דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל 2018 / הכובש המצטיין של רוסיה שעד המונדיאל לא הבקיע שער בנבחרת

דניס צ'רישב גדל בספרד וסומן כאחד משחקני העתיד של ריאל מדריד, אבל חוסר מזלו מנע ממנו להפוך לכוכב | למונדיאל במולדתו, הגיע על תקן שחקן משלים וכבר משחק הפתיחה כבש צמד ענק מול סעודיה והוסיף שער מול מצרים

דניס צ'רישב במדי נבחרת רוסיה במונדיאל 2018 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky).
דניס צ'רישב במדי נבחרת רוסיה במונדיאל 2018 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

דניס צ'רישב הוא אחד הכוכבים הגדולים של נבחרת רוסיה המפתיעה. שחקן הכנף המהיר לא היה אמור להיות שחקן מפתח במונדיאל הביתי, אך פציעתו של אלן דגזייב, הכוכב המוכר ביותר של הנבחרת הרוסית האלמונית, פינתה את הבמה לטיל הבליסטי הרוסי-ספרדי שבמו רגליו העלה את רוסיה לשמינית הגמר. הערב תעלה רוסיה למשחק האחרון בשלב הבתים, כשתפגוש ב-17:00 את נבחרת אורוגוואי החזקה. 

צ'רישב הוא בנו של שחקן העבר דמיטרי צ'רישב שכיכב במדי נבחרת רוסיה וקבוצת חיחון מהליגה הספרדית באמצע שנות ה-90. צ'רישב האב ניסה את מזלו בליגה הספרדית והיה חלק ממגמה אדירה של שחקנים שנהרו באותם השנים לקבוצות הקטנות בליגות הגדולות באירופה, כאשר היעד המועדף היה ב"לה ליגה" הספרדית. השחקנים המוכרים ביותר שעברו לספרד היו הכוכבים הרוסים הגדולים באותם הזמנים: ואלרי קארפין שעבר לריאל סוסיאדד, דימיטרי קוזניצוב לאספניול, אלכסנדר מוסטובוי לסלטה ויגו, ויקטור אונפקו לאוביידו ושחקנים רבים נוספים.

צ'רישב האב הספיק לשחק במשך שבע עונות בשני הליגות הבכירות בספרד ורגע השיא בקריירה שלו היה שער שכבש בקאמפ נאו נגד ברצלונה של ריבאלדו, פיגו ולואיס אנריקה. לאחר שסיים את הקריירה שלו ככדורגלן החליט להישאר ולגדל את משפחתו בספרד.

בתחילת שנות האלפיים החל הכדורגל ברוסיה לתפוס תאוצה, המדינה התחילה להשקיע כספים אדירים במימון תקציבי ענק לקבוצות הגדולות ברוסיה והכוכבים הגדולים בכדורגל הרוסי זכו בתהילה אין סופית ומשכורות מנופחות ובתמורה להישאר בתוך כלוב של זהב וללא המפתחות לחופש לעזוב לליגות הגדולות בעולם. הסכומים המנופחים אותם דורשות הקבוצות המקומיות והסירוב לשחרר את השחקנים הצעירים המבטיחים, יצרו נבחרת של שחקני כדורגל אנונימיים לאוהד הממוצע בעולם. המעטים שניסו לעבור לאירופה, נכשלו בגדול וחזרו עם הזנב בין הרגליים חזרה לאמא רוסיה.

בניגוד לשאר שחקני נבחרת רוסיה שגדלו מגיל קטן בתוך הכדורגל הרוסי, צ'רישב גדל לצד אביו בספרד. הוא נולד ברוסיה, אבל שיחק במגוון קבוצות ילדים במקביל לאביו ששיחק בבוגרים. לכן באופן טבעי כאשר אביו הפך למאמן ילדים בריאל מדריד, גם הבן הכישרוני הצטרף למחלקת הנוער של הבלאנקוס. הבן המוכשר הצטיין במחלקת הנוער של ריאל מדריד, שם צפו לו עתיד מזהיר. הוא זכה באליפויות מקומיות וכיכב כאחד משחקני ההתקפה הטובים ביותר בגילאים הצעירים בספרד.

בגיל 20 צורף לקבוצת הבת של ריאל מדריד. אך את עונת הפריצה שלו ביצע רק שנה לאחר מכן, בעונת 2012/13 בה הוא הפך לכוכב המסחרר של ריאל קסטיליה, כאשר כבש לזכותה 11 שערים ולהם הוסיף 8 בישולים. היציאה האדירה מהמקום בתוספת לחיתוכים חדים על סף הרחבה, הפכו אותו לנשק קטלני ובלתי עציר.

