דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חב"ד

תל אביב / בית המשפט: ניתן לקיים אירוע בהפרדה מגדרית חלקית בכיכר רבין

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב אביב קיבל את עתירת חב"ד, לאחר שהבין שרק חלק קטן משטחו יהיה בהפרדה מגדרית | השופט ביקר את עיריית ת"א על שקיימה שימוע רק לאחר שפרסם ראש העיר את החלטתו שלא לאשר את האירוע

כיכר רבין (צילום: StockStudio / Shutterstock.com)
כיכר רבין (צילום: StockStudio / Shutterstock.com)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בת"א קבע היום (ראשון) כי אירוע 'משיח בכיכר', המאורגן על ידי תנועת חב"ד, יתקיים מחר בכיכר רבין בת"א כמתוכנן, יחד עם מחיצה באורך 50 מטר המפרידה בין נשים וגברים. פסק הדין ניתן במענה לעתירת מארגני האירוע.

בשבועות האחרונים עתרה שדולת הנשים בישראל אל עיריית ת"א ואל היועמ"ש מנדלבליט, בבקשה למנוע את ההפרדה המגדרית באירוע. לאחר קבלת חוות הדעת של היועמ"ש, עיריית ת"א הכריזה כי לא תאפשר קיום אירוע מופרד מגדרית בשטחיה הציבוריים. בתגובה לכך, עתרו מארגני האירוע בעתירה מנהלית את בית המשפט.

היום, קבע השופט קובי ורדי, המכהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, כי יש לאפשר את קיום האירוע יחד עם הקמת מחיצה בחלק משטח האירוע.

במהלך הדיון, הבהירו המארגנים כי בעוד השטח שניתן למען קיום האירוע חולש על פני 5,800 מטר, המחיצה תוקם רק על פני 50 מטר, ויתר השטח, הכולל את הכניסות לאירוע, את אזור דוכני המזון ועוד, לא יופרד מגדרית. לאחר הבהרה זו, השתכנע ורדי כי ניתן לאפשר את קיום האירוע תוך הקמת המחיצה.

ורדי פנה אל נציגי העירייה, ואל שדולת הנשים שביקשה להצטרף לעתירה, ושאל: "מבחינתם, בלי מחיצה הם אינם יכולים לקיים אירוע. זאת מחיצה שרוצים גם הנשים שלהם, וגם הגברים שלהם – מבחינתם אי אפשר בלי מחיצה אירוע. מה אכפת לכם, מה אתם נגד המחיצה?"

נציג העירייה ענה כי הבעיה היא בכך שהאירוע המדובר מתקיים במרחב ציבורי פתוח, ועל כך הקמת ההפרדה המגדרית בו היא בעייתית.

על כך ענה השופט כי טרם הדיון, הוא האמין כי הבעיה המתקיימת באירוע היא בכך שלציבור הרחב אין אפשרות להיכנס למתחם בעת האירוע, וכי הוא תכנן להציע הקצאת שטח מעורב בתוך שטח האירוע. אבל, כאשר הבהירו מארגני האירוע כי מרבית השטח יהיה פתוח לציבור ולא תתקיים בו הפרדה מגדרית, השתכנע ורדי כי לא קיימת בעיה.

ורדי הדגיש כי כלפיי אירועים עתידיים, עיריית תל אביב יכולה לפרסם הנחיות חדשות – לפיהן, למשל, תקבע כי לא תאפשר אירועים ציבוריים בהם תתאפשר הגדרה מגדרית. בנוסף, ביקר ורדי את אופן התנהלות עיריית ת"א ושדולת הנשים עד כה. ראשית, ביקר ורדי את העובדה כי עיריית תל אביב קיימה שימוע בנושא לאחר שראש העיר פרסם את החלטתו שלא לאפשר הפרדה באירוע, ולא בסדר ההפוך. "ככה לא עושים שימוע. שימוע לא עושים אחרי שראש העיר נותן החלטה".

ורדי תהה: "אם אומרים לכם שכל אחד יכול ללכת לאן שהוא רוצה, אז מה הפגיעה… לא באה מישהי ואומרת – מונעים ממני. זה מצב שלא מונע מהאחרים. האחרים יכולים לגשת לאן שהם רוצים. אז מה מפריעה המחיצה הזאת אינני מבין?"

