דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מכירת בזק / עובדי בזק וההסתדרות תומכים בהצעת האחים נוימן לרכישת בזק

ועדי העובדים של בזק, פלאפון ובזק בינ"ל חתמו על הבנות עקרוניות המעגנות את זכויות העובדים ומחויבות הרוכשים ליציבות הקבוצה | חן וצחי נוימן הציעו לרכוש ב-730 מיליון ש"ח את השליטה במניות ביקום ודרכה את השליטה בקבוצת בזק - סכום גבוה בהרבה משווייה הנוכחי בבורסה

בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי קבוצת בזק וההסתדרות תומכים בהצעת האחים צחי וחן נוימן לרכישת בזק, לאחר מו"מ שנמשך כמה חודשים. גם ועדי החברות הבנות, פלאפון ובזק בינלאומי, שותפים להכרזה. לפי ההבנות, קבוצת נוימן התחייבה לשמירת האיתנות הפיננסית של קבוצת בזק ועל שלמותה, לצד אימוץ תכניות השקעה רב שנתיות ושמירה על זכויות העובדים, לרבות שיתוף העובדים ברווחי הקבוצה.

בשישי האחרון חתמו האחים נוימן וועדי העובדים של בזק, פלאפון ובזק בינלאומי על מסמך הבנות עקרוניות, המעגנות את זכויות העובדים והתחייבות הרוכשים לשנות כיוון במדיניות בזק משיטת "החליבה" בה נהג שאול אלוביץ', שהגדילה את חובות החברה מעל פי שתיים, למחויבות לאיתנות פיננסית והשארת די כסף מרווחי החברה בתוך הקבוצה כדי לממן את הקטנת החובות, עלות הסכמי העבודה והגדלת ההשקעות בתשתיות.

לפי ההבנות העקרוניות, אם תושלם המכירה לאחים נוימן, אמורות ההנהלות של כל אחת מחברות הקבוצה להגיע להכין הסכם מפורט ומחייב עם נציגי העובדים בחברה התואם את ההבנות העקרוניות, באישור ההסתדרות. עובדי YES, המאוגדים בהסתדרות הלאומית, אינם חתומים על ההסכם.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שיבח הבוקר (א') את ההבנות ואמר כי: "זו הדרך הנכונה וההוגנת להיכנס לחברה. אחריות הרוכשים הפוטנציאליים לרציפות מלאה של זכויות העובדים ותנאי העסקתם, כפי שמעוגנים בהסכמים הקיבוציים, משקפת את הפנמת העובדה כי ההון האנושי הוא הכוח המניע של הקבוצה. אני סמוך ובטוח כי עמידת הרוכשים בהתחייבות זו ושיתוף העובדים ברווחים עתידיים, יבטיחו את יציבותה של החברה ואת הצלחתה באתגרים עתידיים".

יו"ר ועד עובדי בזק, שלמה כפיר אמר ל'דבר ראשון' בעקבות החתימה כי "אנו הודענו לכונס הנכסים כי כל מי שיתמודד על רכישת בזק יצטרך לעבור דרכנו. ראינו במשבר האחרון כמה חשובה הדאגה לאיתנות הפיננסית. לפני מספר ימים, לאחר מו"מ של כמה חודשים עם האחים נוימן, הייתה פניה אלי להיפגש מתוך כוונה לסגור את אותן הנקודות". מסמך ההבנות כלל הסכמה מצד הרוכשים לדרישות העובדים לשמור על זכויותיהם ולהגן על עתידה של החברה. לרוכשים לא היו דרישות מהעובדים במו"מ. כפיר מסביר זאת בכך ש"החברה מרוויחה יפה ופועלת, וכמובן תוך כדי אנחנו בתהליך של התייעלות, השקעות וכניסה לתחומי עיסוק חדשים – כעובדים, אנחנו תומכים במהלכים אלו".

יש לציין כי תמיכה זו בהצעת האחים נוימן אינה תואמת בהכרח את עמדת הנושים של חברת יורוקום, בעלת השליטה בבזק, הנמצאת תחת כינוס נכסים. יורוקום שולטת בבזק באמצעות שרשור החזקות בשיטת הפירמידה, דרך חברת "אינטרנט זהב", השולטת ב"ביקום", השולטת בבזק. המכירה לאחים נוימן נעשית דרך הדירקטוריון של חברת "אינטרנט זהב", אשר גם לה יש חובות למחזיקי אגרות חוב, והנכס המרכזי שיש בידה הוא מניות בזק.

