דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

החוק הפולני / נתניהו: "לישראל ולפולין אחריות משותפת לשימור זיכרון השואה"

אחרי שהבית התחתון בפרלמנט הפולני ביטל הפן הפלילי בחוק השנוי במחלוקת, מסר ראש הממשלה ומקבילו הפולני הצהרה משותפות בנושא | נתניהו: "עמדנו על משמר האמת וקיימנו את חובתנו העליונה להבטיח את האמת ההיסטורית על שואה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בקריה על החוק הפולני - מימין ד״ר יוסף צחנובר ופרופ יעקב נגל (צילום: חיים צח / לע״מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בקריה על החוק הפולני - מימין ד״ר יוסף צחנובר ופרופ יעקב נגל (צילום: חיים צח / לע״מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת פולין, מתאוש מורביצקי, מסרו הערב (רביעי) הצהרה משותפת בעקבות תיקון החוק האוסר לייחס לעם הפולני אחריות לפשעי השואה. נתניהו נשא דברים בקריה בתל אביב ואמר כי ישראל ניהלה בחודשים האחרונים מגעים עם פולין, שבסופם הגיעו להסכמה על נוסח מתוקן של החוק. "

"אני שמח שממשלת פולין והסנאט החליטו על ביטולם המלא של הסעיפים שעוררו בזמנו סערה ומורת רוח בישראל ובקהילה הבינלאומית" אמר נתניהו, "דיברתי עם ראש ממשלת פולין בנושא ושוחחנו לא מעט. הקמנו צוותי משימה שעבדו זה מול זה". נתניהו הודה למנכ"ל משרד החוץ לשעבר יוסף צ'חנובר וראש המל"ל לשעבר יעקב נגל שניהלו את ערוץ השיחות שהביא לסיום המשבר, וכן למנכ"ל משרד החוץ יובל רותם ולהיסטוריונית דינה פורת שליוותה אף היא את התהליך.

נתניהו הוסיף כי ממשלת פולין וממשלת ישראל הגיעו לנוסח מוסכם של הצהרה משותפת בין המדינות וכי שני המנהיגים מקריאים אותה יחד במקביל. "הקשרים עם פולין חשובים לנו ומושתתים על יחסי אמון", המשיך נתניהו. "לישראל ולפולין אחריות משותפת לשימור זיכרון השואה. ברור לכל שהשואה הייתה פשע חסר תקדים שבוצע על ידי גרמניה הנאצית נגד האומה היהודית ובכללם יהודי פולין. ממשלת פולין הביעה הבנה למשמעות השואה – הפרק הטרגי ביותר בתולדותיו. עמדנו על משמר האמת וקיימנו את חובתנו העליונה להבטיח את האמת ההיסטורית על שואה".

עוד אמרו השניים כי "אנחנו זוכרים בכבוד את מעשי הגבורה של פולנים רבים, בייחוד חסידי אומות עולם, שסיכנו את חייהם למען הצלת יהודים. אנו דוחים את הניסיונות להאשים את פולין או את האומה הפולנית בכללותה בזוועות שבוצעו על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם מאומות שונות. העובדה המצערת היא שאנשים מסוימים, ללא קשר למוצאם, דתם או השקפת עולמם, חשפו את הצד האפל ביותר שלהם בתקופה זו. שתי הממשלות מגנות בתוקף את האנטישמיות על כל צורותיה ומביעות את מחויבותן להיאבק בכל ביטוייה. שתי הממשלות אף מביעות את התנגדותן לאנטי-פולניות ולכל סטריאוטיפ לאומי שלילי אחר וקוראות לכינונו מחדש של דיאלוג תרבותי ומכבד בשיח הציבורי".

על פי השינוי שאושר מוקדם יותר היום בפולין, החוק השנוי במחלוקת לא יכלול עוד עונשי מאסר למי שרומז על מעורבות המדינה או אזרחי בשואה. עתה החוק בגרסתו החדשה יעבור לסנאט, ולאחר מכן לשולחן הנשיא. מורובייצקי אמר בעקבות השינוי כי הוא מקווה שהתיקון יוביל לשיפור ביחסים עם ישראל.

החוק, שקבע כי קישור בין פשעי הנאצים לאומה הפולנית היא עילה להעמדה לדין, גרם למתיחות בין ישראל לפולין וגרר ביקורת מצד ארצות הברית. הגינויים הבינלאומיים לחוק הציתו גל של התבטאויות אנטישמיות במדינה המזרח אירופית, כשראש הממשלה מתאוש מורוביצקי אמר בעצמו בפברואר כי זאת הוכחה לכך ש"העולם מוטה נגד פולין".

במערכת הפוליטית בישראל עלו תגובות מעורבות בעקבות השינוי. יו"ר יש עתיד שב ותקף את נתניהו בעקבות החוק ואמר כי השינוי בחוק אינו בגדר הישג אלא חרפה, כדבריו. "אני הזהרתי את ראש הממשלה נתניהו בדיוק מזה", אמר. "בדיוק מלקיים משא ומתן עם הפולנים שבסופו יגיעו לאיזו פשרה עקומה ויחשבו שהכל בסדר. זו פגיעה בזכר הנספים, בשואה ועל זכר הנספים בשואה לא עושים פשרות פוליטיות. אנחנו צריכים להמשיך ולדרוש את ביטולו המוחלט של החוק המבזה הזה".

לעומת לפיד, יו"ר העבודה אבי גבאי בירך על השינוי. "אני שמח על ההחלטה להחזיר את חוק הכחשת השואה הפולני לדיון מחודש ומקווה מאוד שייגנז", אמר. "את ההיסטוריה אי אפשר לנקות ואי אפשר לשנות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!