דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכספים

כלכלה / גפני: "התחושה היא שמס שווי השימוש ברכב הוא מסחטת כספים עבור קופת האוצר"

בוועדת הכספים איימו להסדיר בחקיקה את מה שהם הגדירו כגבייה עודפת, וזאת לאחר שברשות המיסים לא קידמו פתרון שיוזיל את שווי השימוש ברכב הנחשב לאחד מהגבוהים במדינות ה-OECD | יוסף חדד, קבלן ויו"ר עמותה הפועלת בנושא: "אנחנו רוצים להרוויח את פת הלחם שלנו. זה גזל מה שנעשה לנו"

רכב פרטי בשימוש מסחרי (צילום: Leonard Zhukovsky / Shutterstock).
רכב פרטי בשימוש מסחרי (צילום: Leonard Zhukovsky / Shutterstock).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים מאיימת להסדיר את הגביה העודפת של שווי שימוש ברכב בחקיקה. חברי הוועדה זעמו על כך שלמרות הדיונים החוזרים בוועדה, ברשות המיסים לא קידמו פתרון שיוזיל את שווי השימוש ברכב שהוא מהגבוהים במדינות ה-OECD. גפני: "התחושה היא ששווי השימוש הוא מסחטה לכסף שנועדה להעביר כסף לקופת האוצר ללא הצדקה".

קרוב לשנה עוסקת ועדת הכספים בנושא שווי השימוש הרכב הנהוג בישראל. עיוותים שונים בשיטת החישוב גורמים לכך שאין הבחנה בין רכבים המשמשים לעבודה לבין רכבים הניתנים לעובדים כהטבה. בנוסף רשות המיסים מחשבת את שווי השימוש לרכבים ישנים כאילו היו רכבים חדשים ובכך מעלה את המס המשולם בגינם.

חברי ועדת הכספים דרשו מרשות המיסים להמציא שיטת חישוב חדשה שתיקח בחשבון את השימוש האמיתי שנעשה ברכב, האם הוא משמש לפנאי או לעבודה וכן את שנת הייצור של הרכב.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני פתח את הדיון במילים חריפות כשאמר כי "בעקבות הדיונים הקודמים ובעקבות פניות רבות אלינו בעניין הזה אנחנו חיים בתחושה ששווי השימוש ברכבים הוא מסחטה לכסף, השיטה בעצם נועדה להביא כסף לקופת האוצר ללא הצדקה. יש רכבים ישנים שמשלמים כמו חדשים, יש רכבים שברור לגמרי שהם לצרכי עבודה ולא לשימוש פרטי כמו אצל אינסטלטור וחשמלאי, שמחייבים אותם בחיוב רב. לא התקדמנו עם האוצר בנושא, הם מתעקשים שזה ימשיך להיות באותה צורה. שמתי את זה בשני דיונים בשבועיים האלה, או שנגיע להסכמה, או שנלך לחקיקה".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר: "המדינה מכניסה את היד לכיס וגובה שני מיליארד שקלים מאנשים שלא כדין. מדובר בגניבה של 2 מיליארד. כשאדם משלם מס על רכב עבודה כאילו הוא רכב פרטי זה לא מס אמת, כשמישהו משלם על רכב בן 10 שנים מס כאילו הוא חדש זה כאילו המדינה לוקחת ממנו כסף סתם. יש פה עוול מתמשך. מדינת ישראל התמכרה למיסוי על רכבים". פורר אף הגיש הצעת חוק בנושא.

רובי גינל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים הגיע לדיון וביקש מחברי הכנסת לטפל בנושא באחת משתי דרכים. הראשונה באמצעות הטמעת טכנולוגיה המבדילה בין נסיעות עבודה לנסיעות פנאי והשניה באמצעות הפחתה גורפת של שווי השימוש לרמה הממוצעת של ה-OECD העומדת על 1.8% במקום 2.48% כפי שנהוג בישראל כיום.

יוסף חדד, יו"ר העמותה לשווי שימוש ברכב שפועלת בנושא, תיאר את האבסורד בשיטת המיסוי הנהוגה כיום: "אני קבלן ויש לי עובדים, לגבי רכב ברלינגו ישן שעולה 6,000 שקלים וההוצאות השנתיות שלו לא מגיעות ל-15 אלף, איך רשות המיסים גובה ממני מס וירטואלי של 30 אלף שקלים? למה יומן רכב בו אפשר ללחוץ פרטי וציבורי לפי נסיעה לא מקובל על רשות המיסים? למה בתחומים אחרים זה מקובל? אנחנו רוצים להרוויח את פת הלחם שלנו ולהגיד תודה לבורא. זה גזל מה שנעשה לנו".

נציגת רשות המיסים שנכחה בדיון, נטליה מירוניצ'ב, אמרה כי עד כה רשות המיסים לא הצליחה להגיע לנוסחא אחרת מזו הקיימת כיום. עם זאת בוחנים ברשות אפשרות להבדיל בין רכבים בהם שורת מושבים קדמיים בלבד ללא מושב אחורי כמו בחלק מהרכבים המסחריים, לבין רכבים בהם מושב אחורי כמו ברכבים משפחתיים.

חבר הכנסת גפני הגיב לדבריה של מירוניצ'ב ושאל: "מה על נושא של תצהיר כפי שנעשה בתחומים אחרים, במסגרתו אני אומר – אני לא משתמש מעבר לעבודה או משתמש 10 אחוז מעבר ומחויב על כך? דבר שני, אם יש מקצועות שנגדיר אותם ככאלה בהם הרכבים לצרכי עבודה בלבד, אדם נוסע עם הצינורות כל היום ובסוף מקבל שווי שימוש בדומה לזה שיושב אצלו בחברה במשרד כל היום? האם ניתן לנהל דיאלוג על זה?".

מירוניצ'ב הגיבה כי "נעשה חישוב לפי נסועה לענפים ולא רואים הבדל מובהק אל מול הממוצעים".

בתגובה דרש יו"ר הוועדה כי יו"ר רשות המיסים, ערן יעקב, יגיע לדיון שיתקיים בנושא בשבוע הבא ויתן לחברי הכנסת תשובות. "האחוז שנגבה היום גבוה ביחס לאמירות שר האוצר שצריך להוריד את המיסוי. אדם מביא פרנסה הביתה ומקבל את המכה הזו של שווי שימוש. אם לא נגיע לדיאלוג נלך לחקיקה, זה לא יישאר במצב הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!