איך שולט אלוביץ׳ בבזק? (גרפיקה: אידאה)
איך שולט אלוביץ׳ בבזק? (גרפיקה: אידאה)

מכירה בזק דרך 'אינטרנט זהב' "תשאב" חלק גדול מהתמורה המוצעת להחזר החובות של אינטרנט זהב, כאשר נושי אלוביץ', בראשות הבנקים, לא יזכו לראות מהעסקה כמעט כלום. לכן ביקשו נציגי הבנקים צו מניעה זמני כנגד העסקה, אשר הוצא בבית המשפט המחוזי בתל-אביב עד לדיון בעניין.

הנחות אופטימיות

הצעת האחים נוימן, של 730 מליון ₪ בעבור 52% ממניות "ביקום", משקפת ערך גבוה בעשרות אחוזים משוויין הנוכחי בבורסה. מאחורי ההצעה הגבוהה עומדת ההנחה שמצבה העסקי של חברת בזק הוא טוב, ואילו מניותיה נמצאות בשפל בשל העננה שהטילה עליה חדלות הפירעון של "יורוקום" והחקירות והחשדות הפליליים החמורים ב"תיק 4000", לפיו רה"מ נתניהו פעל לכאורה לטובת האינטרסים של בעליה שאול אלוביץ' בתמורה לסיקור חיובי באתר וואלה שבבעלותו. הנחה נוספת המגולמת במחיר הגבוה היא שלמרות התלות הגבוהה של בזק ברגולציה של משרד התקשורת, שום דבר רגולטורי דרמטי לא צפוי להשתנות על אף החשדות בתיק 4,000, ורווחי העתק של בזק ישמרו על יציבות יחסית.

לאחים צחי וחן נוימן יש רשת מוסכים למשאיות ואוטובוסים ברחבי הארץ, וכן מספר עסקי נדל"ן, אך בשוק ההון סבורים שכדי לגייס 730 מליון ש"ח יהיה עליהם לקחת הלוואות בגובה של מרבית הסכום. היתרון מבחינתם, ברכישה בדרך זו – של מניות ביקום ולא של יורוקום או אינטנרט זהב הוא צמצום הפירמידה, כך שהדיבידנדים של בזק יהיו הרבה יותר קרובים לכיסם. זאת לעומת הבעלים לשעבר אלוביץ', אשר זכה לכל היותר ל-9% מכל הכסף שבזק חילקה, ולכן התמקד בהעברת כספי בזק אל "יורוקום" באמצעות עשרות עסקאות בעלי עניין. רק שתיים מהגדולות שבעסקאות אלו נחקרו על הרשות לניירות ערך, ורק באחת – עסקת בזק- YES, הודיעה הרשות כי מצאה חשדות למעשים פליליים.

למרות שעדיין לא הוגשו כתבי אישום בפרשה, צמרת קבוצת בזק כבר התחלפה – שאול אלוביץ' ובני משפחתו פרשו מדירקטוריון בזק, המנכ"לית סטלה הנדלר הודיעה על פרישה וגם מנכ"ל YES רון אילון עוזב את תפקידו ואמור להיות מוחלף ע"י מנכ"ל פלאפון רן גוראון, שאמור לשמש כמנכ"ל של שתי החברות במקביל – סוגייה שמטרידה מאוד את עובדי YES.

דרושה כשרות משפטית

נציגי הבנקים, המנהלים כעת מטעמם את יורוקום, שואפים לנהל את עסקת מכירת בזק כך שכמה שיותר מהתמורה תגיע למעלה הפירמידה – ליורוקום, ומשם לבנקים עצמם. דירקטוריון אינטרנט זהב בראשות דורון תורג'מן צפוי לטעון כי מחויבותו היא אך ורק לחברה עצמה, וכי הליך המכירה תקין. תמיכת העובדים בעסקה היא עובדה חשובה, אך מימוש העסקה מצריך קביעה מטעם בית המשפט לגבי כשרותה, במענה לעתירה של נושי "יורוקום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!