לאחר שמיעת טיעוני שדולת הנשים בישראל, העיר השופט כי לטעמו לא מדובר באחד מהמקרים החשובים הנוגעים להדרת נשים, אלא לאירוע גבולי יותר – הן באשר לאופיו, שלא ברור האם הוא דתי או לא,  והן באשר לעובדה כי מדובר באירוע המיועד לציבור מסוים, ציבור המעוניין לקיים את האירוע כפי שתוכנן. "יש לכם מקרים חשובים יותר. ברור שאם לא נותנים למישהי לשיר, לא נותנים למישהי להיות בקורס טיס, לא נותנים למישהי להיות באוטובוס, והיא באה וטוענת שפגעו בה, להבדיל מציבור שאומר: זה מה שאני רוצה".

בסיום הדיון, קיבלה עיריית תל אביב את הצעת בית המשפט, כי באירוע הספציפי הזה, תתקיים ההפרדה המגדרית כמתוכנן – כולל הקמת מחיצה באורך 50 מטר בקדמת הבמה. נציגי העיירה ציינו כי אין החלטה זו משקפת את העמדה העתידית של העיירה לגבי אירועים ציבורים בהם תתקיים הפרדה מגדרית.

בפסק הדין, כתב השופט כי "יש לקוות גם שכל הצדדים ישכילו לראות את נקודת המבט של הצד האחר, ולבנות גשר המגשר בין התרבויות ובין זרמים שונים ודעות שונות בציבור, ויפעלו כולם למנוע חיץ או מחיצות פנימיות".

לאחר קבלת פסק הדין, הודיע ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי כי "יכבד את החלטת בית המשפט אך ימשיך לעמוד על כך שלא יתקיימו עוד אירועים בהפרדה מגדרית בתל אביב-יפו. בכך העירייה מסמנת קו אדום בנוגע לאפליה והדרה מגדרית במרחב הציבורי. יש לציין כי במקרה הנוכחי העירייה הודיעה למארגנים על ההתנגדות להפרדה רק בשבוע שעבר כיוון שרק אז התקבלה חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה בדבר סמכותה לעשות כן".

מיכל גרא מרגליות, מנכ״לית שדולת הנשים בישראל, אמרה כי" ״הבשורה מהדיון היום היא שעיריית תל אביב הצהירה כי מעתה והלאה לא יאושרו אירועים בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי בשטחה. בהסכמת הצדדים, קבע בית המשפט שעל אף המחיצה שתוצב, כל אחד ואחת – גבר או אישה, יוכלו לעמוד ולנוע היכן שהם חפצים במתחם האירוע בכיכר רבין. הרחבה תהיה פתוחה לכל אחת ולכל אחד״.

עו״ד חגי קלעי, עו״ד גלי זינגר, עו״ד מרים זלקינד ועו״ד אוהד רוזן, שייצגו את חמשת הארגונים שביקשו להצטרף כצד להליך: ״עיריית תל אביב קיבלה את העמדה העקרונית של הארגונים שההפרדה המגדרית אסורה במרחב הציבורי ועל כך יש לברך. חשוב להבהיר שכל הפרדה על בסיס מין או מגדר בשטחים הציבוריים היא לא חוקית ואסורה. אנחנו מצרים על כך שנושא ההפרדה לא נבחן מלכתחילה ושנוצרו הנסיבות בהן ציבור הסתמך על האישור שניתן להקמת המחיצה, שחייבו את קיום האירוע בפועל, חרף אי־החוקיות שדבקה בו. עם זאת, חשוב לזכור כי התוצאה הסופית היא כי גברים ונשים יהיו רשאים להשתתף באירוע בכל דרך שיבחרו ובכל מקום ברחבת כיכר רבין״.

לקראת הדיון, כ-1,500 נשים וגברים חתמו על עצומת תנועת "שוברות שוויון", המבקשת לקיים את האירוע תוך הפרדה מגדרית. בעצומה נאמר כי "אנו מבקשת למחות בתוקף על ביטול ההפרדה המגדרית באירוע של תנועת חב"ד. אנו חושבות כי הביטול מהווה פגיעה חמורה בנשים. נשים לא תוכלנה לרקוד כרצונן ולפי השקפת עולמן." העצומה מופנית אל חולדאי, תחת הכותרת "חולדאי, תן לנו לרקוד!". נשות הארגון הגישו אמש בקשה דחופה להצטרף כמשיבות לעתירת מארגני האירוע בדרישה לאפשר את קיומו תוך הצבת מחיצה במקום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!