דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אלרגיה לאחריות / מאבק ההורים לילדים אלרגיים עולה שלב: "נעתור לבג"צ"

ההורים המוחים נגד ההחלטה לבטל את הסייעות הרפואיות, וזאת לאחר שהמורים עצמם הצהירו כי אין ביכולתם להיות אחראים לשלומם של ילדיהם | אמא וסייעת רפואית: "לפני שבועיים הצלתי ילד אלרגי. המערכת לא ערוכה לזה"

הורים מפגינים מול משרד ראש הממשלה במחאה על ביטול הסייעות הרפואיות לילדים אלרגיים, 24 ביוני 2018 (ללא קרדיט)
הורים מפגינים מול משרד ראש הממשלה במחאה על ביטול הסייעות הרפואיות לילדים אלרגיים, 24 ביוני 2018 (ללא קרדיט)
דוד טברסקי

"אם לא יהיו סייעות – אנחנו לא שולחים את הילדים" כך אמרה ל'דבר ראשון' נעמה קציר שמואלי, ממובילות מאבק ההורים לילדים אלרגיים. מטרת המאבק היא לשנות את החלטת משרד החינוך לבטל את הסייעות הרפואיות. כבר שלושה שבועות שמפגינים ההורים מדי מוצאי שבת אל מול ביתו של שר החינוך נפתלי בנט, ואתמול הפגינו גם מול בית ראש הממשלה. כאשר שנת הלימודים מסתיימת עוד מעט, חוששים ההורים שבקרוב "לא יהיה עם מי לדבר", וכעת הם מתכוונים גם לעתור לבג"צ כנגד ההחלטה.

"בשלושת השבתות האחרונות אנחנו מפגינים מול הבית של בנט, והיום החלטנו להגיע למשרד ראש הממשלה כדי שבנט יפגוש אותנו בבוקר" הסבירה נעמה. "אנחנו מרגישים שהמהלכים נעשים מעל הראש שלנו, לאף אחד לא אכפת ויש פה הסרת אחריות מוחלטת מהילדים שלנו. מה מצפים מאתנו? שנשב בחיבוק ידיים עד שהריבון יעשה את עבודתו? הוא לא עושה אותה" הוסיפה בכעס.

ההורים המוחים חוששים מאוד לבטיחות ילדיהם בעקבות המהלך המתוכנן, שיטיל את האחריות לבריאותם של הילדים על הגננות והמורים. אלו אמורים לעבור הכשרה בסיסית במתן עזרה ראשונה לילדים עם התקף אלרגי. ע"פ קציר שמואלי, נשות ואנשי החינוך שאמורים לעבור את ההכשרה ולהיות אחראים, הלכה למעשה, לבריאותם של הילדים, העבירו מכתב למשרד החינוך אשר מבקש מראש לפתור אותם מכל אחריות בריאותית לילדים. "במקביל לילדים שלא יהיו להם יותר סייעות, בעקבות כל המהלך של משרד החינוך, המורים הסירו אחריות לחלוטין מהילדים האלרגיים. יש מכתב מהמורים שאומר שלא משנה מה יהיה – לאף אחד אין אחריות על הילדים שלנו".

לדבריהם הדיונים בוועדה המיוחדת לזכויות הילד בכנסת, בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) אינם מניבים את התוצאות הרצויות. "המשרד לא בא עם תשובות, אלא דיבורים מגומגמים; 'אנחנו בדיונים' 'אנחנו נראה מה עושים'. אין תשובות ברורות, כאילו אנחנו לא חלק מהמשוואה". כאמור הוסיפה כי ההורים מתכוונים להגיש בג"צ נגד המהלך עד תום השבוע.

"הדרישה היא עצירה מוחלטת של המהלך, חזרה אחורה למצב לפני ההחלטה, ומתן אחריות מסוימת למורים וצוותי החינוך בתוך בתי הספר. בתי הספר והגנים מסוכנים לילדים אלרגים, אז לקחת את שכבת ההגנה היחידה שיש לנו עבור הילדים שלנו? במקום לתת לנו עוד מעטפת הגנה מורידים כל פעם עוד שכבה של הגנה. הרי מה קורה בסוף? במדינת ישראל יזוזו דברים רק אחרי שמישהו מת. ואנחנו לא מוכנים שאלו יהיו הילדים שלנו הפעם".

