דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הפרטת הטסטים / בעקבות ההפרטה: אושרו בוחני נהיגה בני 21 הנמצאים 3 שנים על הכביש

ח"כ חמד עמאר: "אני קורא את הנהלים ומזדעזע. זה לא מתאים לא לישראל ולא לאף מדינה מתוקנת" | סמנכ"ל משרד התחבורה: "בית המשפט קבע כי ההחלטת על הנהלים סבירות"

שיעורי נהיגה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
שיעורי נהיגה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)

בעקבות הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים ("טסטים") יוכל בוחן נהיגה בן 21 שנמצא שלוש שנים על הכביש להעניק רישיון נהיגה – כך עולה מדיון שהתקיים אתמול (שני) בוועדת הכלכלה של הכנסת. "אני קורא את הנהלים ומזדעזע. ילד בן 21 שהוא עדיין נהג צעיר יכול להיות בוחן נהיגה, ולתת למישהו לעלות על הכביש עם משאית? כאן משרד התחבורה נפל. זה לא מתאים לא לישראל ולא לאף מדינה מתוקנת" אמר ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו), המשמש יו"ר שדולת הבטיחות בדרכים בכנסת. עמאר הזכיר כי מלכתחילה התנגד להליך ההפרטה. "ההפרטה לא באה לקצר תורים אלא לקצר חיים", אמר ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), והדגיש כי החברות הפרטיות מונחות על ידי שורת הרווח שלהן בלבד.

עו"ד גלעד ברנע הסביר בדיון כי הסיבה להורדת דרישות הסף היא שהזכיינים, שאמורים לגייס כ-90 בוחנים כל אחד עד ה-15 ביולי, מתקשים בכך. לפיכך, במקום לעצור את תהליך ההפרטה, מנסה המדינה להוריד את תנאי הסף לתפקיד כדי לסייע להם.  "אני מציע שהם יעצרו את המהלך ויעשו חושבים מחדש, עדיין לא מאוחר" הבהיר ברנע, "מה שהם עושים לא יקצר תורים, יסכן חיי אדם, ומפר את דיני המכרזים". בעבר ייצג עו"ד ברנע קבוצת בוחנים אשר ניסתה לעתור לבג"צ כנגד הרפורמה, אך עתירתם נדחתה.

סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, הגיב לטענות ואמר כי בית המשפט המחוזי בירושלים קבע שהחלטות ועדת המכרזים היו סבירות ולא נפל בהם פגם מנהלי. הוא הוסיף כי נכון לרגע זה לא שונו תנאי המכרז, וכי בוחן נהיגה חייב להיות עם רישיון לרכב משא עד 12 טון ושלוש שנות ותק נהיגה – דרישות מחמירות יותר מהדרישות טרם ההפרטה לרישיון לרכב פרטי בלבד.

ח"כ נורית קורן (ליכוד) העירה כי שלוש שנות ותק אינן מספיקות לדעתה, וצריך לקבוע תנאי של לפחות שמונה שנים. מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, טען כי רמת הבוחנים שגויסו לא יורדת ואף עולה על רמת הבוחנים היום – אך הודה כי יכול להיות שבוחן יהיה בן 21, ואמר כי אם בגיל הזה אפשר להיות מורה לנהיגה, אז אין מניעה שיהיה גם בוחן. הוא הוסיף כי אמצעי הצילום שידרשו להתקין ברכבי הטסטים נועדו לחזק את התלמידים ולייצר מצב של אחידות, מקצועיות, שקיפות ויכולת ערעור אמתית לתלמיד.

קורן תבעה גם לדעת מה יעלה בגורלם של 150 הבוחנים הקיימים כיום במשרד התחבורה.  ח"כ אילן גילאון (מרצ) התייחס להפרטה ואמר כי הוא לא מאוהביה, אבל התוצאה צריכה להיות שירות זול יותר למשתמש, יעיל יותר וכזה שלא פוגע בעובדים. ח"כ עיסאווי פריג' אמר כי ההפרטה "מריחה לא טוב" ונעשית "בצורה חפיפניקית". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הצטרף לדברים וביקש לדעת האם ההפרטה תקצר תורים ומתי זה יקרה.

בסיכום הדיון דרש יו"ר הועדה ח"כ איתן כבל מהמשרד לבחון מחדש את מגבלת הגיל, והוסיף כי "החיים בנויים גם ממראית עין". רוזן השיב: "נבדוק את זה ונשיב לוועדה".

היו"ר כבל הוסיף ודרש ממשרד התחבורה להעביר לוועדה דיווח על התקדמות ביישום הרפורמה אחת לחודשיים, כדי לראות שכל הבטחות הרפורמה אכן מתקיימות. לדבריו, המבחן האמתי של הרפורמה הוא בהכשרת נהגים טובים יותר, בהגנה על העובדים, עמידה ביעדי קיצור התורים והוזלת עלויות לתלמידים. "אעקוב מקרוב שגם יהיו תוצאות לכך", אמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!