דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מצב המשק / בנק ישראל: גדל הסיכוי לזעזוע כלכלי או פוליטי עולמי שישפיע על ישראל

לפי דו"ח היציבות הפיננסית המשק הישראלי יציב, אך תנאי המשחק העולמיים משתנים לרעה | הסיכון המרכזי הפנימי ממשיך להיות ירידה חדה בשוק הדיור

שידור נאום הזכייה של טראמפ על רקע בורסת ניו-יורק (צילום: AP Photo/Richard Drew).
שידור נאום הזכייה של טראמפ על רקע בורסת ניו-יורק (צילום: AP Photo/Richard Drew).
יונתן קירשנבאום

המשק במצב טוב ויכול לעמוד בפני משברים, אך הסיכון לזעזוע מחו"ל שתהיה לו השפעה שלילית על חיינו הולך וגדל, כך לפי דוח היציבות הפיננסית שפרסם אתמול (רביעי) בנק ישראל. בדוח מציינים כי הצמצום המוניטרי בו התחילו כלכלות העולם (העלאת הריבית בארה"ב והפסקת ההרחבה המוניטרית) לצד תנודתיות גוברת בשווקים הפיננסים, עלול ליצור שינוי תנאים שישפיע על שוק ההון המקומי, כשהחלק הפגיע ביותר הוא שוק הדיור.

"ניתן לומר שהשינוי המרכזי בשווקים מאז דוח היציבות הקודם הוא שהרגיעה אשר ראינו בשווקים הפיננסיים בשנתיים האחרונות, כולל עליות כמעט מונוטוניות בשעריהם של נכסי סיכון ותנודתיות אפסית, נגמרה, ועכשיו השווקים מתחילים להגיב לסיכונים" נכתב בדו"ח.  על מלחמות הסחר נכתב ש"לעת עתה ההיקף המעשי של הצעדים שננקטו במסגרת מלחמת הסחר מצומצם יחסית, וההשפעה על הכלכלה העולמית אינה מהותית".

"ראוי לציין כי המשק הישראלי נהנה בשנים האחרונות ממחזור פעילות חיובי ואולי נמצא בשיאו. עובדה זו אומנם מציבה את המשק בעמדת חוזק מבחינת יכולתו לעמוד בפני זעזועים"נכתב בדו"ח, את בתוספת אזהרה כי "אך זעזוע בעוצמה גבוהה עשוי להוות טריגר לשינוי מחזור העסקים".

הדו"ח מתמקד בין השאר בהשפעת ההאטה בשוק הדיור על החברות הציבוריות בענף הבנייה למגורים, החוות לפי הדוח הרעה בתזרים המזומנים. " שוק הדיור מוסיף להיות המקור העיקרי של חשיפת המשק לסיכון. זאת בגלל חוסר איזונים בשוק זה והיקף חשיפה גבוה לו במערכת הפיננסית" מוסיפים בדו"ח.

"נתוני הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות בענף ייזום הבנייה למגורים בארץ לסוף שנת 2017 מלמדים כי ההאטה בשוק הדיור באה לידי ביטוי בחברות אלו: במרביתן ניכרה הרעה מסוימת בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת, וכתוצאה ממנה – פגיעה ביחסי כושר הפירעון בהשוואה לשנים קודמות" נכתב בדו"ח, אך לצד זאת מציינים כי יחסי הנזילות והמינוף בענף לא הורעו.

בחינת מצבם הפיננסי של משקי הבית כמיצרף מראה כי הוא לא השתנה מהותית בהשוואה למחצית הקודמת. רובו של האשראי שאינו לדיור, שעומד על כ-15% תוצר, ניתן על ידי הבנקים, אך במקביל מתקיימת פעילות הולכת וצומחת של גופים נוספים (חברות כרטיסי אשראי וגופים חוץ-בנקאיים) המעניקים אשראי.

בנוגע לסיכון הנוגע מגדילת שוק האשראי החוץ בנקאי, טוענים בבנק ישראל כי הסיכון הוא כלפי משקי הבית החלשים בעיקר ולא כלפי המערכת כולה. "הזמינות הגדלה של האשראי החוץ-בנקאי מגבירה את הסיכון הפיננסי של משקי הבית הנוטלים אשראי זה, בעיקר של אלה בעשירונים הנמוכים. הואיל וחלקם של משקי הבית האלה בחוב הכולל קטן יחסית, אין כאן סיכון למערכת הפיננסית, אף כי יש סיכון למשקי הבית עצמם". בבנק לא שוכחים להזכיר כי המידע עליו מסתמכים המלווים הוא חלקי, עד שתושק מערכת דירוג האשראי האישי עליה הם עומלים בימים אלה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!