דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שדה דוב

בארץ / יהיה דוב? ועדת השרים לחקיקה תדון היום בפשרה המוצעת לנמל התעופה דוב הוז

שדה דוב, המשמש 800,000 נוסעים מדי שנה בקו אילת ת"א מיועד שנים להריסה, אבל אינטרסים של נדל"ן ומיסים תוקעים את התוכניות השונות | ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי: "עוד מסמר בארון הקבורה של שדה דב"

שדה דב (משה שי \ פלאש90)
שדה דב (משה שי \ פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

עוד שלב בתסבוכת שדה דוב – ועדת שרים לחקיקה תדון היום (ראשון) בהוצאת הסעיף המורה על בניית טרמינל חלופי בשדה התעופה מהחוק. שדה התעופה החלופי יאפשר את המשך הפעלתו, תוך כדי בניית 4,000 יחידות דיור מתוך 16,000 היחידות המתוכננות. ראש עיריית אילת אמר ל'דבר ראשון': "עוד מסמר בארון הקבורה של שדה דב".

שדה תעופה חלופי? בינתיים לא

שדה דב מיועד לפינוי כבר למעלה מחמישים שנים, ומנהל מקרקעי ישראל כבר אישר בניה של כ-16,000 יחידות דיור על השטח המכונה 'הגוש הגדול' שבבעלות פרטית. מנגד, מדובר בעורק חיים לעיר אילת ובתשתית תיירות חשובה לאילת ולתל אביב. חלופות של ממש ל-800,000 הנוסעים העוברים בשדה דב כל שנה אין, כשמצד אחד שדה התעופה בן גוריון לא עומד בעומס ומצד שני התוכנית להקמת שדה תעופה על אי מלאכותי לא מתקדמת.

במקביל לתוכנית שמקדמים במנהל מקרקעי ישראל בשיתוף עם משרד האוצר לפינוי מלא של שדה התעופה, החליט לאחרונה ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי לקדם תכנית מוגבלת יותר שתאפשר המשך פעילות של שדה דב, במקביל לבניית 8,000 יחידות דיור. התוכנית שמקדם חולדאי סובלת מבעיות רבות בינהן אובדן משמעותי של הכנסות הן לעיריית תל אביב והן לרמ"י. עם זאת, כאמור, היא מאפשרת את המשך הפעילות של שדה דב.

החלק האזרחי של שדה דב היה אמור להתפנות כבר ב-2016 ושוב ב-2017. הבסיס של חיל האוויר היה אמור להתפנות ב-2018 אבל משרד הביטחון ביקש לדחות את הפינוי לסוף 2019. בינתיים הגישו חברי הכנסת שמולי וסמוטריץ' הצעת חוק שתאפשר את המשך הפעילות האזרחית בשדה דב, לפחות עד לפני הפעילות הצבאית. 82 חברי כנסת הצביעו בעד הצעת החוק, שכדי ליישמו נדרשת בנייתו של טרמינל חלופי לטרמינל הקיים. בניית הטרמינל החלופי הייתה מאפשרת גם פינוי חלקי של שטח משדה התעופה שהיה מאפשר בניה של 4,000 יחידות דיור.

ההערכות הראשוניות לבניית הטרמינל החלופי עמדו על כשני מליון שקלים. עם הזמן ביצעו באוצר הערכות מחודשות שהקפיצו את עלות הטרמינל הזמני לכ-60 מיליון שקלים. בינתיים הטרמינל לא נבנה והקרקע לא פונתה. עכשיו מבקשת הממשלה לעצור את בניית הטרמינל החלופי, ולמעשה להחזיר את הגלגל למתווה של פינוי מהיר של שדה התעופה.

התחנה המרכזית של אילת

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי טוען כי העיכוב בבניית הטרמינל החדש היה מכוון, ונועד ליצור מצב שבחלוף הזמן הממשלה אכן תחליט להימנע מבניית הטרמינל, ובכך ימנע מצב של פתרון ביניים שיאפשר את המשך הפעלת שדה התעופה תוך כדי התחלת הבניה. "מי שהיה אמור לבנות התמהמה במתכוון ופעל בניגוד לחוק" אומר הלוי ומוסיף "אם אכן ועדת השרים תחליט לעצור את הבניה של הטרמינל הזמני זה יהיה מסמר בארון הקבורה של שדה דב. זאת הפקרות מהדרגה הגבוהה ביותר"

למה התמהמהו עם בניית הטרמינל?

"אם היו בונים את הטרמינל הזמני יכלו לפנות את הטרמינל העכשווי. אז היו יכולים לתת לבעלי השטח בגוש הגדול לבנות 4,000 יחידות דיור. למה לא רוצים לאפשר את זה? כי אז כח המיקוח של מי שרוצה לפנות את כל שדה דב היה מתבטל". הלוי מתייחס למעשה לכך שבעלי הקרקע מאיימים לתבוע את המדינה על כך שהיא לא מפנה את שדה התעופה ומאפשרת להם למצות את הזכויות שלהם בקרקע. על פי ההערכות מדובר בקרקע השווה מיליארדי שקלים. אם יאפשרו לבעלי הקרקע להתחיל לבנות בחלק מהקרקע, היקף הפיצוי שלהם יצטמצם משמעותית.

"יש כאן תרגיל מתוחכם של מנהל מקרקעי ישראל" טוען הלוי ומוסיף לתוך הסיפור הסבוך הזה הליך תכנוני נוסף שנמצא על הפרק "היום עובדים על תמ"א 15/2 שנועדה לטפל בפרישת שדות התעופה בישראל. אחרי 8 ישיבות של ועדת העורכים של התוכנית הם אמרו ששדה דב צריך להשאר. מצד אחד מתכננים ומצד שני סוגרים שלושה שדות תעופה. מדובר בחלמאות קשה".

אז למה לא ללכת באמת על בניה בשלבים?

"ברור" אומר הלוי בכעס, "שכדי לבנות את ה 8,000 יחידות דיור שחולדאי מדבר עליהן ידרשו לפחות 15 שנה. למה לא להפעיל בזמן הזה את שדה התעופה שמהווה עורק חיים חיוני עבור תושבי אילת ובמקביל לקדם את הפתרון של שדה תעופי מול החוף? כולם יודעים שזו החלופה היחידה. בין גוריון לא יכול להכיל את התעופה הפנימית. עושים פה צעד מטופש ומרושע שסוגר לאילת את התחנה המרכזית שלה. הם מדברים על הכסף שיכנס לקופת המדינה. הגדילו את היקף הבניה בשטח מ 10,000 יחידות ל 16,000 יחידות. לוחצים על שר האוצר לאשר את זה וזו התוצאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!