דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יקב ברקן

מאבק בגזענות / בעקבות הלחץ הציבורי, העובדים האתיופים ביקב ברקן יוחזרו לתפקידם

בעקבות הסערה שנוצרה עקב פרסום תחקיר תאגיד השידור 'כאן', על העברת עובדים ממוצא אתיופי מתפקידם והטלת ספק ביהדותם, הנחה מנכ"ל קבוצת טמפו, ז'ק בר, שלא להזיז אף עובד מתפקידו

חביות ובקבוקי יין של יינות יקבי ברקן (צילום ארכיון: מנדי הכטמן /פלאש90)
חביות ובקבוקי יין של יינות יקבי ברקן (צילום ארכיון: מנדי הכטמן /פלאש90)

כיממה לאחר פרסום התחקיר בתאגיד השידור 'כאן' בדבר אפליית עובדים ממוצא אתיופי שעבדו ביקב ברקן, הטלת ספק ביהדותם והרחקתם מהיינות המיוצרים במפעל, פרסמה הערב (שלישי) קבוצת טמפו הבהרה כי העובדים ישובו לתפקידם בהנחיית מנכ"ל הקבוצה ז'ק בר. "יודגש שבכל מקרה, גם אם היה זז מתפקידו אחד העובדים, לא הייתה נפגעת פרנסתו", נמסר.

אמש (שני) פורסם בתאגיד השידור 'כאן' כי עובדים ממוצא אתיופים הועברו מתפקידם ונאסר עליהם לגעת ביינות בעקבות החלטת מנהל המפעל, הנמצא בקיבוץ חולדה, להוסיף ליינות אישור של בד"ץ 'החברה החרדית', גוף שמטיל ספק ביהדותם של העובדים האתיופים.

בעקבות התחקיר, שלח בר, מכתב לעובדי הקבוצה בו הגיב לביקורת הקשה שנשמעה מקרב אנשי ציבור, קבוצות וארגונים. "אתמול התפרסמה כתבת טלוויזיה בערוץ כאן, בה נטען ליחס מפלה, לכאורה, של עובדים ישראלים יוצאי העדה האתיופית, המועסקים ביקב ברקן", נכתב. "הכתבה מקודמת ברשת האינטרנט תחת הכותרת: "גזענות ביקבי ברקן: עובדים הודחו כי הם לא יהודים מספיק. הכותרת האמורה והמשמעות הקשה שנובעת ממנה הינן שקריות וחסרות כל אחיזה במציאות.

"קבוצת טמפו, ובכלל זה יקב ברקן, מעסיקה אזרחים ישראלים, ללא כל הבחנה בין נתוני גיל, מוצא, דת או מין", הוא ממשיך, "בהתאם לגישה זו מועסקים בטמפו עובדים בני הדת היהודית, המוסלמית והנוצרית, ישראלים ותיקים ועולים חדשים ממדינות חבר העמים. כך גם מועסקים בטמפו וברקן כ-100 מנהלים ועובדים יוצאי העדה האתיופית. אנו מעודדים וגאים על ההזדמנות ועל הזכות לקדם העסקה שוויונית, תוך מתן דגש תמידי על עקרונות הגיוון וההכלה".

כאמור, בעקבות התחקיר, נשמעו גינויים רבים של אנשי ציבור וארגונים, וחלקם קראו להחרים את יקב ברקן, בשל ההחלטה הגזענית. הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, תקף בחריפות את בד"ץ העדה החרדית ואמר: "אני רואה בחומרה רבה את ההנחיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם גוף כשרות, לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק בייצור יין", אמר הרב יוסף, שאביו הרב עובדיה יוסף הוביל את ההכרה ההלכתית ביהדותם של יוצאי העדה האיתיופית.

הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90
הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

עוד הוסיף כי "אין שום הסבר להנחיה שכזו מלבד גזענות טהורה. יוצאי אתיופיה הם יהודים לכל דבר. ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול ומקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם. בכוונתי לפעול בעניין בכל חומרת הדין ולמצות עד תום את הבירור עד למסקנות המתבקשות".