בסיום עונה חלומית הכישרון שלו הפך אותו לשחקן מבוקש בליגה הספרדית והשחקן הצעיר הושאל לעונה לסביליה שנחשבת יחסית לקבוצה גדולה בספרד. בריאל קיוו שהשחקן ימשיך להתקדם ויהפוך לכוכב שאפשר להחזיר אותו אח"כ לסגל אלופת אירופה. אבל שריצ'ב כמעט ולא שותף בסביליה וחזר לעוד עונת השאלה, הפעם לויאריאל המספיק טובה למידותיו. בויאריאל צ'רישב פרח באגף והזכיר שוב כמה כישרון יש ברגלים שלו עם 7 שערים ו-10 בישולים בכל המסגרות. שוב החלו הדיבורים על שחקן הכנף הסופר מוכשר הרוסי-ספרדי והשיא היה כמובן שער ענק לרשת ברצלונה כמו אביו.

בריאל ראו בו שחקן המחליף לגיטימי שצמח בתוך המועדון והמאמן מוריניו החליט לצרפו חזרה לסגל ריאל מדריד. במהלך העונה בריאל הוא כמעט ולא שותף וחימם בעיקר את הספסל, חצי עונה ושני משחקי ליגה הספיקו לצדדים להחליט על הפרידה הסופית.

משם שוב הוא נשלח להשאלה, הפעם לולנסיה. הפתיחה בולנסיה הייתה מטורפת, עם 3 שערים תוך 6 משחקים שהרימו אותו שוב לגג העולם. כל התסכול והאנרגיות שהוחזקו על הספסל בברנבאו התפוצצו בחודש וחצי מסחרר בולנסיה. אבל לצערו, בדיוק אחרי שני שערים רצופים הוא נפצע וגמר את העונה.

בשנתיים האחרונות הוא משחק בקבוצה ויאריאל ולמרות שהוא פותח בהרכב ושחקן משמעותי, הוא כבר לא מזכיר את הפוטנציאל האדיר שכולם ציפו שיהיה. המהירות עדיין שם, אבל משהו לא מצליח לגמרי להתחבר לו. עד שהגיעה הפציעה של דגזייב ואז פתאום צ'רישב הפעיל את הטורבו והזכיר מעל הבמה הגדולה מעולם, את החדות, המהירות ויכולת הכיבוש הרב גונית שלו.

למרות שהוא עבר בגיל חמש לספרד, מגיל צעיר הוא משחק הנבחרות הצעירות של רוסיה, הוא תמיד היה הכוכב הזר שמגיע לנבחרת שכולה גדלה ושיחקה ברוסיה. אבל צ'ירשב תמיד שמר אמונים למולדת ודיבר על הלב שלו ששיך לאומה בה נולד. כאשר  עלה לבוגרים, אביו עזב את ספרד וחזר לאמן בקבוצות קטנות ברוסיה. הילד במקביל התחיל לפרוח במדי הנבחרת, המאמן אנצ'לוטי התאהב בבחור העקשן שידע לבעוט מעולה בשני הרגליים והיה בעל חוש מעולה לשערים.

אנצ'לוטי העניק לצ'רישב את משחק הבכורה במדי הנבחרת בנובמבר שנת 2012, 20 שנה אחרי שאביו שיחק את משחק הבכורה שלו במדי הנבחרת בדיוק מול אותה יריבה. למרות הרושם הראשוני החיובי, צ'רישב לא מצא את עצמו במדי הנבחרת. המאמנים שהתחלפו בדרך כלל העדיפו את השחקנים המקומיים שהיו פחות מוכשרים, אבל יותר מוכרים במעמד כוכבי על במדינתם.

לקראת המונדיאל החליטו לזמנו מחדש לנבחרת למרות הירידה היחסית ביכולתו בשנתיים האחרונות. דווקא כשהוא הגיע למונדיאל בתור אנדרדוג, הרעב הפנימי שבו מתפוצץ החוצה עם צמד ענק במשחק הפתיחה מול ערב הסעודית ושוער נוסף מול מצרים. כך בשבוע אחד הפך השחקן שתמיד היה רוסי אבל גם ספרדי, לסמל וכוכב במדינה בה נולד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!