דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל אשדוד

סערה בנמל / נמלי חיפה ואשדוד: זכות השביתה שוב נאסרה, המו"מ יימשך

דיון "תזכורת" בבית הדין הארצי לענייני עבודה הסתיים בכניסה לסבב נוסף של משא ומתן בנמלים, שאם ייכשל תבקש ההסתדרות את זכות השביתה | המתווה: תחילה ישבו ההנהלות והעובדים, ולאחר מכן יצטרפו נציגי המדינה

עובדי נמל אשדוד מחוץ לבית הדין הארצי לעבודה, מאי 2018. (צילום: ניצן צבי כהן)
עובדי נמל אשדוד מחוץ לבית הדין הארצי לעבודה, מאי 2018. (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה דחה אמש (שני) את בקשת העובדים בנמלי חיפה ואשדוד להשתמש בזכות השביתה על רקע המבוי הסתום במו"מ על הרפורמה בנמלים. בישיבה לילית דרמטית באולמו של הדופט אילן איטח הוסכם כי ההנהלות ועובדי נמלי אשדוד וחיפה ימשיכו במו"מ בצורה אינטנסיבית. לגבי נמל חיפה הוסכם כי ינוהל מו"מ בשני מועדים: 28.6.18 ו-2.7.18 משעה 9:00-21:00. לגבי נמל אשדוד הוסכם כי ינוהל מו"מ בארבעה מועדים: 1.7.18, 3.7.18. הגורמים מצד המדינה יצטרפו למו"מ ב-4-5.7 בהתאם לתיאום שיערך בין הגורמים.

מוקדם יותר אתמול (שני) אחר הצהריים התקיים דיון בבית הדין הארצי לעבודה, באולמו של השופט איטח. על אף שהדיון אמור היה להיות דיון תזכורת בלבד, הגיעו אליו רבים מחברי הועדים בשני הנמלים, והוא הועבר מהאולם הקטן בבית הדין הארצי לאולם הגדול. בפתח הדיון הבהיר השופט איטח, שישב לבדו מההרכב – כי כינס את הדיון על מנת להבין את הפערים בין הצדדים, ולנסות פעם נוספת לגשר – וכי על מנת להכריע בשאלת זכות השביתה של עובדי הנמלים ידרש במידת הצורך לקבוע דיון נוסף בהרכב שיפוטי מלא. הצדדים התכנסו בלשכתו אל תוך שעות הלילה.

לאחר מספר שעות נודע כי הנהלת נמל חיפה וההסתדרות יכנסו למשא ומתן אינטנסיבי למשך יומיים. בנוגע לאשדוד הצדדים התכנסו שעות ארוכות ורק סמוך לחצות הליל הודיע השופט איטח על החלטתו כי גם באשדוד יתקיים מו"מ אינטנסיבי, על פי המתווה שהגדיר. את הנהלת נמל אשדוד ייצגו עורכות הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד ועירית באגון ממשרד הרצוג פוקס נאמן.

בשבוע שעבר דרשה ההסתדרות לקיים דיון דחוף באשר לזכות השביתה של עובדי הנמלים, לאחר למעלה משלושה שבועות של משא ומתן אינטנסיבי עם המדינה והנהלות הנמלים, שלדבריה לא הביאו לכדי הבקעה. בהחלטתו הלילה (ב') קבע השופט איטח כי בית הדין יקבע מועד לדיון בנושא זה. הצדדים ידרשו להשלים טיעוניהם בנושא זה, על פי דרישות שבית הדין יודיע עליהם.

חברי ועדים עימם שוחחנו הסבירו לדבר ראשון כי הסוגיות העומדות על הפרק הינן סוגיות אקוטיות להבטחת יכולתם התחרותית של הנמלים הותיקים מול הנמלים החדשים – כגון שטחי הנמלים, מעמדם של הרציפים המשמשים לבניית הנמלים החדשים וכו'. בכנס Port2Port שנערך בשבוע שעבר בגני התערוכה, אמר אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה, כי הוא מעריך שהמחלוקות המרכזיות בין הצדדים ניתנות לגישור בתוך כשבוע. שר התחבורה ישראל כץ אמר באותו מעמד: "גם אם ישבתו שנתיים, לא יקבלו כלום. יש הסכמים עם זכיינים ויש אותי, לא אשנה את המדיניות שלי".

ברקע, יש לזכור גם את אכזבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיכת הבג"צ כנגד זכות השביתה בחברת החשמל במסגרת אישור הרפורמה – במידה והדברים אכן יגיעו בנמלים לאישור של בית הדין הארצי לעבודה של זכותם לשבות – ייתכן מאוד כי הממשלה תבקש פעם נוספת לערער על כך בבג"צ ולהגיע להכרעה עקרונית בנושא זכות השביתה ברפורמות מבניות.

בניגוד לרפורמות קודמות בנמלים אותן הקפיא בית הדין הארצי לעבודה והורה למדינה להגיע לגביהן להסכמות עם ועדי העובדים באשר להשפעותיהן על תנאיהם וביטחונם התעסוקתי – הרפורמה הנוכחית, במסגרתה מוקמים שני נמלי ים חדשים בעלות של 11 מיליארד שקלים ומתוך כוונה שיופעלו על ידי גורמים פרטיים, מתקדמת בפועל – בשעה שמזה שלוש וחצי שנים מונע בית הדין לעבודה מהעובדים את זכות השביתה בצווי מניעה.

לפני שנה ביקשה ההסתדרות את זכות השביתה בנמלים, ולבסוף הגיעו הצדדים להבנות באולם בית הדין על-פיהן תינתן לעובדי הנמלים הבטחת ביטחון תעסוקתי למשך עשור לאחר תחילת פעילות הנמלים החדשים. עם זאת, בחודשים האחרונים נסוגה המדינה משורה של התחייבויות שלה בנוגע לשיפור תשתיות הנמלים הוותיקים באופן שיאפשר להם תחרות הוגנת מול הנמלים החדשים, וכן נתברר לוועדי העובדים ולהסתדרות כי שטח הקיבולת של הנמלים החדשים גדול פי שניים מזה של הנמלים הוותיקים, וכן כי כתב ההסמכה שלהם יאפשר להם להתחרות בפריקת כלל סוגי הסחורות – ולא מכולות בלבד כפי שהיו סבורים בתחילה. בוועדים ובהסתדרות חוששים כי בלא יכולת תחרותית ממשית, ואיתנות כלכלית של הנמלים הוותיקים – לא יוכלו לעמוד ביתר התחייבויותיהם כלפי העובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!