במהלך סיור של סיעת ש"ס בנגב המערבי קרא היום (שלישי) שר הפנים אריה דרעי ליקב ברקן להתנצל בפני העובדים ממוצא אתיופי שעלה ספק לגבי יהדותם. "הרב עובדיה יוסף היה הראשון שפסק להביא את יהודי אתיופיה לארץ", אמר דרעי, "לפי מה שאני שומע מדובר במשגיחי כשרות שהם יהודים כשרים למהדרין ואני מתפלא על ההחלטה. צריך לתקן אותה מיידית ולבקש מהיהודים האלה סליחה ומחילה".נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס אף הוא לסוגיה ואמר: ״אני מחזק את ידי הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, על דבריו הנכוחים והנחרצים נגד העוולה הנוראה שנעשתה ביקבי ברקן, ראוי שדבריו יכנסו אל ליבו של כל אדם באשר הוא אדם", אמר, "וכך אמר: ׳אני רואה בחומרה רבה את ההנחיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם גוף כשרות, לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק בייצור יין. ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול ומקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם׳, כך בדברי הרב. יהודי אתיופיה הם אלו שבמשך מאות בשנים היו מוכנים למסור את נפשם בשל יהדותם ולקנות ביסורים את ארץ האבות. ראוי שנזכור זאת למען לא ישנו מקרים שכאלה ויתוקנו משגים חמורים כזה אשר התרחש ביקבי ברקן".

הרב עובדיה יוסף (צילום: אביר סולטן / פלאש 90).
הרב עובדיה יוסף (צילום: אביר סולטן / פלאש 90).

ראש האופוזיציה, יו"ר השדולה לשילוב בני העדה האתיופית בישראל ויו"ר הסוכנות היהודית הנכנס, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר בתגובה לתחקיר כי "הגזענות הבוטה שנחשפה בתחקיר 'כאן' כלפי יהודים – כן יהודים! – בני העדה האתיופית ביקב ברקן היא בלתי מתקבלת על הדעת. מדובר בסחיטה לכל דבר. כפי שאמרתי לפני מספר ימים: יהודי הוא יהודי הוא יהודי ללא קשר מאיזה זרם הוא או אם יש לו כיפה על הראש או לא, וכמובן בלי קשר לצבע עורו".

יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ רוברט אילטוב הגיב אף הוא לפרסום: ״קראתי את התגובות על החרמת היקב. חברים, היקב הוא לא הנושא כאן. הנושא הוא התופעה ההולכת ומתרחבת של עשיית דה-לגיטימציה לציבורים שלמים במדינת ישראל״.

״הציבור של יהודי אתיופיה, כמו יהודי ברית המועצות לשעבר, סובלים כבר כמעט 30 שנה מגזענות. אני מבין שכשיש תחקיר וזה נהיה אטרקטיבי להגיב, כולם קופצים ומגיבים. אבל ביום שאחרי הסיקור התקשורתי כולם חוזרים לעסוק בענייניהם ואף אחד לא שואל את השאלות האמיתיות, עד מתי הגזענות תמשיך לפרוח בישראל ואיך אנחנו עוקרים אותה מן השורש״.

מוקדם יותר היום הודיעה הנהלת החברה למתנ"סים הארצית, המפעילה כ-750 מרכזים קהילתיים בכל רחבי הארץ, כי לא תרכוש ממוצרי יקב ברקן בשל "ההדרה והאפליה" שארעה. ההחלטה התקבלה בשל העובדה ש"החברה למתנ"סים הארצית משרתת קהילות רבות ומגוונות במרכזים הקהילתיים בכל רחבי הארץ ומקדמת השתלבות ומעורבות במטרה שכל תושב ירגיש משמעותי ושייך. אי לכך היא אינה יכולה לשבת מנגד למול הדרה ואפליה כפי שארע במקרה זה".

מיו"ר החברה למתנ"סים הארצית אביעד פרידמן נמסר: "אסור לשתוק. פרנסת אחינו זו. אני מתחייב בזאת כי לא אקנה ולא אשתה יין מתוצרת ברקן עד אשר תיפסק האפליה כנגד עובדים אתיופים במפעלים. וכך יהיה גם בכל גוף בו אני מעורב בין כמנהל בין כיושב ראש ובין כדירקטור. אפעל ככל יכולתי שלא יקנו יינות אלו ומעתה הם דומים בעיני ליינות שאינם כשרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!