  -עדיף לשוחח. בסופו של דבר צריך לזכור שכולנו היינו נערים וישבנו בחוץ, ויש בזה המון היבטים חיוביים; זה לא ללכת עכשיו לשרוף מלא כסף במועדונים, לא לצאת מהעיר ולהשאר קרוב לבית, וזה מקום שבו אפשר לדבר ולהיות אחד עם השני, במקום להיות בלפטופים, אייפונים וכו", מסכם חומרי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!