דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבורסה ליהלומים ברמת גן

תעשייה ישראלית / הסכם חדש: יהלומים סיניים, טכנולוגיה ומיומנות ישראלית

הולכים נגד הזרם- הבורסה ליהלומים חתמה על הסכם עם מקבילתה הסינית במסגרתו הסינים יספקו עבודה למפעלי ליטוש היהלומים הישראלים | נשיא הבורסה ליהלומים: "הטכנולוגיה הישראלית היא המתקדמת בעולם"

יהלום בשווי 813 קראט שנכרה בבוטסואנה הובא לחיתוך בלייזר בטכנולוגיה חדשנית בבורסה ליהלומים ברמת גן (יח"צ הבורסה ליהלומים)
יהלום בשווי 813 קראט שנכרה בבוטסואנה הובא לחיתוך בלייזר בטכנולוגיה חדשנית בבורסה ליהלומים ברמת גן (יח"צ הבורסה ליהלומים)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בימים אלה מקימה הבורסה ליהלומים מפעל חדש לליטוש יהלומים גדולים בבניין הבורסה ברמת גן. המפעל שיפתח בפברואר הקרוב יעבוד בשיטה של השכרת סדנאות ליטוש ליהלומנים ויאפשר העסקה של כ-150 מלטשים. עשרת הסדנאות המוקמות במתחם מצוידות במכשור ייחודי המיועד לליטוש יהלומים גדולים או יקרים במיוחד. היום מפרסמת הבורסה ליהלומים כי חתמה על הסכם מול מקבילתה הסינית שבמסגרתו ישלחו הסינים לישראל יהלומים גולמיים לעיבוד.

נשיא הבורסה ליהלומים, יורם דבש, מסביר בשיחה עם 'דבר ראשון' כי "ענף היהלומים הישראלי סבל ממשבר בשנים האחרונות.  מהיקף פעילות של למעלה מ-11 מיליארד דולר ב 2011 ירדנו ל-7 מיליארד דולר ב 2017".

כמו בענפים אחרים גם תעשיית היהלומים עברה לדרום מזרח אסיה בשנים האחרונות. מלטשים ישראלים עברו לנהל מפעלים בהודו ובסין ולימדו אותם את העבודה. דבש אומר כי "ההקמה של המפעל החדש תנצל בעצם את הייחודיות של המלטשים הישראלים שידועים בעולם כאנשי מקצוע מעולים. הרעיון הוא להתרכז ביהלומים גדולים או יקרים מאוד שבהם רכיב עלות העבודה הוא קטן יחסית ולמקצועיות ולטכנולוגיה יש יתרון גדול". עוד הוא מסביר כי "הטכנולוגיה הישראלית המבוססת על ליטוש בליזר היא המתקדמת בעולם. כשאנחנו מדברים על אבנים גדולות, ליטוש איכותי בעבודה נכונה עם טכנולוגיה מתקדמת יכול  להגדיל את שווי היהלום ב-50%".

אז מה היתרון של המפעל החדש על פני מלטשות היהלומים הקיימות היום ברמת גן ובנתניה?

"קודם כל יש את נושא האבטחה שבתחום שלנו הוא מאוד חשוב. אנחנו חוסכים נקודת תורפה שקיימת בהעברת היהלומים מהמלטשות למשרדים שנמצאים במתחם הבורסה. ומכניסים את החלק של הליטוש למטריית האבטחה שלנו. בנוסף אנחנו משקיעים מליוני שקלים בציוד החדשני ביותר".

המדינה הייתה שותפה בהקמה של המפעל החדש?

"משרד הכלכלה היה שותף לתהליך ההקמה. הם סייעו במתן אשראי ובכל תחום הרגולציה. בכלל אני חייב לציין את שר הכלכלה אלי כהן, שמאז כניסתו לתפקיד אנחנו מרגישים את המחויבות שלו לתמיכה בתעשייה הישראלית".

איך הסכם ההבנות עם הבורסה ליהלומים בשנגחאי תורם לתעשיית היהלומים הישראלית?

"הסינים מלטשים בכמויות אדירות. הרבה מאוד מפעלים נפתחו בסין. כשמדובר ביהלומים קטנים אין להם בעיה. אבל הם מבינים שכשמדובר ביהלומים גדולים או יקרים במיוחד, לידע הישראלי ולטכנולוגיה שלנו אין תחרות. הם גם מבינים שיש ביקוש לעיבוד היהלומים הישראלי אז הם רצו לדאוג שיהיה להם גישה לליטוש בישראל. ההסכם למעשה סולל עבורם את האפשרות לשלוח לכאן יהלומים לליטוש. תהיה להם נציגות פה ומשרדים שיקלו מאוד על הפעילות של היהלומנים הסינים בישראל. מבחינתנו מדובר כמובן בהיקף עבודה משמעותי שיכול להיכנס לכאן ובקשר אסטרטגי עם אחת השחקניות הגדולות בשוק העולמי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!