דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

קרב טורקי / על פרשת דרכים: טורקיה הולכת לבחירות היסטוריות

רג'פ טייפ ארדואן, שמנהיג את המדינה מאז 2003, מתמודד על כהונה נוספת בה יזכה לסמכויות נרחבות וחסרות תקדים | למרות המשאבים שעמדו לרשות הנשיא המכהן, הצליחה האופוזיציה ליצור איום של ממש על שלטונו | יריבו המרכזי, מוהרם אינצ'ה הזהיר מהמשך "שלטון הפחד" של ארדואן

כרזות בחירות לנשיאות טורקיה (AP Photo/Emrah Gurel)
כרזות בחירות לנשיאות טורקיה (AP Photo/Emrah Gurel)

טורקיה נשטפה אמש (שבת) בהבטחות של המועמדים בבחירות לנשיאות ולפרלמנט, שמיהרו להספיק למשוך את תשומת לב הבוחרים בשעות הספורות שנותרו לפני כניס האיסור על תעמולה לתוקף לקראת הבחירות שייערכו היום. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שהשתתף בלא פחות מחמש עצרות שונות באיסטנבול, קרא לאזרחי המדינה להגיע לקלפי ומנה את בתי החולים ומתקני התחבורה הציבורית שנבנו בתקופת כהונתו כהוכחה ליכולותיו כמנהיג. ארדואן תקף גם את יריביו על כך שהם נעדרי חזון, לטענתו. "הנשיאות דורשת אדם עם ניסיון", אמר האיש שממנהיג את טורקיה מאז 2003 כראש ממשלה ומאז 2014 כנשיא הראשון שלה שנבחר באופן ישיר.

ארדואן, בן ה-64, הכריז על הבחירות הנוכחיות כשנה לפני המועד המתוכנן, בניסיון לזרז את המעבר לשלטון נשיאותי בעל סמכויות נרחבות. לדבריו, השיטה החדשה תביא יציבות ושגשוג לטורקיה, אך מתנגדיו טוענים כי עלולה להפוך את המדינה לדיקטטורה.

נשיא טורקיה, ארדואן, בנאום שבו עשה את תנועת היד שמביע תמיכה ב"זאבים האפורים" (צילום: .(Kayhan Ozer/Pool Photo via AP).
נשיא טורקיה, ארדואן, בנאום שבו עשה את תנועת היד שמביע תמיכה ב"זאבים האפורים" (צילום: .(Kayhan Ozer/Pool Photo via AP).

למרות מערכת הבחירות הקצרה, הכיסוי התקשורתי הנוטה לכיוון ארדואן, והשימוש שלו במשאבים ממשלתיים לטובת הקמפיין שלו, מתחריו על סיא הנשיא ועל המושבים בפרלמנט הצליחו ליצור איום של ממש על הנשיא המכהן.

יותר מ-59 מיליון טורקים יוכלו להצביע בבחירות, שלושה מיליון מהם גרים בחו"ל. זו הפעם הראשונה שבה הם יצביעו במקביל לנשיאות ולפרלמנט – שינוי שאושר בשנה שעברה במשאל עם בוא אושר, ברוב זעום, המעבר לשיטה של שלטון נשיאותי. חוץ מארדואן יתמודדו עוד חמישה מועמדים על תפקיד הנשיא. שמונה מפלגות מתמודדות על 600 מושבים בפרלמנט. חמש מהן  מתמודדות במסגרת שתי בריתות פוליטיות: "הברית העממית"  שהקימה מפלגתו של ארדואן יחד עם המפלגה הלאומנית, ו"הברית הלאומית" בראשות האופוזיציה החילונית שחברה למפלגת מרכז-ימין ולמפלגה עם נטיות אסלאמיות.

מוהרם אינצ'ה, מועמד מפלגת העם הרפובליקנית החילונית והיריב המרכזי של ארדואן לנשיאות, משך מאות אלפי תומכים לעצרת שערך אמש באיסטנבול. בהופעה לוחמנית ובמלאת ביטחון, אמר אינצ'ה: "ארדואן, אתה בדרך החוצה", ואף כינה את יריבו "פשיסט". אינצ'ה הבטיח לבוחרים שייצב את הכלכלה המקומית וידאג לשמור על עצמאות בתי המשפט במדינה. הוא הזהיר את תומכיו כי ניצחון של ארדואן ימשיך את "משטר האימה" המדינה ויערער עוד יותר את שער הלירה הטורקית ואת השווקים הפיננסיים.

באמצע העצרת של אינצ'ה, עברה הטלוויזיה לעצרת שניה של ארדואן שעבר אתמול במספר רובעים של איסטנבטול. הנשיא המכהן טען דווקא שהכלכלה הטורקית היא אחת המובילות בעולם, וציין צמיחה של 7% ברבעון הראשון של 2018.

כמתחייב על פי חוק, שידרה הטלוויזיה הממלכתית מסר לבוחרים מטעם המומעד הפרו-כורדי סלחאטין דמירטש, אותו הקליט מבית הכלא בו הוא מוחזק בעשרים החודשים האחרונים בהמתנה למשפט באשמת טרור. דמירטש מכחיש את המעשים המיוחסים לו ומגדיר את עצמו כ"בן ערובה פוליטי" של ארדואן. לדבריו, יש חשיבות מכרעת לכך שמפלגתו תחצה את אחוז החסימה לפרלמנט, שעומד על 10% מהקולות, כדי "לחזק את הדמוקרטיה במדינה, ולהביא שלום". אם מפלגתו לא תצליח לעבור את אחוז החסימה, מפלגתו של ארדואן עשויה לזכות ברוב בפרלמנט. לטענת דמירטש, הפסד למפלגתו יהיה "הפסד לטורקיה כולה".

המפלגה הפרו-כורדית הליברלית סבלה ממתקפה ממשלתית נרחבת בטענה לקשרים שקיימה עם מורדים כורדיים שהוצאו מחוץ לחוק. מלבד דמירטש כלואים כיום שמונה חברי פרלמנט מטעם המפלגה, ואלפים מחבריה עצורים תחת הוראות מצב החירום השורר במדינה מאז ניסיון ההפיכה הכושל ביולי 2016. לטענת המפלגה, יותר מ-350 חברים נעצרו במהלך מסע הבחירות בפשיטות שביצעה המשטרה על אירועים שערכה מאז אפריל השנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!