שר החינוך בנט וראש הממשלה נתניהו בפתיחת שנה הלימודים בבית הספר הממלכתי בחריש. (צילום: עודד קרני)
שר החינוך בנט וראש הממשלה נתניהו בפתיחת שנה הלימודים בבית הספר הממלכתי בחריש. (צילום: עודד קרני)

"המערכת לא ערוכה לזה"

"מורה לא יכולה לקחת אחריות על 30 ילדים, ועל ילד אלרגי, ולדאוג שהוא לא ייחשף לחומרים אלרגנים" סיפרה ל'דבר ראשון' ליאת קראיף, אחת האימהות שהשתתפו בהפגנה. קראיף היא סייעת רפואית ואמא לילדה אלרגית, ולטענתה מדובר במהלך שהוא סכנת חיים אמיתית לילדים. "אני לפני שבועיים הצלתי ילד שנחשף לחומר אלרגני, הוא שפשף את העיניים וזה נכנס לו לריריות. נאלצתי להזריק לו זריקה ופיניתי אותו למיון. אין סיכוי שהמערכת ערוכה לספטמבר הקרוב. אין סיכוי שילדים עם אלרגיה קשה שמסכנת חיים יכולים ללכת ולחזור בשלום" אמרה קראיף. היא ביקשה לחזור על המסר אותו מובילים מאות הורים לילדים אלרגיים, שההורים אינם מתכוונים לשלוח את ילדיהם למערכת החינוך בשנת הלימודים הבאה, אם היא לא תהיה ערוכה בהתאם למצבם הבריאותי של ילדיהם "הבת שלי, יש לה אלרגיה מסכנת חיים לביצים, אני לא אשלח אותה בראשון לספטמבר לבית ספר. אני עם עוד מאות הורים, כי אנחנו לא מוכנים להיות ההורים ההם, שעד שלא קרה מקרה מוות המדינה לא תתעורר. אני לא מתכוונת לסכן את חיי ביתי".

הורים מפגינים מול משרד ראש הממשלה במחאה על ביטול הסייעות הרפואיות לילדים אלרגיים, 24 ביוני 2018 (ללא קרדיט)
הורים מפגינים מול משרד ראש הממשלה במחאה על ביטול הסייעות הרפואיות לילדים אלרגיים, 24 ביוני 2018 (ללא קרדיט)

"אין ספק שמדובר באתגר יוצא דופן עבור כולנו, אך עלינו לזכור שילדים אלרגיים זכאים להשתלב באופן מלא בכל המסגרות החינוכיות והמדינה חייבת להגן עליהם" מסרה שאשא ביטון בהתייחסות להחלטת משרדי הבריאות והחינוך לבטל את מערך הסייעות הרפואיות. "לצורך כך יש לנקוט בשורת צעדים, כפי שנקבעו בוועדה לזכויות הילד, שאליהם יהיו מחויבים כל הגורמים הרלוונטיים. כל עוד זה לא קורה ולא כל הצדדים נרתמים, אסור לבטל את מערך הסייעות הקיים, כי למרות שהוא נותן מענה חלקי, מדובר בפתרון המיטבי שקיים במציאות הנוכחית. המשרדים חייבים להבין כי אינם יכולים לפעול באופן חד צדדי וכי בטרם הם מקבלים את ההחלטה, עליהם לדאוג לסביבה בטוחה של מוסדות החינוך עבור הילדים האלרגיים, להעביר תכנית הכשרה ייעודית לנושא לכל צוותי החינוך, להעניק את כל המעטפת הנדרשת לטיפול בסוגיה, כפי שזו הוגדרה בוועדה, ולעשות זאת באופן מחייב ולא רק בחוזר מנכ"ל".

ממשרד החינוך נמסר: אנחנו שומעים ומודעים לדאגה של ההורים. אנחנו מקיימים עימם דיאלוג וגם עם משרד הבריאות, כדי לתת מענה בטוח לכל הילדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!