דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פונדקאות

הזכות להורות / צעד קדימה, צעד אחורה: חוק הפונדקאות הורחב, להט"ב נשארו בחוץ

החוק שאושר לקריאה שנייה ושלישית, מאפשר תהליך פונדקאות גם לנשים ללא בן זוג, אשר מסיבה רפואית לא מסוגלות לשאת הריון | ההרחבה, הנחשבת למתקדמת בעולם, לא מכילה זוגות חד-מיניים | "באנגלית נתניהו מתגאה ביחס המדינה כלפי הקהילה הלהט"בית. בעברית הוא מונע מאיתנו להיות הורים", אומרים בקהילה הגאה

פונדקאות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
פונדקאות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

אושר לקריאה שנייה ושלישית: יורחב מעגל הנשים הזכאיות לפונדקאות, בני זוג מאותו מין לא נכללו בהצעת החוק. ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה היום ברוב של 7 מול 3 את הצעת החוק הממשלתית, לפיה יורחב מעגל הנשים הזכאיות לבצע פונדקאות בישראל גם לנשים בלא בן זוג, אשר סובלות מבעיה רפואית שלא מאפשרת להן לשאת היריון.

הרחבת הזכאות כפופה למספר תנאים, בין היתר יוגבל הגיל המירבי של ההורה ל-54 שנים, יתבצעו חוות דעת רפואית ופסיכולוגית של כל אחד מהצדדים ועוד. בנוסף, האם הנושאת והמיועדת יהיו בנות אותה דת (כדי למנוע מצב בו תעלה שאלה בדבר מעמדו הדתי של הילד). תחילת החוק: 3 חודשים מיום פרסומו.

הסתייגויות חברי כנסת מהמחנה הציוני ויש עתיד, לפיהן בני זוג מאותו מין ייכללו גם הם בהצעת החוק – נפלו. יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) הגישו בקשה לדיון מחדש ("רביזיה") בהצעת החוק, על מנת לבחון את האפשרות להרחיב את המגבלה המופיעה בחוק, לפיה האישור לפונדקאות יינתן רק בתנאי שלהורים המיועדים אין יותר מילד אחד משותף. עם זאת, כינה אלאלוף את החוק "אדיר ומהפכני כלפי נשים יחדניות הסובלות מבעיה רפואית. זהו חוק ראשון מסוגו בעולם".

"באנגלית נתניהו מתגאה ביחס המדינה כלפי הקהילה הלהט"בית. בעברית הוא מונע מאיתנו להיות הורים"

בקהילת הלהט"ב זועמים על החוק המפלה, חן אריאלי, יו"ר האגודה למען הלהט"ב אמרה: "הצביעות של הקואליציה הנוכחית שוברת שיאים. באנגלית נתניהו מתגאה ביחס המדינה כלפי הקהילה הלהט"בית. בעברית הוא מונע מאיתנו להיות הורים ולהקים משפחה בכל תרגיל פוליטי שפל שעומד לרשותו ולרשות חברי הקואליציה שלו, גם אלה מהם שמצהירים שהם בעד שוויון זכויות לקהילה הלהטבית אבל מצביעים נגדה. אנחנו מקוות ומקווים שבג"

הפגנה בעד זכות האימוץ להורים להטב"קים בתל אביב 21 ביולי (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)
הפגנה בעד זכות האימוץ להורים להטב"קים בתל אביב 21 ביולי (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)

צ ישים סוף לאפליה".

 

איתי פנקס, יוזם העתירה לבג"צ: "כל מהלך החקיקה הזה לא נועד לסייע לנשים יחידניות אלא לחסום את הזכות של הקהילה הגאה להורות ולמשפחה. עוז פרבין יו"ר עמותת אבות גאים: "למרות ההחלטה המבורכת של הועדה להרחיב את מעגל הנשים הזכאיות לפונדקאות, שוב אנו עדים לרמיסה בוטה של זכויות האבות הגאים להקים פה בארץ משפחה ככל אזרח אחר ולהתעלם באופן מופגן ובוטה מאמירות בית המשפט בעניין".

במהלך ההצבעות על הצעת החוק התעמתו חברי הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) ומוטי יוגב (הבית היהודי), לאחר שח"כ גרמן טענה כי הצעת החוק מפלה זוגות חד מיניים והיא אינה שוויונית ואינה דמוקרטית. ח"כ יוגב השיב: "זוהי מדינה יהודית". גרמן הוסיפה: "הצעת החוק הזאת סוגרת את הדלת בפני קהילה שלמה שממלאת את כל החובות האזרחיים, ומונעת ממנה את הזכות לגדל ילדים".

בדיון קודם בהצעת החוק, אמר יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "החברה מתפתחת ומשתנה לטובה, אך לא בהכרח במהירות שבה אנחנו מעוניינים. עמדתי שונה, אך יש לי אחריות להעביר את הנוסח כפי שהוא, לפי דעת הקואליציה. אני מאמין שיום יבוא". עו"ד טליה אגמון ממשרד הבריאות הוסיפה אז: "ההצעה מתמקדת אך ורק במצב רפואי. עניין הפונדקאות כולו שנוי במחלוקת ולפעמים מחליטים להשתמש בצמצום בכלי שנוי במחלוקת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!