דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

לונדון / תשעה חודשים לאחר שרישיונה נשלל, אובר טוענת "השתנינו"

רשות התעבורה הלונדונית מסרבת לתת לחברה בעלת הרקורד השלילי לפעול בתחומה | האם שיטות ההעסקה הפוגעניות, היחס המקל כלפי הטרדות מיניות ועברייני מין ימנעו מהענקית הבינלאומית לפעול על גדת התמזה?

אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
יונתן קירשנבאום

הסיפור הקשה שיתואר פה הוא רק אחד מהמקרים שהביאו לפסילת רשיון הפעולה של חברת "אובר" בלונדון לפני כ-9 חודשים.

לונדונית צעירה, בת 27, הזמינה מונית באמצעות אפליקציית "אובר" בליל שבת אחד, בסוף חודש יוני של שנת 2016. הצעירה שביקשה לשוב לביתה לאחר בילוי שכלל אלכוהול הייתה בהכרה חלקית בלבד, נרדמה במושב האחורי של הרכב אותו נהג מוחמד קוראם דוראני בן ה-38. דוראני הסיע את הצעירה לביתה, ומיד כשיצאה מן המכונית התנפל עליה, גרר אותה חזרה לתוך הרכב ואנס אותה. לאחר מכן צילם עצמו עם הנאנסת. דוראני נתפס ונשפט ל-12 שנה.

מקרה נורא זה אינו היחיד שהקנה לחברת "אובר" את המוניטין השלילי שלה. על פי מידע שחשף עיתון "הסאן" הבריטי בין מאי 2015 למאי 2016 משטרת לונדון חקרה לא פחות מ-32 נהגים של חברת "אובר" בחשד לתקיפה מינית של נוסעות ונוסעים. קצין משטרה בכיר פנה לחברה במהלך השנה שעברה והביע את חששותיו כי החברה נמנעת מלדווח על מקרים בהם היא מודעת לכך שנהגיה פשעו. לפחות במקרה אחד התירה "אובר" לנהג החשוד בתקיפת נוסעת להמשיך ולהסיע נוסעים באמצעות האפליקציה שלה.

מקרים אלו ואחרים הביאו, בסופו של דבר, את רשות התחבורה של לונדון לשלול את רשיונה של "אובר" לפעול במטרופולין הענק. "אובר" מחתה מרות אז וטענה כנגד הפגיעה בפרנסתם של כ-40 אלף נהגים המשרתים את הנוסעים המזמינים נסיעות באמצעות האפליקציה של החברה.

אלא ששנת 2017 הייתה שנה סוערת במיוחד עבור חברת "אובר" העולמית, ובין שלל השרצים שהגיחו מקופתה של החברה באותה שנה היא לא ממש נלחמה כנגד אובדן השוק הלונדוני. בין היתר התגלתה שנה שעברה העובדה כי החברה סיפקה לנהגיה ברחבי העולם (אם כי לטענתה לא בלונדון) אפליקציה שאיפשרה להם לסנן נוסעים מסוימים וכך נמנע מבעלי תפקידים ורגולטורים לעלות על נסיעות של "אובר" ולבחון את השירות באופן בלתיאמצעי, וכן נחשפו למעלה מ-200 תלונות בגין הטרדה מינית במטה המרכזי של החברה, תלונות שהביאו להתפטרותו של המנכ"ל.

אתמול (ב') שבה "אובר" לבית המשפט בלונדון עם הדרישה להשיב לה את רשיון הפעולה מטעם רשות התעבורה הלונדונית. הדרישה הזו בוטאה על ידי טום אלווידג', מנכ"ל אובר לונדון, שטען בשימוע שנערך לפני שופט כי החברה השתנתה. על פי דיווח ב"איבנינג סטנדרד", מייצגה של אובר, מר דהלהמאר, הבהיר כי ההחלטה ליטול מהחברה את רישיונה לפני תשעה חודשים הייתה מוצדקת.

לכן, דרש דהלהמאר, כי השימוע יסוב סביב השאלה האם "אובר" השתנתה, וכעת עומדת בדרישות רשות התעבורה. המנכ"ל אלווידג' הבהיר כי חל שינוי במערך הניהולי של החברה, וכי המנהלים הנוכחיים קודמו מתוך החברה, ולא נשאו באחריות לכשלים שהתגלו בה בעבר.

מלבד חוסר הדיווח וחוסר שיתוף הפעולה עם הרשויות במקרים בהם נחשדו נהגיה בעבירות ופשעים, רשות התעבורה הלונדונית קבעה כי החברה נמנעת מלסנן את העובדים ולבדוק את רישומם הפלילי ומקלה עליהם להרשם לעבודה באמצעות טפסים רפואיים מזויפים. המנכ"ל אלווידג' תיאר היום בשימוע כי החברה שינתה את יחסה לעובדים ולדרכי העסקתם.

חשוב לציין כי האופן הרופף שבו טיפלה "אובר" בהעסקת הנהגים לא נבע מכשל מקומי אלא מתפיסת עולם – "אובר" טענה כי היא כלל איננה המעסיקה, אלא היא בסך הכל אפליקציה המחברת בין אנשים המבקשים לסוע ואנשים שבמקרה יש להם רכב ונוסעים לאן שהוא. בשורה של פסיקות במדינות שונות ברחבי העולם קבעו שיש לראות ב"אובר" חברת מוניות, ובנהגים עובדים של החברה. ישנן עדיין מדינות שבהן לא מתקיימים יחסי עובד מעביד בין אובר ונהגיה.

אלווידג', מנכ"ל הסניף הלונדוני הענק של "אובר" טען שהחברה – שקמה לפני 9 שנים – הייתה טרודה בשנותיה הראשונות בגידול משמעותי במספר הנהגים. "בשנים הראשונות היינו עסוקים בלגדול", אמר אלווידג', "עתה אנחנו מעוניינים להתבגר", אמר המנכ"ל במשפט מנוסח היטב.

אלא שהחקירה הנגדית של רשות התחבורה הלונדונית שהחלה היום מראה שאין בכוונת הרשות להקל על "אובר". מרטין צ'מברליין המייצג את רשות התחבורה טען בפני המנכ"ל כי "אובר" הציגה מידע כוזב בפני הרשות בעבר והציג פרקטיקות שונות של "חיסכון בכסף על חשבון זכויות הנוסעים והנהגים" הנהוגות ב"אובר". על פי צ'מברליין ורשות התחבורה מנהגים אלו של החברה הינם סיבה מספקת לכך שלא תורשה לפעול בלונדון.

השימוע המסקרן צפוי להימשך מספר ימים, שרק לאחריהם יקבע בית המשפט האם לונדון מחכה ל"אובר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!