דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

בחירות בטורקיה / ארדואן הוכרז כמנצח בבחירות בטורקיה, באופוזיציה טוענים לאי סדרים

הישג גם למפלגה הכורדית שנכנסה לפרלמנט עם כ-11.5 אחוז תמיכה, וזאת בזמן שרבים מאנשיה כלואים | לפי התקשורת הממלכתית שיעור ההצבעה לבחירות עמד על כ-87%

ראש ממשלת טורקיה ארדואן מצביע בקלפי באיסטנבול (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis).
ראש ממשלת טורקיה ארדואן מצביע בקלפי באיסטנבול (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis).

ועדת הבחירות המרכזית בטורקיה הכריזה במהלך הלילה (שני) כי הנשיא המכהן רג'יפ ארדואן הוא המנצח בבחירות שנערכו אתמול, לאחר שקיבל "רוב מוחלט" מהקולות החוקיים.. ראש ועדת הבחירות אמר כי זו התוצאה לאחר ספירת 97.7% מהקולות, וכי הקולות הנוספים שיספרו לא יכולים לשנותה. באופוזיציה נשמעו קולות המערערים על חוקיות הבחירות, וכן כי הכרזת רשתות הטלוויזיה הממלכתיות על ניצחון ארדואן הייתה מוקדמת במכוון כדי למנוע סיבוב שני.

ארדואן מכהן כנשיא טורקיה מזה 15, ובבחירות אלה הוא למעשה מקבע את השינויים שערך בחוקת טורקיה המעניקים לו כוח והשפעה גדולים יותר. "העם הטורקי הפקיד בי את האחריות לכהן כנשיא וכמנהל" אמר ארדואן לאחר שהתקבלו התוצאות הלא רשמיות. "המנצחת של הבחירות האלה היא הדמוקרטיה ורצון העם", אמר בפני הקהל המריע באנקרה והוסיף כי טורקיה "תסתכל על העתיד בהרבה יותר אמון מאשר היה לה הבוקר".

אלפי תומכים של המפלגה הפרו כורדית "המפלגה הדמוקרטית העממית" הציפו את רחובות העיר הכורדית דיארבאקיר לאחר שהתוצאות הלא רשמיות הראו כי המפלגה חצתה את אחוז החסימה של 10% עם תמיכה של 11.5% בהצבעה לפרלמנט. מדובר בהצלחה גדולה בעיקר בהתחשב בכך שתשע חברי מפלגה בהם גם המועמד שלה לנשיאות נמצאים בימים אלא בכלא, כשלטענת המפלגה יותר מ-350 פעילי בחירות נעצרו מאז סוף אפריל.

לפי תוצאות לא סופיות לאחר ספירת כמחצית מהקלפיות מוביל הנשיא ארדואן עפ 56.5% מהקולות. המתמודד השני אחריו, מוהרם אינצ'ה, זכה עד כה ב-29% מהקולות, כך לפי ועדת הבחירות המרכזית. לפי הטלוויזיה הממלכתית בטורקיה שיעור ההצבעה בבחירות הגיע לכ-87%. בבחירות לפרלמנט שהתקיימו במקביל, זכתה "הברית העממית" בהנהגת ארדואן ל-59% מהקולות, והברית הלאומית, התאחדות מפלגות האופוזיציה, ל-36% מהקולות.

ארדואן, בן ה-64, הכריז על הבחירות הנוכחיות כשנה לפני המועד המתוכנן, בניסיון לזרז את המעבר לשלטון נשיאותי בעל סמכויות נרחבות. לדבריו, השיטה החדשה תביא יציבות ושגשוג לטורקיה, אך מתנגדיו טוענים כי עלולה להפוך את המדינה לדיקטטורה.

יותר מ-59 מיליון טורקים, שלושה מיליון מהם גרים בחו"ל, היו זכאים להצביע בבחירות היום. זו הפעם הראשונה בה הצביעו במקביל לנשיאות ולפרלמנט – שינוי שאושר בשנה שעברה במשאל עם בו אושר, ברוב זעום, המעבר לשיטה של שלטון נשיאותי. חוץ מארדואן מתמודדים עוד חמישה מועמדים על תפקיד הנשיא. שמונה מפלגות מתמודדות על 600 מושבים בפרלמנט. חמש מהן  מתמודדות במסגרת שתי בריתות פוליטיות: "הברית העממית"  שהקימה מפלגתו של ארדואן יחד עם המפלגה הלאומנית, ו"הברית הלאומית" בראשות האופוזיציה החילונית שחברה למפלגת מרכז-ימין ולמפלגה עם נטיות אסלאמיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!