דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עוצרים את ההפקרות / שמים לזה סוף: משרד העבודה יאסור כניסה של בני נוער לאתרי בנייה

האיסור הגורף יובא היום (א') לאישור משרד המשפטים ולאחר מכן יוצג לוועדת העבודה כהוראת שעה לחמש שנים | השר חיים כץ: "רק כך נוכל להרחיק את הסיכון מבני הנוער ולהבטיח כי ישובו בשלום לספסל הלימודים אחרי חופשת הקיץ"

פועלי בניין קטינים (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
פועלי בניין קטינים (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה והרווחה יאסור כליל כניסת בני נוער לאתרי בנייה, זאת לאחר שבשנתיים וחצי האחרונות נהרגו שישה קטינים בתאונות בענף הבניין, בעיקר בחופשות הלימודים. האיסור הגורף יחול על כל עבודה המתקיימת בזיקה לבנייה, לאורך כל ימות השנה ובזמן חופשות, ויוחרגו ממנה בני נוער המועסקים במסגרת חניכות או הכשרה מקצועית.

ההוראה החדשה תובא היום (ראשון) לאישור משרד המשפטים, ולאחר מכן צפויה להיות מוצגת  בפני ועדת העבודה והרווחה של הכנסת כהוראת שעה למשך חמש שנים. במקביל, יפתח המשרד בקמפיין בחברה הערבית למניעת העסקת נערים בענף.

"עד שהיזמים והקבלנים לא יפנימו את הלך הרוח החדש וישקיעו כנדרש בבטיחות, אני לא שקט עם עבודת הנערים באתרים", כץ. (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
"עד שהיזמים והקבלנים לא יפנימו את הלך הרוח החדש וישקיעו כנדרש בבטיחות, אני לא שקט עם עבודת הנערים באתרים", כץ. (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

"סביבת העבודה באתרי הבנייה היא פצצה מתקתקת לבני נוער ועד שהיזמים והקבלנים לא יפנימו את הלך הרוח החדש וישקיעו כנדרש בבטיחות, אני לא שקט עם עבודת הנערים באתרים" מסר השר חיים כץ, "חוסר הציות לחוק וניהול הבטיחות הלקוי של קבלנים רבים, הביאו אותי למסקנה כי קיים הכרח לאיסור גורף של כניסת נער לעבודה באתר בנייה, רק כך נוכל להרחיק את הסיכון מבני הנוער ולהבטיח כי ישובו בשלום לספסל הלימודים לאחר חופשת הקיץ".

עוד הוסיף כץ כי "נמשיך לפעול על מנת לצמצם את מספר הנפגעים בענף הבינוי, בתיקוני חקיקה נוספים, בהגברת הפיקוח והאכיפה והרחבת המודעות בקרב עובדים ומעסיקים כאחד לסיכוני הבטיחות באתרי הבנייה".

הקריאה להחלת איסור זה הגיעה מהארגונים החברתיים הפועלים לצמצום התאונות בענף הבניין, וזכתה לתמיכת התאחדות בוני הארץ המאגדת את קבלני הבניין בישראל.

"אני מברכת את השר חיים כץ שנענה לקריאת הקבוצה למאבק בתאונות בניין בנובמבר אשתקד- בעקבות מותו של מחמוד כנאענה בן ה-17 מעראבה שנפל מגובה באתר בנייה בעפולה – לעשות שימוש בסמכותו על פי חוק עבודת נוער ולאסור בתקנות על עבודתם של נערים באתרי בנייה", מסרה עו"ד הדס תגרי, מייסדת הקבוצה ומהגורמים המרכזיים שדחפו לקידום האיסור.

מחמוד חסין כנאענה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של ראובן בן שמעון).
מחמוד חסין כנאענה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של ראובן בן שמעון).

תגרי בירכה על כך שמשרד העבודה אימץ את הערות הציבור, ולא הסתפק בהגבלת כניסתם של נערים לאתרי בנייה רוויה בלבד – אלא אסר את כניסתם לאתרי בנייה בכללותם. בכך אימץ המשרד הן את עמדת ארגוני המאבק בתאונות בנייה, והן את עמדת ההסתדרות שהוגשה באמצעות הסתדרות הנוער העובד והלומד.

"לשמחתנו, קריאה זו זכתה לתמיכה ציבורית גורפת של חברי כנסת  בהם יו"ר וועדת זכויות הילד חה"כ יפעת שאשא ביטון וחברי כנסת רבים מהרשימה המשותפת, תמיכה שבלעדיה לא היה יוצא מהלך זה לפועל", הוסיפה תגרי.

לצד זאת קראה לסיום הליך תיקון התקנה במהירות, ובכלל זאת תוך החלת האפשרות להטיל בגינה עיצומים כספיים – ולנקוט פעולות הסברה ואכיפה אינטנסיביות של האיסור. "אנו מקווים שמהלכים אלה יבטיחו שבחופשת הקיץ שהחלה לא ייפגעו עוד נערים באתרי הבנייה. לצד זאת, נדרש משרד העבודה ורשויות נוספות לנקוט בצעדים הנדרשים להבטחת ביטחונם של כלל העובדים באתרי הבנייה", סיכמה.

הסתדרות בנוער העובד והלומד בירכה אף היא על האיסור, ומסרה כי "מדובר במהלך מציל חיים פשוטו כמשמעו. בשנים האחרונות אתרי הבנייה הפכו להיות מסוכנים וברור כי קטינים צריכים להתרחק מהם. אנחנו מברכים גם על ההליך המהיר ובעיקר על שיתוף הגורמים וקבלת ההתייחסות שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!